Νέες εκδόσεις

6' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Α.Λ. Κέννεντυ

Day

μετ. Δημήτρης Αθηνάκης

εκδ. Ινδικτος, σελ. 467 – 24 ευρώ

Ο Αλφρεντ Ντέι ήθελε τον δικό του πόλεμο. Στη δίνη του βρήκε το σκοπό της ζωής του ως πυροβολητής σε ένα βομβαρδιστικό Lancaster. Ανακάλυψε την άγρια, σκοτεινή όψη της φιλίας στο πλήρωμά του και, πάνω απ’ όλα ανακάλυψε την Τζόυς, τη γυναίκα που αγάπησε. Ομως όλα τούτα έχουν πια τελειώσει. Ο πόλεμος τα ρούφηξε όλα. Ισως ρούφηξε κι αυτόν. Τώρα, στα 1949, δουλεύοντας ως κομπάρσος σε πολεμική ταινία που απηχεί τις αληθινές του εμπειρίες, ο Ντέι αρχίζει να θυμάται αυτά που θα προτιμούσε να ξεχάσει.

Τσαρλς Γουέμπ

Εκπαίδευση κατ’ οίκον

μετ. Αγορίτσα Μπακοδήμου

εκδ. Κέδρος, σελ. 240 – 12,50 ευρώ

Τι συνέβη αφότου ο Μπέντζαμιν Μπράντοκ έκλεψε με εντυπωσιακό τρόπο την κόρη της κυρίας Ρόμπινσον την ημέρα του γάμου της; Εντεκα χρόνια μετά, ο πρώην «Πρωτάρης» έχει αφήσει το παρελθόν πίσω του, μαζί με τη σαγηνευτική κυρία Ρόμπινσον. Παντρεμένος με την κόρη της Ιλέιν, ζουν σε ένα προάστιο της Νέας Υόρκης κρατώντας τη «σιδηρά κυρία» της ερωτικής αποπλάνησης σε απόσταση ασφαλείας: τρεις χιλιάδες μίλια μακριά. Παρ’ όλα αυτά κάποτε θα χρειαστούν τη βοήθεια της κυρίας Ρόμπινσον, που αν και έγινε γιαγιά δεν έχει παραιτηθεί από το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου της το οποίο αποτελεί ο σύζυγος της κόρης της. Ετσι, καταφθάνει ζωηρή, πολυμήχανη και έτοιμη για νέες ερωτικές περιπέτειες, ενώ παράλληλα η οικογένεια δέχεται την αναπάντεχη επίσκεψη της θεότρελης οικογένειας Λιούις, μιας παρέας ξεχασμένων χίπηδων από το Βέρμοντ. Η επίθεση είναι πολυμέτωπη και το σπίτι αρχίζει να μοιάζει με θηριοτροφείο.

Ρascal Quignard

Βίλα Αμαλία

μετ. Βάνα Χατζάκη

εκδ. Αγρα, σελ. 336 – 18 ευρώ

Μια γυναίκα εξαφανίζεται, ή μάλλον οργανώνει τη φυγή της, όπως ακριβώς ο πατέρας της που τους εγκατέλειψε όταν ακόμα εκείνη ήταν παιδί. Η γυναίκα αυτή είναι πιανίστρια. Συνθέτει ακόμα μια μουσική έντονη, μινιμαλιστική, όπου μελωδίες και αρμονίες είναι απλοποιημένες, λαξεμένες, περιορισμένες στο ελάχιστο. Το βιβλίο του Πασκάλ Κινιάρ μοιάζει με τη μουσική για την οποία μιλάει. Πιστός στην αισθητική του αποσπάσματος, ο συγγραφέας του «Ολα τα πρωινά του κόσμου» προσφέρει στον αναγνώστη κομμάτια από τη ζωή του μυθιστορηματικού του προσώπου, κομμάτια και συμπαγείς όγκους που τους διευθετεί με εκπληκτική μαεστρία. Η ένταση της αφήγησης οφείλεται κατά παράδοξο τρόπο στις τρύπες και στα κενά που η αφήγηση αφήνει. Κανένα στολίδι. Καμιά παραλλαγή. Μονάχα συμπαγείς όγκοι έντασης.

Fabio Volo

Το κορίτσι του τραμ

μετ. Μάτα Σαλογιάννη

εκδ. Α.Α. Λιβάνη, σελ. 349 – 17 ευρώ

Ο Τζάκομο, ένας τριανταπεντάρης Ιταλός που είναι τρυφερός και εξαιρετικά περιποιητικός με τις γυναίκες, συνηθίζει ωστόσο να τις αντιμετωπίζει με ελαφρότητα. Χρόνια τώρα καταπιεσμένος από τη μητέρα του, τρέμει τη δέσμευση, κι έτσι πετάει από γνωριμία σε γνωριμία χωρίς ποτέ του να συνδέεται. Μέχρι που συναντάει μια κοπέλα στο τραμ, τη Μικέλα. Μέχρι που αποφασίζει να πάει να τη βρει στη Νέα Υόρκη όπου, όπως μαθαίνει, έχει πάει. Ζουν ονειρεμένες μέρες και αποφασίζουν να κάνουν ένα παιχνίδι. Αρραβωνιάζονται στα ψέματα, παντρεύονται στα ψέματα, και η σχέση τους έχει πάντα τον χαρακτήρα του προσωρινού. Οι μέρες στη Νέα Υόρκη τελειώνουν. Δίνουν έτσι ραντεβού τρεις μήνες μετά, στο Παρίσι. Θα εκπληρωθούν άραγε τα όνειρα του Τζάκομο που έχει στο μεταξύ αρχίσει να αλλάζει;

Ριού Μουρακάμι

Σχεδόν διάφανο γαλάζιο

μετ. Αλέξανδρος Καρατζάς

εκδ. Printa, σελ. 216 – 14 ευρώ

Σε ένα προάστιο του Τόκιο στα μέσα της δεκαετίας του ’70, μια «γλυκιά συμμορία» εφήβων αφήνεται ψυχή τε και σώματι στην εφαρμογή του τριπτύχου σεξ, ναρκωτικά και ροκ εντ ρολ. Με την παρότρυνση Αμερικανών φαντάρων, οι οποίοι προσφέρουν τζαζ και ομαδικό σεξ, κι έχοντας κόψει κάθε γέφυρα με την «καθώς πρέπει» κοινωνία, ο αφηγητής και οι φίλοι του, κορίτσια και αγόρια γύρω στα 20, χάνονται σε ένα ταξίδι ανάμεσα στην πραγματικότητα και τις παραισθήσεις. Χωρίς καν ισχυρούς συντροφικούς δεσμούς που τουλάχιστον ένωναν κάποια άλλα γνωστά «κουρέλια», οι ήρωες του Μουρακάμι (απλή συνωνυμία με τον Χαρούκι) συνεχίζουν την αυτοκαταστροφική ζωή τους παθητικά, σχεδόν μαζοχιστικά.

Ρenny Vincenzi

Απόλυτο σκάνδαλο

μετ. Κλαίρη Λαϊνά

εκδ. Bell, σελ. 704 – 8,60 ευρώ

Είναι το οικονομικό σκάνδαλο της δεκαετίας. Μια επένδυση που άρχισε με τόση αισιοδοξία, τώρα παρασύρει στην καταστροφή χιλιάδες ανθρώπους. Για τον Νάιτζελ Κούπερ είναι τρομακτικό. Ακόμη και η γυναίκα του πρόκειται να κάνει κάτι τελείως αναπάντεχο: μια εξωσυζυγική σχέση. Για τον Σάιμον Μπόμοντ είναι αφόρητο. Χαρισματικός, ισχυρός και πλούσιος, ξαφνικά αντικρίζει ένα ζοφερό αβέβαιο μέλλον. Η γυναίκα του, η δυναμική καριερίστα Ελίζαμπεθ θα του συγχωρήσει το πλήγμα που της προκάλεσε; Για τη Φλόρα Φίλντιγκ είναι εξοργιστικό. Αρνείται να συμβιβαστεί και θα παλέψει σκληρά για να κρατήσει το πανέμορφο σπίτι της στην Ουαλλία. Για τον Τζόελ Στρίκλαντ, οικονομικό συντάκτη της Ντέιλι Νιουζ είναι απλώς ένα καταπληκτικό θέμα, που θα τον οδηγήσει στην αγκαλιά μιας υπέροχης γυναίκας. Μπροστά σε αυτή την καταστροφή όλοι τους προσπαθούν να σώσουν ή να κερδίσουν ό,τι μπορούν. Σε ένα χρόνο όμως, κάποιος απ’ όλους τους θα είναι νεκρός. Ποιος και γιατί;

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Κ.Γ. Καρυωτάκης

Πεζά και μεταφράσεις

εισ. Κώστας Γ. Παπαγεωργίου – Τιτίκα Δημητρούλια

εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 173 – 14 ευρώ

Ποιοι ήταν οι λόγοι, αναρωτιέται ο Κώστας Γ. Παπαγεωργίου, που ώθησαν τον Κ.Γ. Καρυωτάκη τον τελευταίο χρόνο της ζωής του στην πεζογραφία; Τι ήταν αυτό που τον έκανε να υπερβεί το φράγμα του στίχου και να αναζητήσει άλλα, πιο ευρύχωρα πεδία, στα οποία πίστεψε προς στιγμήν πως θα είχε μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων; Ο Καρυωτάκης, παρατηρεί από την πλευρά της η Τιτίκα Δημητρούλια, αντιμετώπιζε τη μετάφραση όπως οι περισσότεροι γλωσσομαθείς λόγιοι και ποιητές της εποχής του, ως πεδίο λογοτεχνικού διαλόγου και δεξαμενή αισθητικών προτύπων. Επιπροσθέτως, φαίνεται ότι επένδυσε στον γαλλικό πολιτισμό όσες προσδοκίες του διέψευσε η ασφυκτική ελληνική πραγματικότητα· δηλαδή με τα διαβάσματα και τις μεταφράσεις δημιουργούσε, ίσως, έναν ενδιάμεσο κόσμο, εξ ορισμού φιλικό, λόγω της βιβλιακής του υφής, και προκλητικό εφ’ όσον δεν κατατρυχόταν από τα τεράστια ελληνικά αδιέξοδα της εποχής, έναν κόσμο ανοιχτών οριζόντων.

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

Κ

Περιοδικό κριτικής Λογοτεχνίας και Τεχνών τεύχος 16,

Ιούνιος 2008

εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 216

Με αφιέρωμα στη σημαντική μεσοπολεμική πεζογράφο Μέλπω Αξιώτη κυκλοφορεί το τελευταίο τεύχος του περιοδικού «Κ». Γράφουν οι Κώστας Μαυρουδής, Παναγιώτης Κουσαθανάς, Αλέξανδρος Αργυρίου, Πανάγος Αξιώτης, Μαίρη Μικέ, Μαρία Κακαβούλια και Βαγγέλης Χατζηβασιλείου. Η Ζέφη Δαράκη και ο Γιάννης Κοντός δημοσιεύουν ανέκδοτα ποιήματά τους, ο Γιώργος Βελουδής το δοκίμιο «Ο Σολωμός στο ντιβάνι της ψυχανάλυσης», ο Πέτρος Πολυμένης για τα κριτήρια και την τόλμη στη δημιουργία, ο Δημήτρης Κοκόρης για τη μουσική στο λογοτεχνικό έργο του Ντίνου Χριστιανόπουλου και ο Αλέξης Ζήρας για την άξενη ενδοχώρα του Ανδρέα Μήτσου.

ΥΛΗ

Ρεμπέκα Ρουπ

Τα τέσσερα στοιχεία

Νερό, αέρας, φωτιά, γη

μετ. Γιάννης Δήμας

εκδ. Ωκεανίδα, σειρά «Αβγό»

σελ. 453 – 22 ευρώ

Το βιβλίο αποτελεί μια απολαυστική αναδρομή στην ιστορία και την επιστήμη του νερού, του αέρα, της φωτιάς και της γης, των στοιχειωδών συστατικών της ύλης για τους αρχαίους Ελληνες. Αν και αυτά τα τέσσερα στοιχεία των αρχαίων έχουν αντικατασταθεί από τη σύγχρονη χημεία με εκατοντάδες χημικά στοιχεία, συνεχίζουν ωστόσο να απηχούν την ανθρώπινη εμπειρία και φαντασία. «Τα τέσσερα στοιχεία» αποτελούν ένα πολυεπίπεδο και γεμάτο χιούμορ ταξίδι ανακάλυψης στον κόσμο των στοιχείων, αληθινών και συμβολικών, που διαμορφώνουν τη ζωή μας.

ΜΙΚΡΟΪΣΤΟΡΙΑ

Βάσιας Τσοκόπουλος

Η ομάδα και η πόλη

Ο Ολυμπιακός και ο Πειραιάς του μεσοπολέμου μέσα από ιστορικά τεκμήρια

εκδ. Πολύτροπον, σελ. 103

Γιατί ο Ολυμπιακός συσπείρωσε ολόκληρο τον Πειραιά εξαλείφοντας τους τοπικούς ανταγωνισμούς; Γιατί έχει μέσα του τόση ορμητικότητα που την εκδήλωσε και στους αγωνιστικούς χώρους; Και γιατί κατόρθωσε να επιβληθεί τόσο πλατιά σε ολόκληρο τον ελληνικό αθλητικό χώρο και να αποκτήσει τους περισσότερους οπαδούς και φίλους έξω από τον Πειραιά, σε όλη την Ελλάδα; Οι απαντήσεις σε αυτά τα τρία ερωτήματα πρέπει σύμφωνα με τον συγγραφέα να αναζητηθούν στον μεσοπόλεμο, στα πρώτα χρόνια της πορείας του σωματείου.

ΙΣΤΟΡΙΑ

Βoris Johnson

Το όνειρο της Ρώμης

μετ. Μάκης Κολλητίδης

εκδ. Θύραθεν, σελ. 243

Η Ρώμη όχι απλώς έχει εγγραφεί στο DNA της Ευρώπης αλλά είναι το μοναδικό ιστορικό προηγούμενο που μας πείθει ότι το σύγχρονο εγχείρημα της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπορεί να στεφθεί από επιτυχία. Εκτός από πολιτικός, συγγραφέας, δημοσιογράφος, πρώην μέλος του Βρετανικού Κοινοβουλίου και νυν δήμαρχος του Λονδίνου, ο Μπόρις Τζόνσον είναι ένας παθιασμένος κλασικιστής λόγιος με σπουδές στην Οξφόρδη. Με ζωηρό ενδιαφέρον για τα σημερινά προβλήματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο Μπόρις Τζόνσον αποτελεί μια σπάνια περίπτωση πολιτικού που τοποθετεί τη λογιοσύνη και τις ιστορικές αλήθειες υπεράνω των πολιτικών συμβάσεων και της πολιτικής ορθότητας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή