Νέες εκδόσεις

5' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Μαρία Δαμολή, Δέσποινα Ζηλφίδου

Φίδι στο κρεβάτι

εκδ. Νεφέλη, σελ. 176 – 14 ευρώ

Μια παρέα γυναικών, ανάμεσα στα τριάντα και στα σαράντα. Βόλτες, κοινές αναγνώσεις, εκδρομές, σινεμά τα βράδια, και πολλές, ατελείωτες συζητήσεις. Είναι ένα βιβλίο με κεντρικά πρόσωπα γυναίκες. Ενα βιβλίο διηγημάτων, για το πώς χτίζεται το σύμπαν των γυναικών. Το θέμα του, βαθιά βιωματικό, διερευνά το ζήτημα των σχέσεων, και όχι μόνο των ερωτικών. Από τη συνειδητοποίηση του φύλου για το μικρό κοριτσάκι, ώς τις «διαβατικές τελετές» με τις οποίες μυείται στον ενήλικο κόσμο και από τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, ως το γάμο και την αυτοπαγίδευση σε στερεότυπα που διαβρώνουν, αποδυναμώνουν, υπερκαλύπτουν τις «καλές προθέσεις», οι δύο συγγραφείς μιλούν με ειλικρίνεια, με χιούμορ, με σπαραγμό και αυτοσαρκασμό, για όλα όσα συνθέτουν το «γυναικείο σύμπαν», αυτόν τον ρευστό, φευγαλέο, δύσκολο και σαγηνευτικό κόσμο.

Παναγιώτης Κουσαθανάς

Μικρό τρίπτυχο του νόστου

Σχέδια: Φωτεινή Στεφανίδη

εκδ. Ινδικτος, σελ. 120 – 9 ευρώ

Στις τρεις διηγήσεις του βιβλίου, τα φαντάσματα του παρελθόντος παλιννοστούν «ευγενικά, καλοσυνάτα κι ελεήμονα». Στην πρώτη διήγηση, ένας πατέρας διηγείται στον γιο τα παιδικά του καλοκαίρια κάτω από τον τρόμο της μεσημεριανής σκιάς ενός αράπη που διαλαλούσε ότι θα κάνει μια χαψιά όσα παιδιά δεν περιμαζεύονταν να ησυχάσουν στο σπίτι. Στη δεύτερη, ένας νησιώτης ταξιδεύει ώς τη μακρινή Αργεντινή, έχοντας συντροφιά ένα καρβέλι τυλιγμένο σε λαδόκολλα, που το παίρνει δώρο στον παντρεμένο εκεί γιο του για να «θυμηθεί την πατρίδα». Στην τρίτη διήγηση, ένα εντεκάχρονο αγόρι τη δεκαετία του 1950 γίνεται αυτόπτης μάρτυρας μιας όμορφης περιηγήτριας που κολυμπά ολόγυμνη στην αμμουδιά του νησιού. Το τελευταίο βιβλίο του Παναγιώτη Κουσαθανά είναι «ένα σεντούκι της μνήμης που χλοΐζει και μπουμπουκιάζει».

Εύη Σαλτού

Ο θησαυρός του μακαρίτη

εκδ. Μοντέρνοι Καιροί, σελ. 236 – 12 ευρώ

Τι συμβαίνει σε ένα απομονωμένο χωριό όταν μαζεύονται όλοι οι άσχετοι και αναζητούν ένα θησαυρό; Ενας σακάτης, ένα μέντιουμ, μια κοσμική, ένας ζιγκολό, ένας φοιτητής, μια τσαχπίνα, ένας παπάς και ένας τσοπάνος συνθέτουν το πάνθεον του παραλογισμού. Παραδόπιστοι και ματαιόδοξοι ήρωες και αντιήρωες, που στοιχειώνουν τις ζωές τους και δρουν ως ανδρείκελα της μοίρας τους, αφού δεν μπορούν να ξεφύγουν από τα προσωπικά τους αδιέξοδα, παρά μόνο όταν όλα φτάνουν στο τέλος· ακόμα και το δικό τους. Πρωταγωνιστής της ιστορίας, ο Φανούρης Σβαρνιάς, οικοδόμος στο επάγγελμα, παντρεμένος και χωρισμένος με παιδί, επειδή έτσι το θέλησε το «Λιλάκι», η γυναίκα του, επειδή εκείνου του άρεσε ο ποδόγυρος… O Φανούρης πεθαίνει στο νοσοκομείο, αλλά φροντίζει να αφήσει στο γιο του, με τον οποίο οι σχέσεις ήταν ρητά και κατηγορηματικά απαγορευμένες από το Λιλάκι, κληρονομιά ένα χάρτη που οδηγεί σε έναν κρυμμένο θησαυρό.

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Μιγκουέλ ντε Θερβάντες

Ο ζηλιάρης σύζυγος

εκδ. Περίπλους, σελ. 112 – 6 ευρώ

«Δεν είχε καλά-καλά προλάβει να δώσει τον γαμήλιο όρκο, όταν ξαφνικά παθαίνει μια φοβερή κρίση ζήλιας και, χωρίς κανέναν απολύτως λόγο, άρχισε να τρέμει και ν’ ανησυχεί, όσο ποτέ στη ζωή του. Το κακό είχε αφορμή την απροθυμία του, ν’ αφήσει οποιονδήποτε ράφτη να πάρει μέτρα της συζύγου του, για τα φορέματα που ήθελε να φτιάξει. Ετσι, βάλθηκε να ψάχνει για μια γυναίκα που να έχει, πάνω-κάτω, τις διαστάσεις της Λεονόρα». Την ιστορία την έχουν διηγηθεί πολλές φορές. Οταν όμως προέρχεται από την πένα του Θερβάντες (1547-1616), του συγγραφέα του «Δον Κιχώτη», η διήγηση αποκτά άλλη διάσταση, πόσο μάλλον όταν αποτελεί μια αριστοτεχνική ανατομία των ηθών του 16ου αιώνα και ζωντανεύει την καθημερινή ζωή στην Ισπανία της εποχής.

Τζέιμς Φράι

Χίλια κομμάτια

μετ. Αλέξης Εμμανουήλ

εκδ. Ωκεανίδα, σελ. 520 – 24 ευρώ

Μια συναρπαστική μυθιστορηματική αυτοβιογραφία, που περιγράφει τη διαδρομή ενός 23χρονου ναρκομανή και αλκοολικού στο τελευταίο στάδιο. O Τζέιμς Φράι περιγράφει τη ζωή του, όταν σχεδόν καταστρεμμένος σωματικά και ψυχικά, δέχεται, με την παρότρυνση των γονιών του, να μπει σ’ ένα Κέντρο Αποτοξίνωσης, όπου θα δώσει τον ύστατο αγώνα για να ξανακερδίσει το χαμένο του εαυτό, την ίδια του τη ζωή. O αναγνώστης παρακολουθεί την ανάδυση ενός νεαρού τοξικομανούς από την προσωπική του κόλαση στον κόσμο των «κανονικών», όπως λέει ο ίδιος, ανθρώπων. Να σημειώσουμε, ότι ένα ευρώ από την πώληση κάθε αντιτύπου προσφέρεται στο ΚΕ.Θ.Ε.Α.

Αρτουρ Γιαπέν

Ενα υπέροχο ελάττωμα

μετ. Ινώ Βαν Ντάικ-Μπαλτά

εκδ. Ελληνικά Γράμματα, σελ. 310 – 13,90 ευρώ

Με φόντο την Ευρώπη του 18ου αιώνα, ο Ολλανδός συγγραφέας ξετυλίγει στο βιβλίο του την ιστορία της Λουτσία, του πρώτου έρωτα του Τζιάκομο Καζανόβα, πριν ακόμα το όνομά του αποκτήσει μυθικές διαστάσεις. Οταν ερωτεύονται, εκείνη είναι δεκατεσσάρων χρόνων και δουλεύει ως υπηρέτρια στο σπίτι Ιταλών ευγενών στη Βενετία, κι εκείνος είναι δεκαεπτά. Είναι αρραβωνιασμένοι και σχεδιάζουν να παντρευτούν το επόμενο καλοκαίρι. Ομως, η Λουτσία εξαφανίζεται. Για δεκαέξι ολόκληρα χρόνια περιπλανιέται στις μεγάλες και ιστορικές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Το μυθιστόρημα την ακολουθεί στις μετακινήσεις της από τη Νάπολη στο Παρίσι και από εκεί στο Αμστερνταμ και πάλι στη Βενετία. H Λουτσία ζει έντονη ζωή στα σαλόνια μεγάλων οικογενειών. H περιέργεια και η ευφυΐα της την φέρνουν σε επαφή με τις επαναστατικές ιδέες της εποχής.

Σου Μανκ Κιντ

Η καρέκλα της γοργόνας

μετ. Ρένα Λέκκου – Δάντου

εκδ. Λιβάνης, σελ. 423 – 18 ευρώ

Στο ναό μιας μονής βενεδικτίνων, στο νησί Εγκρετ, λίγο έξω από τις ακτές της Νότιας Καρολίνας, υπάρχει μια όμορφη και μυστηριώδης καρέκλα, διακοσμημένη με σκαλιστές γοργόνες. Είναι αφιερωμένη σε μια αγία που, σύμφωνα με το θρύλο, πριν προσηλυτιστεί ήταν γοργόνα. Οταν η Τζέδι καλείται να επιστρέψει στο πατρικό της σπίτι στο Εγκρετ για να φροντίσει τη χήρα μητέρα της που είχε αυτοτραυματιστεί, αφήνει πίσω της μια ζωή συμβατική στο πλευρό του συζύγου της, Χιου. H Τζέσι αγαπάει τον Χιου, αλλά στο Εγκρετ νιώθει μια ακατανίκητη έλξη για τον αδελφό Τόμας, ένα δόκιμο μοναχό. Περιτριγυρισμένη από τις εκκεντρικές φίλες της μητέρας της και την ομορφιά του τοπίου, η Τζέσι αναρωτιέται πώς βρίσκει μια γυναίκα τον τρόπο να ανήκει στον εαυτό της. Μια ζωή για γοργόνες και αγίες, για τα πάθη του πνεύματος και για την έκσταση του σώματος.

ΙΣΤΟΡΙΑ

Ο Αλή πασάς όπως τον γνώρισα

επιμ. Ιόλη Βιγγοπούλου, Παναγιώτης Μιχαλάρης

εκδ. Ισνάφι, σελ. 132 – 11,5 ευρώ

Ποιος ήταν ο Αλή πασάς, το λιοντάρι της Ηπείρου; Ενας φιλήδονος, βάναυσος και φιλάργυρος σατράπης της Ανατολής; Ή μήπως ένας μοντέρνος και δίκαιος ηγέτης ενός κράτους που θα «έπρεπε» να ανήκει στη Δύση; Το δίπολο Ανατολή-Δύση, που ταλάνιζε όλες τις επαρχίες της παρακμάζουσας Οθωμανικής αυτοκρατορίας και κληροδότησε ένα διάλογο που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, ενσαρκώθηκε στις διαμετρικά αντίθετες γνώμες για τον Αλή πασά. Στην εισαγωγή της Ιόλης Βιγγοπούλου αναλύεται η εικόνα της Ανατολής και ειδικότερα του Αλή πασά μέσα στο κλίμα της εποχής· μιας «ανώτερης» Δύσης που επισκέπτεται τους απολίτιστους και εξαθλιωμένους ιθαγενείς και πολύ εύκολα τους απορρίπτει ή συμμαχεί μαζί τους. Παράλληλα, δίνονται συνοπτικά οι περιγραφές και οι κρίσεις των περισσότερων Ευρωπαίων περιηγητών που έτυχε να γνωρίσουν τον πασά και έγραψαν γι’ αυτόν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή