Ματιές στον κόσμο

6' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λονδινο

Θέατρο

Οld Vic

www.oldvictheatre.com

«The Norman Conquests». Η τριλογία του Αλαν Εϊκμπορν σημειώνει μεγάλη επιτυχία στο ιστορικό θέατρο του Λονδίνου, στο οποίο καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ο Κέβιν Σπέισι. Τα τρία έργα που αποτελούν τις «Νορμανδικές κατακτήσεις» -Table Manners, Living Together και Round and Round the Garden- παρουσιάζονται χωριστά αλλά και όλα μαζί ορισμένες βραδιές. Το κωμικό τρίπτυχο παρακολουθεί τις περιπέτειες των έξι πρωταγωνιστών στη διάρκεια ενός επεισοδιακού γουίκεντ σε εξοχικό σπίτι στην Αγγλία. Η σκηνοθεσία είναι του Μάθιου Γουόρτσας και πρωταγωνιστούν οι Στίβεν Μάνγκαν, Τζέσικα Χάινς, Αμέλια Μπούλμορ, Πολ Ρίτερ, Μπεν Μάιλς και Αμάντα Ρουτ.

Εκθεση

Royal Academy of Arts

www.royalacademy.org.uk

«Byzantium, 330-1453». Η έκθεση, που συνδιοργανώθηκε από τη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών και το Μουσείο Μπενάκη, προσφέρει ένα πανόραμα της ιστορίας του Βυζαντίου και της βυζαντινής τέχνης, από την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης μέχρι την Αλωση. Συνολικά παρουσιάζονται περίπου 400 εκθέματα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου (Λούβρο, Μητροπολιτικό Μουσείο, Βρετανικό, Ερμιτάζ, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης κ.ά.), καθώς και από τη Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Ως τις 22 Μαρτίου.

Μαδριτη

Θέατρο

Τeatro Espanol

www.esmadrid.com/teatroespanol

«El encuentro de Descartes con Pascal joven». Ο Καρτέσιος και ο Πασκάλ συναντήθηκαν μία μόνο φορά, στις 24 Σεπτεμβρίου του 1647. Η συζήτηση ανάμεσα στους δύο μεγάλους φιλοσόφους του 17ου αιώνα κράτησε πολλές ώρες, κανένας όμως δεν την κατέγραψε. Πριν από 15 χρόνια, ο Γάλλος δραματουργός Ζαν-Κλοντ Μπρισβίλ έγραψε μια φανταστική αναπαράσταση της συνάντησης εκείνης, βασισμένος στη σκέψη και τη ζωή των δύο στοχαστών, με αποτέλεσμα ένα πολύ ενδιαφέρον θεατρικό έργο. Ο Χοσέπ-Μαρία Φλοτάτς, κορυφαία θεατρική προσωπικότητα της Ισπανίας, διασκεύασε και σκηνοθέτησε το έργο του Μπρισβίλ, αναλαμβάνοντας και τον ρόλο του Καρτέσιου, με τον Αλμπέρτ Τριόλα να ερμηνεύει τον νεαρό Πασκάλ. Ως τις 22 Φεβρουαρίου.

Μοναχο

Εκθεση

Stadtische Galerie im Lenbachhaus

www.lenbachhaus.de

«Kandinsky: Absolut, Abstrakt». Η έκθεση, στο κέντρο Kunstbau της πινακοθήκης, καλύπτει το σύνολο σχεδόν της καλλιτεχνικής πορείας του Ρώσου ζωγράφου (1866 – 1944), ο οποίος υπήρξε ένας από τους μεγάλους πρωτοπόρους της αφαίρεσης. Παρουσιάζονται πίνακες από την περίοδο του «Γαλάζιου Καβαλάρη» (της καλλιτεχνικής κίνησης που ο Καντίνσκι ίδρυσε στο Μόναχο μαζί με τον Φραντς Μαρκ), έργα από τη συμμετοχή του στην περίφημη Σχολή Μπαουχάους της Βαϊμάρης, καθώς και από την τελευταία δεκαετία του στο Παρίσι. Παράλληλα, στο κεντρικό κτίριο της πινακοθήκης φιλοξενείται η έκθεση «Kandinsky: Da Druckgrafische Werk», όπου παρουσιάζονται πάνω από 200 σχέδια, χαρακτικά και αφίσες, χρονολογημένα μεταξύ 1902 και 1942. Ως τις 22 Φεβρουαρίου.

Μοσχα

Εκθεση

Μουσείο Πούσκιν

«J.Μ.W. Turner: Ελαιογραφίες και υδατογραφίες από την πινακοθήκη Tate Britain». Ανθολογία έργων από την 60χρονη σταδιοδρομία του κορυφαίου Αγγλου τοπιογράφου. Ο Ουίλιαμ Τέρνερ (1775-1851) έδωσε την πιο ολοκληρωμένη έκφραση των ρομαντικών τάσεων της αγγλικής τέχνης ενώ ταυτόχρονα προχώρησε προς τον ιμπρεσιονισμό, ακόμα και προς την αφαίρεση. Καθοριστικά χαρακτηριστικά της ζωγραφικής του είναι η διαφάνεια, η έμφαση στην κίνηση, η διάλυση της φόρμας σε χρώμα και φως. Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν παρουσιάζει συνολικά 112 έργα -40 ελαιογραφίες και 72 έργα σε χαρτί- τα οποία προέρχονται από το κληροδότημα που άφησε ο καλλιτέχνης στο βρετανικό κράτος και ανήκουν τώρα στη μεγάλη συλλογή της Πινακοθήκης Τέιτ. Ως τις 15 Φεβρουαρίου.

Νεα Υορκη

Θέατρο

Gerald Schoenfeld Τheatre

τηλ. 001-212-29-62000

«All My Sons». Ο Βρετανός σκηνοθέτης Σάιμον Μακ Μπάρνεϊ παρουσιάζει το δράμα του Αρθουρ Μίλερ «Ηταν όλοι τους παιδιά μου» σε μια νέα παραγωγή με πολλά αστέρια στη διανομή. Ο Τζον Λίθγκοου ερμηνεύει τον ασυνείδητο εργοστασιάρχη Τζο Κέλερ, που κατασκευάζοντας ελαττωματικά πολεμικά αεροπλάνα γίνεται αιτία να σκοτωθεί ο ίδιος ο γιος του. Η Νταϊάν Γουίστ ερμηνεύει τη γυναίκα του και ο Πάτρικ Ουίλσον τον Κρις Κέλερ, τον μικρότερο γιο, ο οποίος έχει ερωτευτεί τη μνηστή του νεκρού αδελφού του, την Αν Ντίβερ, ρόλο με τον οποίο κάνει με επιτυχία το ντεμπούτο της στο Μπρόντγουεϊ η Κέιτι Χολμς.

Εκθεση

Οnassis Cultural Center

www.onassisusa.org

«Worshiping Women: Ritual and Reality in Classical Athens». Διοργανωμένη σε συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, η έκθεση «Λατρεία γυναικών: Τελετουργία και πραγματικότητα στην Αθήνα των κλασικών χρόνων» παρουσιάζει ένα εντυπωσιακό σύνολο 115 αρχαιολογικών εκθεμάτων, μέσω των οποίων επανεξετάζεται η ευρύτατα διαδεδομένη πεποίθηση ότι, αν και οι θηλυκές θεότητες λατρεύονταν ως ισότιμες με τους άνδρες θεούς, οι κοινές θνητές ήταν τελείως αποκλεισμένες από τη δημόσια ζωή στην αρχαία Αθήνα. Η ιστορία που αφηγούνται αυτά τα έργα -αγάλματα, ανάγλυφα, παραστάσεις σε αμφορείς, επιτύμβιες στήλες κ.ά.- είναι διαφορετική, καθώς δείχνει ότι, μέσω της συμμετοχής τους στη θρησκευτική λατρεία, στις τελετές και σε άλλες εκδηλώσεις, οι γυναίκες όχι μόνο έβγαιναν ενεργά στον δημόσιο χώρο αλλά αποκτούσαν και ταυτότητα ως πολίτες της αθηναϊκής δημοκρατίας. Ως τις 9 Μαΐου.

Παρισι

Εκθέσεις

Μusee Maillol

www.museemaillol.com

«Vers de nouveaux rivages. L’ avant-garde russe dans la collection Costakis». Η έκθεση είναι αφιερωμένη σ’ ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας της μοντέρνας τέχνης: το κίνημα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, τα χρόνια που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την Οκτωβριανή Επανάσταση. Διοργανωμένη σε συνεργασία με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, η έκθεση βασίζεται σε έργα από τη συλλογή Κωστάκη, ιχνηλατώντας τη μακρόχρονη προσπάθεια του Ελληνα συλλέκτη ο οποίος, με προσωπική πρωτοβουλία και πενιχρά μέσα, κατάφερε να συγκεντρώσει και να διασώσει ένα τεράστιο σύνολο έργων, ανάμεσά τους έργα των Μάλεβιτς, Λιουμπόβ, Πόποβα, Ροντσένκο, Τάτλιν, Λισίνσκι, Γκοντσάροβα και πολλών άλλων. Ως τις 2 Μαρτίου.

Fondation Henri Cartier-Bresson

www.henricartierbresson.org

«Guy Tillim». Το Ιδρυμα Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, κληροδότημα του μεγάλου Γάλλου φωτογράφου, φιλοξενεί ένα αφιέρωμα στον 47χρονο Νοτιοαφρικανό φωτογράφο Γκι Τίλιμ, παρουσιάζοντας δύο σειρές φωτογραφιών του. Στην πρώτη, με τίτλο «Jo’burg» (2004), ο Τίλιμ δείχνει την παρακμή του κέντρου του Γιοχάνεσμπουργκ μετά την εγκατάλειψή του από τους λευκούς κατοίκους του, ενώ η δεύτερη σειρά -«Λεωφόρος Πατρίς Λουμούμπα»- εστιάζει στα ίχνη που άφησε η αποικιοκρατία σε πολλές αφρικανικές χώρες, μέσα από τα κτίρια μοντερνιστικής αρχιτεκτονικής που έμειναν από εκείνη την περίοδο. Ως τις 19 Απριλίου.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ στη Βιέννη

Το Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης φιλοξενεί ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Γκέρχαρντ Ρίχτερ (γεν. 1932), παρουσιάζοντας περίπου 200 ελαιογραφίες, υδατογραφίες και σχέδια του Γερμανού καλλιτέχνη. Η έκθεση αναδεικνύει το ευρύ φάσμα των αναζητήσεών του, την ασυνήθιστη ποικιλία που χαρακτηρίζει τη ζωγραφική του. Λόγω της συνεχούς διερεύνησης νέων τρόπων έκφρασης, το έργο του είναι εξαιρετικά ανόμοιο. Οι αφαιρετικοί πίνακές του είναι βασισμένοι άλλοτε σε μια υποβλητική μονοχρωμία και άλλοτε σε συνδυασμούς χρωμάτων που γεμίζουν τον καμβά με άναρχη, πληθωρική ένταση, δημιουργώντας όμως ταυτόχρονα το αίσθημα της αρμονίας (εδώ το «794-1 Αφηρημένη ζωγραφική», 1993). Παράλληλα με τα αφαιρετικά έργα του, ο Ρίχτερ έχει ζωγραφίσει πίνακες φωτογραφικού ρεαλισμού, βασισμένους σε οικογενειακές φωτογραφίες ή σε φωτορεπορτάζ δημοσιευμένα στον Τύπο, όπου συνδυάζει τις ρεαλιστικές λεπτομέρειες με παρεμβάσεις που αναιρούν το στοιχείο της επικαιρότητας. Βαδίζοντας στα σύνορα της ζωγραφικής και της φωτογραφίας, τα έργα αυτά θέτουν σε αμφισβήτηση τον ρόλο και των δύο μέσων. Η έκθεση στη Βιέννη, με έργα χρονολογημένα από το 1963 ώς το 2007, θα διαρκέσει έως τις 3 Μαΐου.

Ποπ αρτ με νοσταλγία

Μια πόρτα βαμμένη κόκκινη έχει πάνω της κολλημένες φωτογραφίες ηθοποιών και μανεκέν, κομμένες από περιοδικά («Κοριτσίστικη πόρτα», κολάζ πάνω σε κόντρα πλακέ, 1959). Τα αντικείμενα της καθημερινής ζωής που περιλαμβάνει ο Πίτερ Μπλέικ στα έργα του τον συνδέουν με το κίνημα της ποπ αρτ, το οποίο έφερε τη λαϊκή κουλτούρα στο προσκήνιο της «υψηλής» τέχνης. Ωστόσο, το αίσθημα νοσταλγίας που συχνά εκφράζει ο Βρετανός καλλιτέχνης, έρχεται σε αντίθεση με τη λατρεία της ποπ αρτ για τη νέα τεχνολογία. Δύο αφιερώματα στο έργο του παρουσιάζονται αυτόν τον μήνα στο Μιλάνο και στο Λονδίνο – το πρώτο στην γκαλερί Lorenzelli Arte (έως 21/2) και το δεύτερο στο κέντρο σύγχρονης τέχνης Paul Stolper (έως 28/2). Γεννημένος το 1932, ο Μπλέικ ξεκίνησε την καριέρα του από τα εφηβικά του χρόνια, και η πιο φημισμένη ίσως δημιουργία του είναι το εξώφυλλο του δίσκου των Μπιτλς, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Band. Τα έργα του εστιάζουν στις διακυμάνσεις του γούστου και της αντίληψης του ωραίου όπως αναδύονται μέσα στην καθημερινή ζωή, διαπερνώντας τα στρώματα της παράδοσης και της νοσταλγίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή