ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νέες εκδόσεις

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Τζον Ντάγκλας

Μan Down

μετ. Μιχάλης Παπαντωνόπουλος

εκδ. Μελάνι, σελ. 454 – 19,50 ευρώ

Μαύρα σύννεφα έχουν σκεπάσει τον διάσημο πρώην πράκτορα του FBI Τζέικ Ντόνοβαν καθώς και την περίφημη ομάδα του «Σπασμένα Φτερά». Ακόμη παλεύουν να αποκαλύψουν το μυστήριο που κρύβει η εφιαλτική υπόθεση του «Μαύρου Διαμαντιού», τη στιγμή που ο γενικός εισαγγελέας τούς αναθέτει μια νέα υπόθεση. Τρομοκράτες έχουν επιτεθεί στο προεδρικό ελικόπτερο και οι δράστες πρέπει να ξεσκεπαστούν και να συλληφθούν το συντομότερο. Οταν όμως ο Τζέικ και η ομάδα του βρίσκονται πολύ κοντά στη σύλληψη των ενόχων, η ίδια η κυβέρνηση τους απομακρύνει με διάφορες προφάσεις από την υπόθεση. Ο Τζέικ Ντόνοβαν μπαίνει σε σκέψεις: Κάτι άλλο ασυνήθιστο κρύβεται πίσω από τα πέπλα της εξουσίας. Οταν η βαθύπλουτη χρηματοδότρια των «Σπασμένων Φτερών» ζητάει από την ομάδα να ερευνήσει την εξαφάνιση της ανιψιάς της, ο Ντόνοβαν είναι βέβαιος πως η υπόθεση θα τον οδηγήσει στην αρχική υπόθεση από την οποία εκδιώχθηκαν.

Ρaul Desalmand

Ενα βιβλίο για πέταμα

μετ. Μαρία Γαβαλά

εκδ. Πόλις, σελ. 174

Ενα βιβλίο σκύβει πάνω από το παρελθόν του· είκοσι χρόνια πολυτάραχου βίου, από το τυπογραφείο μέχρι το ταξίδι του στην Αφρική. Αγαπά, το αγαπούν, γνωρίζει αναγνώστες και αναγνώστριες, συζητά με άλλα βιβλία σε βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, αντικρίζει κατάματα τον θάνατο, θέτει ερωτήματα για τη χαοτική πορεία του κόσμου. Και όλα αυτά, με παιγνιώδες ύφος που συχνά αγγίζει τα όρια του τραγικού. Περιπετειώδες μυθιστόρημα γεμάτο εκπλήξεις και ανατροπές, το έργο ταυτόχρονα αποτελεί σάτιρα του εκδοτικού χώρου, στοχασμό για τη γραφή και την ανάγνωση, κριτική ανάλυση των σχέσεων Δύσης και Τρίτου Κόσμου, μεταφορά για τον θάνατο, παιχνίδι πάνω στη μυθοπλασία και, τέλος, παιχνίδι πάνω στη διακειμενικότητα.

Κάτριν Κόλλιερ

Ενα τελευταίο καλοκαίρι

μετ. Ρένα Α. Χατχούτ

εκδ. Ωκεανίδα, σελ. 551 – 20 ευρώ

1939, Ανατολική Πρωσία. Οι γονείς της Σαρλότε φον Ντάτσκι δίνουν μια λαμπρή δεξίωση για να γιορτάσουν τα γενέθλια της κόρης τους και να αναγγείλουν τους αρραβώνες της με έναν ωραίο, πλούσιο Πρώσο κόμη. Λίγες μέρες αργότερα, ο Χίτλερ βυθίζει την Ευρώπη στον πόλεμο και ο παραμυθένιος κόσμος της Σαρλότε καταρρέει. 1946, Αγγλία. Η Σαρλότε, θύμα κι αυτή του ναζισμού μαζί με εκατομμύρια συμπατριώτες της, καταφεύγει στην Αγγλία. Στα τρίσβαθα της καρδιάς της κρύβει ένα μυστικό, που της δίνει δύναμη αλλά και τη βασανίζει. Είκοσι χρόνια μετά, βγαίνει κρυφά από ένα ρωσικό γκουλάγκ και γίνεται διεθνές μπεστ σέλερ ένα βιβλίο με τίτλο «Ενα τελευταίο καλοκαίρι». Στις σελίδες του ξετυλίγεται ο μεγάλος έρωτας ανάμεσα σε έναν Ρώσο αιχμάλωτο πολέμου και σε μια Γερμανίδα αριστοκράτισσα – το πολύτιμο μυστικό της Σαρλότε.

Denise Οsborne

Το Φενγκ Σούι του Θανάτου

μετ. Αλεξάνδρα Κονταξάκη

εκδ. Λυχνάρι, σελ. 319 – 18 ευρώ

Η επαγγελματίας Φενγκ Σούι Σαλώμη Γουοτερχάους ξέρει να ξεχωρίζει την αρνητική ενέργεια από μακριά. Συνήθως, μια απλή αλλαγή στη διαρρύθμιση των επίπλων μπαλώνει την κατάσταση. Ενίοτε όμως χριεάζεται περισσότερη προσπάθεια. Πολύ πριν κληρονομήσει την έπαυλη Αρωμα από τον παππού της, η Σαλώμη γνώριζε ότι το σπίτι είχε αρνητική ενέργεια. Γι’ αυτό προτιμά να τη νοικιάσει στον καλλιτέχνη Πάλμερ Φόνταμ και να κρατήσει αποστάσεις. Αυτά όμως συνέβαιναν πριν από την ανώνυμη επιστολή, με την οποία η Σαλώμη προσλαμβάνεται να κάνει γνωμοδότηση Φενγκ Σούι για τα γενέθλια του καλλιτέχνη, πριν πάει στην έπαυλη, και πριν βρει τον Πάλμερ νεκρό. Τώρα η Σαλώμη είναι η κύρια ύποπτη διότι βρέθηκε στον λάθος τόπο τη λάθος στιγμή.

Χοσέ Κάρλος Σομόθα

Γράμματα ενός ασήμαντου δολοφόνου

μετ. Ντίνα Σιδέρη

εκδ. Κέδρος, σελ. 176 – 12 ευρώ

Βυθισμένη στη μετάφραση ενός έργου του Φώκνερ, μια μοναχική συγγραφέας, η Κάρμεν ντελ Μαρ, καταφεύγει στο παραθαλάσσιο χωριό της νότιας Ισπανίας Ροκδάλ. Αναζητώντας έμπνευση για το επόμενο μυθιστόρημά της, σκαρφίζεται μια φανταστική επικοινωνία με τον «φανταστικό» δολοφόνο της. Υποδυόμενη τόσο το «θύμα» όσο και τον «θύτη», αφήνει κρυφά στον μαντρότοιχο του σπιτιού της μια σειρά ανώνυμων επιστολών για να τις «βρει» η ίδια την επομένη. Ο επίδοξος δολοφόνος δηλώνει απερίφραστα την πρόθεσή του να τη σκοτώσει, όσο και την απαίτησή του να λάβει απαντήσεις. Αρχίζει έτσι μια παράδοξη εκατέρωθεν αλληλογραφία, μέσα στην οποία ο «θύτης» και το «θύμα» ξετυλίγουν την ιστορία της ζωής τους. Οταν όμως η Κάρμεν αποφασίζει να βάλει τέρμα σε αυτό το παράξενο παιχνίδι, κάποιος αναλαμβάνει να το συνεχίσει. Θα μπορούσε να είναι ο δον Μπαλτάσαρ, ο τρελός του δρόμου του νεκροταφείου, ή ο Μανόλο, «ο ερημίτης του πύργου». Ενα ανώνυμο χέρι την κυκλώνει σε ένα αόρατο δίχτυ γραφής και θανάτου.

ΚΟΜΙΚΣ

Βrian K. Vaughan – Niko Ηenrichon

Τα λιοντάρια της Βαγδάτης

μετ. Ελένη Σκροτζόβαλη, εκδ. Vertigo

Την άνοιξη του 2003, μια αγέλη από λιοντάρια απέδρασε από τον Ζωολογικό Κήπο της Βαγδάτης κατά τη διάρκεια των αμερικανικών βομβαρδισμών. Σαστισμένα και πεινασμένα μα επιτέλους ελεύθερα, τα τέσσερα λιοντάρια άρχισαν να περιπλανιούνται στους ερειπωμένους δρόμους της Βαγδάτης προσπαθώντας απεγνωσμένα να επιβιώσουν. Καταγράφοντας το ταξίδι των υπερήφανων πλασμάτων σε έναν τόπο άγνωστο και αφιλόξενο, το εικονογραφημένο αυτό έργο αποτελεί μια αλληγορία για τη ζωή και την ελευθερία, την τιμή και το καθήκον, φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με ερωτήματα που αφορούν τις αξίες και τα ιδανικά της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο Brian Vaugham είναι ένας από τους κορυφαίους Αμερικανούς συγγραφείς του graphic novel.

ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

Θανάσης Τζαβάρας

Ταξίδι από τα Κύθηρα

εκδ. Κοινός Τόπος, σελ. 122 – 15 ευρώ

Τι συνέβη και ένα «ταξίδι στα Κύθηρα» που ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς μετατράπηκε ξαφνικά σε «ταξίδι από τα Κύθηρα»; Σε ένα αυτο-αναφορικό του κείμενο, ο συγγραφέας περιγράφει την περιπέτεια που έζησε, όταν αρρώστησε σοβαρά κατά τη διάρκεια διακοπών στα Κύθηρα. Το πολύωρο ταξίδι της μεταφοράς του από το Κέντρο Υγείας του νησιού στην Αθήνα και η τρίμηνη παραμονή και νοσηλεία του στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Ευαγγελισμού στάθηκαν η αφετηρία ώστε να καταγράψει τις φαντασιώσεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του σχετικά με τη νόσο και το θάνατο, τις αντιδράσεις του σώματος στη θεραπεία, τις δυσλειτουργίες του νοσηλευτικού συστήματος, καθώς και την ψυχοσωματική προβληματική.

ΠΟΙΗΣΗ

Ο Σεφέρης για νέους αναγνώστες

επιμ. Ευριπίδης Γαραντούδης – Τάκης Καγιαλής

εκδ. Ικαρος, σελ. 400 – 22 ευρώ

Ο νεανικός και πρώιμος Σεφέρης, ο προπολεμικός Σεφέρης, ο Σεφέρης στα χρόνια του πολέμου, ο μεταπολεμικός Σεφέρης, ο «ανεπίσημος» Σεφέρης. Το βιβλίο απευθύνεται κυρίως σε αναγνώστες που προσεγγίζουν για πρώτη φορά την ποίηση του Σεφέρη. Τα σεφερικά κείμενα, μαζί με αυτά των επιμελητών της έκδοσης, πλαισιώνουν τα ποιήματα και επιδιώκουν να λειτουργήσουν ως βοηθητικά σχόλια με στόχο μια πληρέστερη και απολαυστικότερη ανάγνωση. Η έκδοση στηρίζεται στα αποτελέσματα ομότιτλου ερευνητικού προγράμματος που εκπονήθηκε στο τμήμα Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Περιλαμβάνει επίσης δέκα φωτογραφίες του ποιητή.

ΔΟΚΙΜΙΟ

Χριστόφορος Μηλιώνης

Το βλέμμα της Μέδουσας

εκδ. Σοκόλη, σελ. 223

«Κάθε λογοτεχνικό κείμενο αντιστέκεται στο βλέμμα του ερμηνευτή, βλέμμα που στην πραγματικότητα μοιάζει με της Μέδουσας – για να κατακτήσει το κείμενο, και να ησυχάσει, δηλαδή να ξοφλήσει μια για πάντα μαζί του, προσπαθεί να το απολιθώσει». Με μότο την άποψη αυτή, ο πεζογράφος Μηλιώνης παραθέτει δεκατρία ερμηνευτικά του δοκίμια για το πεζογραφικό έργο του Γεώργιου Βιζυηνού, του Αλέξανδρου Κοτζιά του Δημήτρη Χατζή, του Αντρέα Φραγκιά και του Τόλη Καζαντζή, παρουσιάζει ακόμα το ποιητικό έργο του Σπύρου Τσακνιά, όπως και την ποίηση και την ποιητική δοκιμιογραφία του Λουκά Κούσουλα, το έργο του Μήτσου Αλεξανδρόπουλου, τον «Κούρο» του Νίκου Καζαντζάκη, την «Ατελείωτη γραφή του αίματος» του Νίκου Μπακόλα, τα «Ημερολόγια» του Γιώργου Σεφέρη.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Μichel Foucault

Ιστορία της τρέλας στην κλασική εποχή

μετ. Πάρις Μπουρλάκης

εκδ. Καλέντης, σελ. 736 – 35 ευρώ

Ιστορία της τρέλας κατά τον δέκατο έβδομο και δέκατο όγδοο αιώνα στην Ευρώπη, ιστορία του εγκλεισμού που επιβλήθηκε στους τρελούς από τότε που τους πρωτοστοίβαξαν μέσα στα πρώην λεπροκομεία τα οποία είχαν μείνει κενά μετά την εξάλειψη της λέπρας. Ποιοι όμως τότε λογαριάζονταν για λεπροί; Ενα ετερόκλητο για εμάς πλήθος, από φτωχούς, ανέργους, από καταδίκους για κάθε λογής αδικήματα, από ακόλαστους, μάγισσες, πόρνες, νυμφομανείς, ελευθεριάζοντες, άθεους, σοδομίτες. Δεν θα πρέπει όμως να επιβάλουμε δικές μας εννοιολογικές διακρίσεις στους τρόπους που έβλεπε τα πράγματα εκείνη η εποχή: Ενδέχεται, άνθρωποι ψυχικά ασθενείς για εμάς να θεωρούνταν λογικοί τότε, και άνθρωποι λογικοί για εμάς να θεωρούνταν τρελοί τότε. Και τούτο, γιατί στην κλασική εποχή ήταν που άρχισε να συγκροτείται η ίδια η έννοια της τρέλας ως αντικείμενο μιας επιστήμης, ως μια θετική ιατρική της ψυχής. Η «Ιστορία της τρέλας» αφηγείται μέσα από ποιες διαδρομές η τρέλα έφτασε να θεωρείται ασθένεια της ψυχής, πώς δημιουργήθηκε η ψυχιατρική.