Νέες εκδόσεις

7' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Μήτση Βαλάκα

Κανένα ψέμα δεν προφταίνει να γεράσει

εκδ. Λιβάνης, σελ. 455 – 16,50 ευρώ

Ενας μεγάλος έρωτας δικαιούται έναν ρομαντικό χωρισμό. Δεν υπάρχουν όμως ρομαντικοί χωρισμοί, υπάρχουν μόνο ρομαντικοί έρωτες. Το διαζύγιο είναι αιματηρό σαν πραξικόπημα. Τα αναίμακτα πραξικοπήματα και τα βελούδινα διαζύγια είναι συγκαλυμμένο ψέμα. Το ψέμα είναι το φλούδι που μέσα του κρύβουμε το λάθος. Κάποια στιγμή, ακόμη και το πιο καλοστημένο ψέμα, το πιο καλοκρυμμένο μυστικό, βγαίνει στο φως. Τα λάθη ξεσκεπάζονται επειδή τα ψέματα ζουν λίγο. Κανένα ψέμα δεν προφταίνει να γεράσει. Κι ο έρωτας; Υπάρχουν έρωτες που προφταίνουν να γεράσουν;

Κωνσταντίνα Γεωργακάκη

Σόρα Κάτε

εκδ. Στοχαστής, σελ. 136 – 11 ευρώ

Η Σόρα Κάτε, που το όνομά της προέκυψε από το ενετικό Σιόρα, είναι μια πανύψηλη γιαγιά, με υπέροχα μεγάλα μάτια, που μιλάει με στίχους του Βαλαωρίτη, καπνίζει και φοράει πάντα μαύρα ρούχα, δείγμα πένθους για τα δύο χαμένα αγόρια της… Τόπος της η Λευκάδα. Βασίλειό της το ξωκλήσι του Αϊ-Γιάννη, του «Αφέντη» όπως τον αποκαλεί η ίδια, ένας τόπος που η παράδοση θέλησε τον Απόστολο Παύλο να στάθηκε εκεί λίγο για να ξαποστάσει. Στο καταφύγιο αυτό, η Σόρα Κάτε ψήνει καφέ στη χόβολη για τους περαστικούς, τρατάρει με γλυκό του κουταλιού τους προσκυνητάδες και ακούει άνδρες και γυναίκες να αποθέτουν τον πόνο ή τη χαρά τους στα πόδια του Αγίου… Μέσα από τα μάτια της αγαπημένης της εγγονής, θα ξαναγηθούμε στην ομορφιά του κόσμου της Σόρα Κάτε. Ενός κόσμου όπου βασιλεύει η στωικότητα, η γαλήνη, ο καθαρός νους και η δύναμη της ελπίδας. Η συγγραφέας ανασύρει μέσα από το χρονοντούλαπο των παιδικών της αναμνήσεων όλα τα βιώματα και τις αισθήσεις από τα χρόνια δίπλα στη γιαγιά της: μοσχοβολιστά τηγανόψωμα με πετιμέζι, λουκουμάδες και φραγκόσυκα, το πανηγύρι του Αϊ-Γιάννη του Αντζούση, το αυγουστιάτικο φεγγάρι, το λιτρουβειό, τον τρύγο, τα στέφανα του Μάη…

Γιώργος Παυλόπουλος

300 βαθμοί Κέλβιν το απόγευμα

εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 296 – 14 ευρώ

Η ιστορία ξεκινάει την άνοιξη του 1897 όταν δύο πλοία αφήνουν πίσω τους το λιμάνι του Γκέτεμποργκ. Επιβάτες τους είναι ο Σάλομον Αντρέ, ο Νιλς Στρίντμπεργκ και ο Κνουτ Φράνκελ, οι οποίοι βρίσκονται περιτριγυρισμένοι από σκεπτικούς μετεωρολόγους, καχύποπτους δημοσιογράφους, αγχωμένους μηχανικούς και ταλαντούχους σκιτσογράφους. Τα πλοία που τους μεταφέρουν σταματούν για ανεφοδιασμό σε λιμάνια του Βορρά, όπου οι τρεις άντρες επισκέπτονται καπηλειά, περνούν μια παράξενη νύχτα με τις τρίδυμες Βαλκυρίες, συναντούν έναν μεγαλόσωμο ερημίτη και δύο αντιφατικούς μεταξύ τους νάνους, ώσπου τελικά καταλήγουν σε μια αινιγματική καλύβα στην άκρη του κόσμου. Εκεί, θα ετοιμάσουν το αερόστατό τους και θα περιμένουν την κατάλληλη στιγμή για να πετάξουν και να πραγματοποιήσουν έτσι το παράτολμο εγχείρημα που έχουν σχεδιάσει. Ωστόσο, στο ταξίδι αυτό μονάχα οι νότιοι άνεμοι μπορούν να τους βοηθήσουν πραγματικά…

Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Εργοστάσιο

εκδ. University Studio Press, σελ. 314 – 15 ευρώ

Ο νεαρός μηχανικός Τζίμης ψάχνει αγωνιωδώς για δουλειά, κι όταν του προτείνεται μια θέση στο εργοστάσιο της Geonic, προσπαθεί να μάθει περί τίνος πρόκειται. Πληροφορίες τελικά του δίνονται από τον μεγαλόσχημο Διευθύνοντα Σύμβουλο μιας κρατικής βιομηχανίας, πρώην εργοζόμενο της Geonic. Καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος εξηγεί στον Τζίμη τα της Geonic, βυθίζεται στις αναμνήσεις της. Το παρελθόν του επιστρέφει και σαν παλίρροια τον παρασύρει σε αναψηλάφηση γεγονότων που έζησε πριν από χρόνια. Ο τρόπος που έπιασε δουλειά, αγωνία της προσαρμογής του στο νέο εργοστασιακό περιβάλλον, η ενεργός συμμετοχή του κατόπιν στις παραγωγικές διαδικασίες, σηματοδοτούν την πορεία του στο ξεκίνημα της καριέρας του. Σύντομα όμως το σκηνικό ανατρέπεται, η σύγκρουση με τους προϊσταμένους του και τα αποτελέσματα μιας συγκλονιστικής απεργίας τον οδηγούν σε αποφάσεις που χαράζουν ανεξίτηλα τα χνάρια τους στη ζωή του. Εργατικές διεκδικήσεις, έρωτες, κοινωνικές διακρίσεις, ανθρώπινα πάθη, πολιτικές συγκρούσεις, ανομολόγητες σκέψεις ξεδιπλώνονται με ρεαλισμό αλλά και λυρισμό σ’ ένα πανόραμα εικόνων και χρωμάτων στη μεταχουντική Ελλάδα.

Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης

Οι καλύτερες μέρες

εκδ. Καστανιώτης, σελ. 464 – 18 ευρώ

Κάθε εποχή διεκδικεί το παρελθόν της, τις απαρχές της ύπαρξής της, όπως ακριβώς κάθε ανθρώπινη ύπαρξη για να βλαστήσει βυθίζει τις ρίζες της σε προγονικά πεπρωμένα. Είναι θέμα τύχης ή ατυχίας άραγε η δυνατότητα να καθορίσουμε τη μοίρα μας; Κι όταν τόσο πολλά προκαθορίζονται από αλλότριες ζωές και καταστάσεις, για ποια ελευθερία της βούλησης μιλάμε; Η ιστορία αρχίζει αρκετά χρόνια πριν γεννηθεί η ηρωίδα, με πρόσωπα και γεγονότα που θα παίξουν, ερήμην της, το δικό τους παιχνίδι στη ζωή της. Δέσμια μιας κληρονομημένης ιδεολογίας, η Ισμήνη θα αγωνιστεί να βρει τη δική της περπατησιά στον κόσμο. Ακολουθώντας τα βήματά της, περιηγούμαστε ξανά στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, βλέποντας με άλλα μάτια τη διαχείριση ιδεών και οραμάτων που μας στοίχειωσαν.

Αγγελική Νικολοπούλου

Δακτυλίδι σε μαύρο βελούδο

εκδ. Κασταλία, σελ. 424 – 17,50 ευρώ

Ελληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι, αλλά και Αραβες ή Σέρβοι σχηματίζουν ένα πολύχρωμο μωσαϊκό στην Οθωμανική Αυτοκρατορία του 17ου αιώνα, η οποία είναι μια επικράτεια με πολίτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας, που ζουν υπό το πλέον απολυταρχικό καθεστώς. Οι εξελίξεις, ωστόσο, θα αλλάξουν γρήγορα την πορεία και τη μοίρα της Αυτοκρατορίας και θα επηρεάσουν έντονα τις εθνότητες, οι οποίες ζουν υπό την κυριαρχία της. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους σ’ αυτό το ιστορικό μυθιστόρημα κρατούν τα μέλη μιας χιώτικης οικογένειας, που περνά αμέριμνα τον καιρό της στο νησί, χωρίς να υποψιάζεται τη θύελλα που πλησιάζει. Τα γεγονότα, παρ’ όλα αυτά, θα κάνουν δίκαιους και άδικους να κινητοποιηθούν και οι Ρωμιοί της Χίου δεν θα λείψουν από τα πράγματα. Το βιβλίο αναφέρεται στον Μετζομόρτο, στον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο και στη Συνθήκη του Κάρλοβιτς, μπαίνει στο χαρέμι του Καπουδάν Πασά, παρακολουθεί τις πολιτικές και τις ερωτικές ίντριγκες της Πόλης και παρακάθεται σε βεγγέρες και προξενιά, για να αποκαλύψει την καθημερινότητα των υπόδουλων πληθυσμών, όπως και τη δεινή θέση της γυναίκας σ’ ένα κοινωνικό σύστημα το οποίο αγνοεί εξ ορισμού την προσωπικότητά της.

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Βασίλι Αντρου

Τα πετεινά του ουρανού

μετ. Σοφία Υψηλάντη

εκδ. Κέδρος, σελ. 264 – 13 ευρώ

Βουκουρέστι 1985. Η πιο δύσκολη δεκαετία του 20ού αιώνα για τη Ρουμανία. Μια χώρα που ασφυκτιά υπό το βάρος της κρατικής εξουσίας και του κομματικού ελέγχου. Μεγάλα και μικρά οικήματα, ιστορικά μνημεία και εκκλησίες κατεδαφίζονται σύμφωνα με το κρατικό «πλάνο». Οσοι μπορούν φεύγουν εξαιτίας της ανέχειας και της ανελευθερίας. Οσοι μένουν προσπαθούν να αντέξουν. Η εύθραυστη Τοφάνα, επάγγελμα μετανάστρια. Εκλιπαρεί για μια γλυκιά, αξιοπρεπή ζωή. Εδώ και δύο χρόνια στέκεται έξω από το ξενοδοχείο Ιντερκοντινένταλ με την ελπίδα ότι κάποιος ξένος θα ενδιαφερθεί γι’ αυτήν και θα τη βοηθήσει να μεταναστεύσει στη Δύση. Τριάντα δύο χώρες, τριάντα δύο αιτήσεις για βίζα μετανάστευσης, η ίδια απόρριψη. Ο μόνιμος φόβος της ότι θα συλληφθεί από τη Σεκιουριτάτε και θα υποστεί βασανιστήρια ή θα εγκλειστεί σε άσυλο για φρενοβλαβείς, την οδηγεί σε δάσκαλο ανατολικής ιατρικής για να ανακτήσει την ψυχική της ισορροπία. Ο απόμακρος Σαντού, επάγγελμα άστεγος. Πρώην καθηγητής, γαλουχημένος με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, νυν ρακένδυτος φιλόσοφος, βρίσκει προσωρινά καταφύγιο στα κατεδαφιστέα σπίτια. Αναλογίζεται την ελευθερία του, ξαναθυμάται το επεισόδιο που σημάδεψε για πάντα τη ζωή του: τη σύλληψη, τη σύντομη κράτηση στις φυλακές της Τζιλάβας, τη δίκη.

Αντουανέτ Μέι

Η πιο μεγάλη αγάπη

μετ. Γιάννης Σπανδωνής

εκδ. Ωκεανίδα, σελ. 573 – 20 ευρώ

Η συγγραφέας καταπιάνεται με τη μυθιστορηματική ζωή της γυναίκας του Πιλάτου στα ταραγμένα πρώτα χρόνια του Χριστιανισμού. Μικρό κοριτσάκι η Κλαυδία, καθισμένη δίπλα στον αυτοκράτορα Τιβέριο πρωτοαντικρίζει τον διάσημο μονομάχο Ολταν, που θα γίνει ο μοναδικός και παντοτινός έρωτας της ζωής της. Οταν αργότερα παντρεύεται τον Πόντιο Πιλάτο και τον συνοδεύει στην Ιουδαία, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας επανάστασης που κοχλάζει. Διχασμένη ανάμεσα στον έρωτα και το καθήκον, ζει από κοντά τις συγκλονιστικές στιγμές που άλλαξαν την πορεία του κόσμου.

Στέισι Μπάλις

Ακατάλληλοι άντρες

μετ. Εφη Φρυδά

εκδ. Μελάνι, σελ. 458 – 19 ευρώ

Καθώς ο γάμος της οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στο διαζύγιο, η Σίντεϊ Στάιν, γεμάτη εμπιστοσύνη για τον εαυτό της και την εμφάνισή της, παρότι ντύνεται με ρούχα XLarge, μπαίνει στον πειρασμό να ξεκινήσει μια παράνομη σχέση με τον Τζέφρι Φαλ που είναι παντρεμένος, είκοσι χρόνια μεγαλύτερός της και επιπλέον συνεταίρος του πατέρα της. Η σχέση αυτή οδηγή το γάμο της στο διαζύγιο. Και τότε αρχίζει τα μακροβούτια στα βαθιά νερά των ραντεβού. Μετά από πολυάριθμα ραντεβού, μια μεταβατική σχέση που αποδεικνύεται σκέτη καταστροφή και μια προσπάθεια να τα ξαναβρεί με το γυμνασιακό της έρωτα, η Σίντεϊ αναρωτιέται μήπως θα ήταν καλύτερα να βουτήξει και να μην ξαναβγεί στην επιφάνεια. Αμέσως μόλις παύει να ψάχνει τον ιδανικό άνδρα, εμφανίζεται κάποιος άλλος… που δεν αποκλείεται να είναι ο άνδρας που πάντα αναζητούσε αλλά δεν το ήξερε.

ΔΟΚΙΜΙΟ

Τhomas A. Βreslin

Πέρα από τον πόνο

Η σημασία της απόλαυσης και του πολιτισμού στη διαμόρφωση της εξωτερικής πολιτικής

μετ. Νεφέλη Κατσαφούρου

εκδ. Πολύτροπον, σελ. 311 – 26,13 ευρώ

Ο συγγραφέας αμφισβητεί το δόγμα ότι η δύναμη, η βία ή ο πόλεμος είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος να κατακτήσει ο ισχυρότερος τους στόχους του. Χρησιμοποιώντας παραδείγματα από τον ασιατικό, τον ευρωπαϊκό και τον αμερικάνικο πολιτισμό, ο Τhomas Breslin δείχνει ότι η απόλαυση αποτελεί ένα πολύ πιο αποτελεσματικό όπλο για την υποστήριξη στόχων από ό,τι ο πόνος της στρατιωτικής επιβολής. Η Κίνα χρησιμοποιεί έτσι για τον χειρισμό των διεθνών σχέσεων το φαγητό, το σεξ και τον τουρισμό· η Ρώμη χρησιμοποιούσε το κρασί· το Βυζάντιο τα πολύτιμα μέταλλα, τα λουκούλλεια γεύματα και τα δημόσια θεάματα· και η Αμερική έχει χρησιμοποιήσει το σεξ, το χρήμα, την εκπαίδευση, τη μουσική και τον τουρισμό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή