ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΚΑΡΕ – ΚΑΡΕ

Με ένα πραγματικά αυτοκρατορικό πάρτι γιορτάστηκε η επίσημη προβολή της «Μαρίας Αντουανέτας» της Σοφίας Κόπολα. Παρά τις αρνητικές κριτικές, το ποπ πορτρέτο της Γαλλίδας βασίλισσας κέρδισε και φανατικούς υποστηρικτές, που έτρεξαν στο παρακμιακά πολυτελές πάρτι. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα άρχισαν να πέφτουν θεαματικότατα πυροτεχνήματα στο λιμάνι των Καννών, που δεν σταμάτησαν παρά είκοσι λεπτά αργότερα. Ο θόρυβος από τις εκρήξεις ήταν μάλιστα τόσο δυνατός, ώστε ακόμη και στην άλλη άκρη της πόλης ενεργοποιήθηκαν συναγερμοί αυτοκινήτων!

Με δύο ταινίες του στο πρόγραμμα του φεστιβάλ, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ λογικά θα έπρεπε να είναι ένα από τα κεντρικά πρόσωπα της διοργάνωσης. Ομως, τόσο το «Fast food nation», που προβλήθηκε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, όσο και το «A scanner darkly» στο «Ενα κάποιο βλέμμα», άφησαν μέτριες εντυπώσεις. Οπως φαίνεται, το ταλέντο του Λινκλέιτερ είναι να αφηγείται απλές ιστορίες, όπως το «Πριν το ηλιοβασίλεμα», παρά να γράφει και να σκηνοθετεί σύνθετα σενάρια με πολυπρόσωπες και χαοτικές καταστάσεις.

Τη χείριστη εικόνα που άφησε ο Νάνι Μορέτι με το «Il Caimano» ήρθε να απαλύνει κάπως ένας άλλος Ιταλός σκηνοθέτης. Ο Πάολο Σορεντίνο που παρουσίασε τον «Οικογενειακό φίλο» στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, βρήκε αρκετούς υποστηρικτές στο κοινό, με ένα μείγμα κωμωδίας και σουρεαλισμού. Ηρωας της ιστορίας είναι ένας άσχημος και μίζερος ηλικιωμένος τοκογλύφος, που δεν αρκείται στην είσπραξη των τόκων από τους πελάτες του, αλλά ανακατεύεται και στις ζωές τους. Παρά τα σαφέστατα προβλήματα της ταινίας, ο πρωταγωνιστής της Τζάκομο Ρίτσο είναι από τους βασικούς διεκδικητές του βραβείου αντρικής ερμηνείας.

Κανένας λόγος, πέρα από το θέμα της ιστορίας, δεν δικαιολογεί την ύπαρξη της γαλλοαλγερινής παραγωγής «Indigenes» στο διαγωνιστικό πρόγραμμα. Η ταινία του Ρασίντ Μπουσάρεμπ αφηγείται τη συμμετοχή αλγερινών στρατιωτών στις δυνάμεις της Γαλλίας κατά τον αγώνα για την απαλλαγή από τη γερμανική κατοχή. Η ταινία είναι μια καλοστημένη παραγωγή, όμως η ακαδημαϊκότητα και ο συμβατικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι χαρακτήρες και οι καταστάσεις, της δείχνουν αποκλειστικά τον δρόμο της εμπορικής διανομής.