Μια αδιάκοπη περιπλάνηση στη δημιουργία

Μια αδιάκοπη περιπλάνηση στη δημιουργία

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα πρώτα έργα ζωγραφικής της Μαρίνας Καρέλλα έγιναν όταν ήταν ακόμα παιδάκι στους τοίχους του πατρικού της σπιτιού, με διάφορα κραγιόνια. Ευτυχώς η ενασχόλησή της με την τέχνη δεν έμεινε στον ερασιτεχνισμό της παιδικής αταξίας. Στα 16 της χρόνια, ο Γιάννης Τσαρούχης αναγνώρισε το ταλέντο της και την προέτρεψε να κάνει σκηνικά και κοστούμια για το θέατρο. Μαθήτευσε κοντά στον μεγάλο ζωγράφο, που πίστεψε στις δυνατότητές της από την πρώτη στιγμή.

Κάπως έτσι ξεκίνησε η πορεία της στην τέχνη που συνεχίζεται απρόσκοπτα μέχρι σήμερα, με αναλλοίωτη συνέπεια και τρυφερότητα. Η Μαρίνα Καρέλλα συνέχισε τις σπουδές της στη Σχολή Βακαλό, στην Beaux Arts του Παρισιού αλλά και τη Σχολή του Οσκαρ Κόκοσκα στην Αυστρία. Εκτοτε έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις στο εξωτερικό, αλλά και την Ελλάδα. Η ζωγράφος παρουσιάζει την τελευταία της δουλειά από αύριο στην γκαλερί Ζουμπουλάκη στην Πλατεία Κολωνακίου. Εκθέτει έργα μεγάλων διαστάσεων (λάδι σε καμβά) που απεικονίζουν χώρους και μορφές σε ένα αχνό χρωματικό περιβάλλον. Ολοι οι πίνακες έχουν μια έντονη αίσθηση θεατρικότητας και δημιουργούν ονειρικές, ατμοσφαιρικές εικόνες. Η καλλιτέχνις μίλησε στην «Κ» για την τελευταία ενότητα της δουλειάς της αλλά και τις επιλογές της στη ζωγραφική. «Ολα μου τα έργα εστιάζουν στον άνθρωπο και την παρουσία ή την απουσία του στο χώρο. Ακόμα και όταν δεν υπάρχει μορφή στον καμβά, κάτι υποδηλώνει την ανάσα του, το πέρασμά του. Πάντοτε μου άρεσε να ζωγραφίζω φιγούρες. Τώρα πια μπορώ να τους καλοδέχομαι μέσα στους πίνακές μου. Είναι λιγότερη η μοναξιά», λέει η ζωγράφος.

Ο Τσαρούχης

«Ο Τσαρούχης μου άφησε σπουδαία διδάγματα για τη ζωή και την τέχνη. Κατάλαβα ότι όσο πιο ελεύθερος είσαι τόσο πιο μακριά φτάνεις. Αντιμετώπιζε τη ζωγραφική όχι ως θεωρία αλλά ως πράξη, να ξέρεις να βάζεις το σωστό χρώμα τη σωστή στιγμή. Στην τέχνη όλα είναι δυνατά αρκεί να πιστεύεις στον εαυτό σου και τη δουλειά σου, μου έλεγε συνεχώς. Τα λόγια του με συντροφεύουν πάντα και όταν είμαι σε αδιέξοδο τα βρίσκω απελευθερωτικά. Είχα την τύχη να τον βλέπω πάνω στη δουλειά. Ημουν βοηθός του στη θρυλική παράσταση της Νόρμας του Μπελίνι το 1960 με την Κάλλας, όπου είχε αναλάβει τα σκηνικά και τα κοστούμια». Εκτός από τον Γιάννη Τσαρούχη, γνώριζε καλά και άλλη μια μορφή της τέχνης, τον Αλέξανδρο Ιόλα. «Ηταν από μόνος του ένας ολόκληρος κόσμος. Το ένστικτό του στην τέχνη ήταν τρομερό. Ηξερε πώς να ξεχωρίζει και να ενθαρρύνει τους καλλιτέχνες».

Η ζωγράφος έχει ζήσει ανάμεσα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη. Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της το 1966, όταν παρουσίασε την πρώτη της έκθεση στο Φεστιβάλ των Δύο Κόσμων στην Ιταλία. Εργα της παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην Galleria Levi στο Μιλάνο το 1971. Τη δεκαετία του ’70 εξέθεσε στην Gallery Iolas τη σειρά με τους λευκούς της πίνακες, οι οποίοι θεωρούνται πλέον από τα διασημότερα κομμάτια της δουλειάς της. Αργότερα ασχολήθηκε με την αποτύπωση πτυχώσεων σε γύψο, μάρμαρο και μέταλλο, μεταφέροντας ένα προσφιλές της θέμα από τη ζωγραφική στη γλυπτική.

Τη δεκαετία του ’80, κατά τη διαμονή της στη Νέα Υόρκη, οι πίνακές της χαρακτηρίζονται πιο «σκοτεινοί», ενώ τα πιο πρόσφατα έργα της είναι προσωπογραφίες ή εικόνες εμπνευσμένες από τη φύση. «Οσο ανταγωνιστική και αν είναι η ζωή στη Νέα Υόρκη, υπάρχει ακόμα και σήμερα μια αλληλεγγύη ανάμεσα στους καλλιτέχνες. Λειτουργούν σαν δίκτυο. Αντιθέτως στη Γαλλία και γενικά στην Ευρώπη, τα πράγματα είναι πάντοτε πιο δύσκολα. Στην Αμερική, το σύνθημα είναι «Κάν’ το. Μην το σκέφτεσαι»». Αξιοσημείωτη είναι επίσης η ενασχόληση της καλλιτέχνιδας με τη σκηνογραφία και τα κοστούμια για φιλμ και θεατρικές παραστάσεις. Ενδεικτική είναι η συνεργασία της με τον γλύπτη Τάκη για την παράσταση της Ηλέκτρας (Επίδαυρος, 1984), με τη Niki de Saint – Phalle στο φιλμ «Un reve plus long que la nuit» (1976), με το Θέατρο Πειραιά για την παράσταση «Δωδέκατη Νύχτα» του Σαίξπηρ (1979) κ.ά. Πολλοί γνωρίζουν τη Μαρίνα Καρέλλα από τον γάμο της με τον Πρίγκιπα Μιχαήλ. «Επειδή είναι συγγραφέας μπορούσε να συναισθανθεί τη δική μου ανάγκη για δημιουργικότητα. Πάντοτε σεβόταν και υποστήριζε τη δουλειά μου. Ευτύχησα να το ζήσω στο γάμο μου αλλά και στο φιλικό μου περίγυρο που αποτελείται κυρίως από καλλιτέχνες». Η έκθεση θα διαρκέσει ώς τις 31 Μαΐου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT