ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η από μακρού αναμενομένη «Κακοφυλαγμένη Κόρη»

ΚΡΙΤΙΚΗ. Ας το δηλώσουμε ευθύς αμέσως: του το χρωστάμε. Του Ιρέκ Μουχαμέντοφ. Αυτός και μόνο αυτός θα μπορούσε να πείσει τους δύστροπους Βρετανούς θεματοφύλακες των χορο-θησαυρών τους (πολύ σωστά) και των δικαιωμάτων ενός από τα αριστουργήματα του αγγλικού χορευτικού 20ού αιώνα ώστε να το παραδώσουν σε ένα… σκοτεινό Μπαλέτο όπως αυτό το δικό μας πολυαγαπημένο της ΕΛΣ.

Γιατί μπορεί ονόματα του ελληνικού modern dance να έχουν περάσει στην αλλοδαπή, όμως από κλασικό χορό;

Ε, λοιπόν, μετά από πολλών ετών… φλερτ με το Βασιλικό Μπαλέτο, οι υπεύθυνοι ενέδωσαν στις αιτήσεις του Ιρέκ και μας έστειλαν την «Κόρη»… πακέτο: μουσική, χορογραφία, σκηνικά, κοστούμια, υπεύθυνους αναβίωσης, διδασκαλίας και φωτισμών, προφανώς και την κυρία αρχιμουσικό! Σαν να βρισκόμαστε στο Κόβεντ Γκάρντεν.

Και, φυσικά, θα γκρινιάξουμε: γιατί όχι σε μια από τις μεγάλες αίθουσες του Μεγάρου Μουσικής; Να τρέξουν πολλά τα πλήθη, να ξανοιχτούν τα υπέροχα σχεδιαγράμματα του υπέροχα κουρδισμένου corps de ballet, να εκτελεσθούν απλωτά και άνετα τα maneges, ιδίως των αγοριών, να γίνουν οι αλλαγές σκηνικών μεταξύ α΄και β΄σκηνής της Α΄ πράξης στο άψε-σβήσε να μην έχουμε ένα ακόμη διάλειμμα;

Και ακόμη: γιατί επτά παραστάσεις σε μία εβδομάδα με τέσσερις διαφορετικές διανομές; Για να τις παρακολουθήσει ένας ευσυνείδητος κριτικός θα έπρεπε να κατασκηνώσει στην ΕΛΣ. Ή μήπως να κάνει κι αυτός μια… κατάληψη; Τελικά η έξοχη Νατάσα Σιούτα είχε κάποιο ατύχημα και οι διανομές περιορίστηκαν σε τρεις.

Εστω! Οπότε: σπασίμπα, Ιρέκ!

Θα ασχοληθούμε με το υπέροχο αυτό μπαλέτο (με τον διεθνή τίτλο στα γαλλικά «La Fille mal-gardee») σε δύο ακόμη σημειώματα. Τώρα απλώς να πούμε ότι δεν είναι το παλαιότερο μπαλέτο στην ιστορία του χορού (1789) που αναβιώνει σε διάφορες απόψεις μέχρι τις μέρες μας.

Την ξεπερνά κατά… τρία χρόνια (1786) το μπαλέτο του Γκαλεότι «Τα καπρίτσια του Ερωτα και του Μαιτρ-ντε-μπαλέ» για το Βασιλικό Μπαλέτο της Δανίας που είδαμε στο Ηρώδειο, κάπου στα χρόνια της χούντας, από το Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας στην πρωτότυπη χορογραφία και στις προφεστιβαλικές εκδηλώσεις. Στο επόμενο η συνέχεια.