ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αρχαιότητα και υψηλή ραπτική

Τρεις από τις μεγάλες εκθέσεις του φετινού καλοκαιριού έχουν κοινό παρονομαστή. Στην Εθνική Πινακοθήκη, έξι κορυφαίοι γλύπτες του 19ου και του 20ού αιώνα συνομιλούν με την τέχνη της ελληνικής αρχαιότητας. Στην Ανδρο, ο Πικάσο εμπνέεται από την ελληνική μυθολογία και τις αρχαϊκές μορφές, όπως θα φανεί και από τα έργα που θα παρουσιαστούν στο Μουσείο Γουλανδρή.

Στο νέο παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138) εγκαινιάζεται, την Τρίτη, μια παραγωγή της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας σε συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα, που συνδέει τις πτυχώσεις των αρχαίων ελληνικών αγαλμάτων με τις σύγχρονες δημιουργίες της υψηλής ραπτικής, οι οποίες μοιάζουν με έργα τέχνης. H έκθεση «Πτυχώσεις: Από το αρχαίο ελληνικό ένδυμα στη Μόδα του 21ου αιώνα» είναι το πρώτο μεγάλο διεθνές ενδυματολογικό αφιέρωμα που έχει γίνει στη χώρα μας και φιλοξενείται στον κομψό χώρο του Μπενάκη, που πρωτογνωρίσαμε με το Οutlook.

Εντυπωσιακά εκθέματα

Η έκθεση ξεδιπλώνει το θεματικό αντικείμενό της μέσα από επιλεγμένα έργα τέχνης της κλασικής αρχαιότητας, τοπικά ενδύματα απ’ όλον τον κόσμο, δημιουργίες υψηλής ραπτικής και pret-a-porter σύγχρονων σχεδιαστών έκθεσης. Οι «Πτυχώσεις» έρχονται να καλύψουν ένα εκθεσιακό κενό, καθώς το ένδυμα στην Ελλάδα μπαίνει στα μουσεία μόνον εφόσον εντάσσεται σε λαογραφικό πλαίσιο. H γνωστή σκηνογράφος και ενδυματολόγος Ιωάννα Παπαντωνίου, ιδρύτρια και πρόεδρος του ΠΛΙ, σκεφτόταν εδώ και πολλά χρόνια ότι θα άξιζε να δούμε το ένδυμα από μιαν άλλη οπτική γωνία, δηλαδή ως στοιχείο πολιτισμού που δεν περιορίζεται μονάχα στη λαϊκή φορεσιά: «H ιδέα είχε μπει στο μυαλό μου από το 1987 όταν είχαμε κάνει την έκθεση «Ελληνικό γυναικείο κόσμημα και ένδυμα άλλοτε και τώρα» στην Αθήνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα, με τη Μελίνα Μερκούρη. Σκεφτήκαμε λοιπόν με τους στενούς μου συνεργάτες Βασίλη Ζηδιανάκη, Ξένια Πολίτη και Σταμάτη Ζάνο να παρουσιάσουμε μια έκθεση που να διηγείται την ιστορία πώς ένα κομμάτι ύφασμα έγινε ένδυμα, απέκτησε πτυχώσεις και έγινε κομμάτι του ανθρώπινου πολιτισμού», λέει στην «K», η ενδυματολόγος.

Η κ. Παπαντωνίου και οι συνεργάτες της δεν επέλεξαν τυχαία να κινηθούν με άξονα τις πτυχώσεις, καθώς αυτές διατρέχουν ολόκληρη την ιστορία των ενδυμάτων, από την ελληνική αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας. «Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μόδιστροι επανέρχονται σε εκείνες τις βασικές γραμμές των πρώτων ενδυμάτων όχι φολκλοριστικά, αλλά με νόημα και ουσία». H ενδυματολόγος υπόσχεται ότι στην έκθεση -που θα έχει και μουσική υπόκρουση- θα δούμε κομμάτια μοναδικά που ταξίδεψαν στη χώρα μας από μεγάλα διεθνή μουσεία μόδας, όπως το Kyoto Costume Institute, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το Λούβρο, το Μουσείο του Ανθρώπου στο Παρίσι, το V & A, αλλά εκθέματα από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο Μπενάκη, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, το ΠΛΙ κ.ά.

Είναι οι Ελληνες σε θέση να εκτιμήσουν την ομορφιά των δημιουργιών του Μιγιάκε, του Γιαμαμότο και του Γκαλιάνο; «Εμείς δουλεύουμε με ιδέες που μας φτιάχνουν το κέφι ανεξάρτητα από το αν θα εκτιμηθούν. Δεν μας ενδιαφέρει να αποσπάσουμε το μπράβο. Σίγουρα όμως αυτές οι δημιουργίες θα αγγίξουν κάποιες ευαίσθητες χορδές των επισκεπτών της έκθεσης και θα δουν ότι οι δημιουργίες της υψηλής ραπτικής αξίζει να μπαίνουν σε μουσεία».