Ματιές στον κόσμο

5' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Βιεννη

Εκθεση

Κunsthalle Wien

www.kunsthallewien.at

«Western Motel: Ο Χόπερ και η σύγχρονη τέχνη». Ο Εντουαρντ Χόπερ (1882-1967) δεν ακολούθησε κανένα από τα εικαστικά ρεύματα της εποχής του, ωστόσο ο ψυχρός ρεαλισμός των έργων του είναι απόλυτα μοντέρνος. Στους πίνακές του βρίσκει κανείς εμβληματικές εικόνες της Αμερικής του 20ού αιώνα – όχι εκείνες της καταναλωτικής αφθονίας και των ουρανοξυστών αλλά στιγμές της «άδοξης», αθόρυβης, συχνά μελαγχολικής καθημερινότητας. Επηρεάστηκε από την κινηματογραφική αισθητική, ενώ το έργο του ενέπνευσε κινηματογραφιστές, όπως ο Χίτσκοκ, αλλά και πολλούς ομοτέχνους του. Η έκθεση ανιχνεύει αυτή την επιρροή σε μεταγενέστερους καλλιτέχνες, παρουσιάζοντας δικούς του πίνακες μαζί με έργα καλλιτεχνών από διάφορες χώρες, ανάμεσά τους ο Τζεφ Γουόλ, ο Γκούσταφ Ντόιτς, η Ρέιτσελ Γουάιτριντ, αλλά και ο Τζιμ Τζάρμους στις εικαστικές του αναζητήσεις. Ως τις 15 Φεβρουαρίου.

Λονδινο

Θέατρο

Οld Vic

www.oldvictheatre.com

«The Norman Conquests». Η τριλογία του Αλαν Εϊκμπορν σημειώνει μεγάλη επιτυχία στο ιστορικό θέατρο του Λονδίνου, στο οποίο καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ο Κέβιν Σπέισι. Τα τρία έργα που αποτελούν τις «Νορμανδικές κατακτήσεις» -Table Manners, Living Together και Round and Round the Garden- παρουσιάζονται χωριστά αλλά και όλα μαζί ορισμένες βραδιές. Το κωμικό τρίπτυχο παρακολουθεί τις περιπέτειες των έξι πρωταγωνιστών στη διάρκεια ενός επεισοδιακού γουίκεντ σε εξοχικό σπίτι στην Αγγλία. Η σκηνοθεσία είναι του Μάθιου Γουόρτσας και πρωταγωνιστούν οι Στίβεν Μάνγκαν, Τζέσικα Χάινς, Αμέλια Μπούλμορ, Πολ Ρίτερ, Μπεν Μάιλς και Αμάντα Ρουτ.

Εκθεση

Royal Academy of Arts

www.royalacademy.org.uk

«Byzantium, 330-1453». Η έκθεση, που συνδιοργανώθηκε από τη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών και το Μουσείο Μπενάκη, προσφέρει ένα πανόραμα της ιστορίας του Βυζαντίου και της βυζαντινής τέχνης, από την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης μέχρι την Αλωση. Συνολικά παρουσιάζονται περίπου 400 εκθέματα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου (Λούβρο, Μητροπολιτικό Μουσείο, Βρετανικό, Ερμιτάζ, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης κ.ά.), καθώς και από τη Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Ως τις 22 Μαρτίου.

Μοναχο

Εκθεση

Stadtische Galerie im Lenbachhaus

www.lenbachhaus.de

«Kandinsky: Absolut, Abstrakt». Η έκθεση, στο κέντρο Kunstbau της πινακοθήκης, καλύπτει το σύνολο σχεδόν της καλλιτεχνικής πορείας του Ρώσου ζωγράφου (1866-1944), ο οποίος υπήρξε ένας από τους μεγάλους πρωτοπόρους της Αφαίρεσης. Παρουσιάζονται πίνακες από την περίοδο του «Γαλάζιου Καβαλάρη» (της καλλιτεχνικής κίνησης που ο Καντίνσκι ίδρυσε στο Μόναχο μαζί με τον Φραντς Μαρκ), έργα από τη συμμετοχή του στην περίφημη Σχολή Μπαουχάους της Βαϊμάρης καθώς και από την τελευταία δεκαετία του στο Παρίσι. Παράλληλα, στο κεντρικό κτίριο της πινακοθήκης φιλοξενείται η έκθεση «Kandinsky: Da Druckgrafische Werk», όπου παρουσιάζονται πάνω από 200 σχέδια, χαρακτικά και αφίσες, χρονολογημένα μεταξύ 1902 και 1942. Ως τις 22 Φεβρουαρίου.

Μοσχα

Εκθεση

Μουσείο Πούσκιν

«J.Μ.W. Turner: Ελαιογραφίες και υδατογραφίες από την πινακοθήκη Tate Britain». Ανθολογία έργων από την 60χρονη σταδιοδρομία του κορυφαίου Αγγλου τοπιογράφου. Ο Ουίλιαμ Τέρνερ (1775-1851) έδωσε την πιο ολοκληρωμένη έκφραση των ρομαντικών τάσεων της αγγλικής τέχνης, ενώ ταυτόχρονα προχώρησε προς τον ιμπρεσιονισμό, ακόμα και προς την Αφαίρεση. Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν παρουσιάζει συνολικά 112 έργα -40 ελαιογραφίες και 72 έργα σε χαρτί- τα οποία προέρχονται από το κληροδότημα που άφησε ο καλλιτέχνης στο βρετανικό κράτος και ανήκουν τώρα στη μεγάλη συλλογή της Πινακοθήκης Τέιτ. Ως τις 15 Φεβρουαρίου.

Νεα Υορκη

Θέατρο

Βarrymore Theatre

www.speedtheplowonbroadway.com

«Speed-the-Plow». Μετά τη θριαμβευτική παρουσίασή του στο Λονδίνο, με πρωταγωνιστές τον Κέβιν Σπέισι και τον Τζεφ Γκόλντμπλαμ, το έργο του Ντέιβιντ Μάμετ, καυστική σάτιρα του Χόλιγουντ, ανέβηκε σε νέα παραγωγή στο Μπρόντγουεϊ σκηνοθετημένο από τον Νιλ Πέπε. Πρωταγωνιστούν ο βραβευμένος με Εmmy (για τον ρόλο του στην τηλεοπτική σειρά Entourage) Τζέρεμι Πίβεν, ο Ραούλ Εσπάρζα και η Ελίζαμπεθ Μος.

Εκθεση

Οnassis Cultural Center

www.onassisusa.org

«Worshiping Women: Ritual and Reality in Classical Athens». Διοργανωμένη σε συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, η έκθεση «Λατρεία γυναικών: Τελετουργία και πραγματικότητα στην Αθήνα των κλασικών χρόνων» παρουσιάζει ένα εντυπωσιακό σύνολο 115 εκθεμάτων. Η ιστορία που αφηγούνται αυτά τα έργα δείχνει ότι, μέσω της συμμετοχής τους στη θρησκευτική λατρεία, στις τελετές και σε άλλες εκδηλώσεις, οι γυναίκες όχι μόνο έβγαιναν ενεργά στον δημόσιο χώρο αλλά αποκτούσαν και ταυτότητα ως πολίτες της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Ως τις 9 Μαΐου.

Παρισι

Εκθέσεις

Galeries Nationales du Grand Palais

www.grandpalais.fr

«Picasso et les maitres». Ο καλλιτέχνης-έμβλημα του 20ού αιώνα διατηρούσε πάντα «θερμή» σχέση με τους ζωγράφους του παρελθόντος. Η έκθεση παρουσιάζει πίνακες μεγάλων ζωγράφων (ανάμεσά τους έργα των Τιτσιάνο, Ελ Γκρέκο, Βελάσκεθ, Γκόγια, Πουσέν, Ενγκρ, Σεζάν, Βαν Γκογκ και πολλών άλλων) μαζί με έργα του Πικάσο για τα οποία αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης. Παράλληλα με την έκθεση στο Γκραν Παλέ, έχουν διοργανωθεί δύο ακόμα αφιερώματα: «Πικάσο – Ντελακρουά», στο Λούβρο, και «Πικάσο – Μανέ: Το πρόγευμα στη χλόη», στο μουσείο Ορσέ. Ως τις 2 Φεβρουαρίου.

Μusee Maillol

www.museemaillol.com

«Vers de nouveaux rivages. L’ avant-garde russe dans la collection Costakis». Η έκθεση είναι αφιερωμένη σ’ ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας της μοντέρνας τέχνης: Το κίνημα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, η οποία αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, τα χρόνια που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την Οκτωβριανή Επανάσταση. Διοργανωμένη σε συνεργασία με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, η έκθεση βασίζεται σε έργα από τη συλλογή Κωστάκη, ιχνηλατώντας τη μακρόχρονη προσπάθεια του Ελληνα συλλέκτη ο οποίος κατάφερε να συγκεντρώσει και να διασώσει ένα τεράστιο σύνολο έργων, ανάμεσά τους έργα των Μάλεβιτς, Λιουμπόβ, Πόποβα, Ροντσένκο, Τάτλιν, Λισίνσκι, Γκοντσάροβα και πολλών άλλων. Ως τις 2 Μαρτίου.

Ο Αγγλος του ιμπρεσιονισμού

Συνοδοιπόρος του Κλοντ Μονέ, ο Αλφρεντ Σίσλεϊ (1839-1899) υπήρξε ένας από τους πρωτεργάτες του ιμπρεσιονισμού. Γεννήθηκε στο Παρίσι από εύπορους Αγγλους γονείς και, παρά την επιθυμία τους να ασχοληθεί με το εμπόριο, στράφηκε από νεαρή ηλικία προς την τέχνη. Ακολούθησε πιστά τις αρχές του ιμπρεσιονισμού -να μεταφράζει ό,τι αντιλαμβανόταν με την όραση σε έργα φωτεινών διακυμάνσεων και αποχρώσεων, να δίνει έμφαση στο πρόσκαιρο και στο μεταβλητό- ενώ παράλληλα ανέπτυξε την προσωπική ζωγραφική του γλώσσα, που τη χαρακτηρίζουν η χρωματική διαφάνεια, η μελετημένη σύνθεση, η λεπτή ποιητική ατμόσφαιρα (εδώ οι «Βάρκες στον Σηκουάνα», 1877). Στο πρώτο ταξίδι που έκανε στην πατρίδα των γονιών του ζωγράφισε τοπία του Λονδίνου, ενώ στο δεύτερο, λίγο πριν από τον θάνατό του, επισκέφθηκε την Ουαλλία όπου ζωγράφισε μερικές όμορφες θαλασσογραφίες, συλλαμβάνοντας την άγρια, μελαγχολική ατμόσφαιρα των ουαλλικών ακτών. Στα έργα αυτά εστιάζει η έκθεση «Ο Σίσλεϊ στην Αγγλία και την Ουαλλία», που φιλοξενεί έως τις 15 Φεβρουαρίου η National Gallery στο Λονδίνο, αποτίοντας φόρο τιμής στον «Αγγλο του ιμπρεσιονισμού».

Σάι Τουόμπλι στο Γκούγκενχαϊμ

Γραμμές, μουτζούρες, σκαριφήματα, λέξεις και φράσεις βιαστικά γραμμένες. Το ιδιαίτερο στυλ του Σάι Τουόμπλι, με τη χαοτική ακαταστασία που θυμίζει γκράφιτι, συνδυάζει την πράξη της ζωγραφικής με τη γραφή. Ο Αμερικανός καλλιτέχνης επηρεάστηκε από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, ακολούθησε όμως έναν προσωπικό δρόμο αναμιγνύοντας την τέχνη με τη γλώσσα και αψηφώντας εντελώς τις παραδοσιακές φόρμες της σύνθεσης. Συχνά στα έργα του αναφέρεται σε μύθους και ιστορικά συμβάντα της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας, είτε μέσα από τους τίτλους πινάκων είτε με φράσεις που περιλαμβάνονται στο έργο (όπως εδώ, στο «Πρώτο μέρος της επιστροφής από τον Παρνασσό», 1961). Το μουσείο Γκούγκενχαϊμ του Μπιλμπάο, τιμώντας τον καλλιτέχνη που το 2008 έκλεισε τα 80 του χρόνια, διοργάνωσε μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο του. Ανάμεσα στα εκθέματα, η σειρά έργων «Εννέα λόγοι για τον Κόμμοδο» (1963), που το μουσείο αγόρασε το 1997 και οι «Τέσσερις εποχές» (1993-94).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή