ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο βάτραχος του Μπέβερλι Χιλς

Στην πιο σαρκαστική τοιχογραφία του Μπέβερλι Χιλς, στη «Λεωφόρο της Δύσης» του Μπίλι Γουάιλντερ, η φωνή ενός νεκρού σεναριογράφου, που έγινε ζιγκολό μιας μισότρελης σταρ του κινηματογράφου, διηγείται εκτός κάδρου μια ιστορία για λάμψη, όνειρα και χίμαιρες. Σε μια άλλη τοιχογραφία της Πόλης των Αγγέλων, στο «Επάγγελμα ζιγκολό» του Πολ Σρέιντερ, ένας αμαρτωλός γόης πέφτει σε μια κόλαση και στη συνέχεια λυτρώνεται χάρη στον αληθινό έρωτα. Στον πρόσφατο «Ζιγκολό», που διαδραματίζεται στις ίδιες λεωφόρους, μια αρσενική πόρνη ανακαλύπτει ποιος πραγματικά είναι όταν ερωτεύεται. Η σημερινή ιστορία είναι κοινότοπη και αρκετά διδακτική. Εχει όμως και μια πικρή αλήθεια όταν ο σκηνοθέτης της, ο Ντέιβιντ Μακένζι, διαπιστώνει πως το χάπι εντ δεν ταιριάζει πάντα στα παραμύθια. Ούτε σε αυτό της πριγκίπισσας που φίλησε τον βάτραχο, ούτε σε αυτό της Σταχτοπούτας.

Βασιλιάς για μια νύχτα

Το κοκτέιλ του «Ζιγκολό» έχει αρκετό σεξ, γκλάμουρ, επιτυχία, κυνισμό, ματαιοδοξία, αλλά και μια δόση σκληρού ρεαλισμού. Ο πρωταγωνιστής της ταινίας, ο Αστον Κάτσερ, φοράει τσαλακωμένα τζιν με υπογραφή οίκων υψηλής μόδας. Περπατάει σαν μοντέλο σε πασαρέλα. Χαμογελάει όπως οι ηθοποιοί στα διαφημιστικά σποτ. Κάνει σεξ σαν ένα ρομπότ προγραμματισμένο για κρυφές απολαύσεις. Ο Νίκι, ο ήρωας που ενσαρκώνει ο Κάτσερ, είναι ένας άστεγος που βρήκε τον τρόπο να φτάσει στ’ άστρα. Ετσι νομίζει. Πηγαίνει σε ένα πάρτι, ρίχνεται με τη σιγουριά δον ζουάν σε μια νεόπλουτη σαραντάρα δικηγόρο και φτάνει με άνεση στο κρεβάτι της. Ο Νίκι ζει τη ζωή του μέχρι την ημέρα που θα σπάσει τα μούτρα του, όταν μια χυμώδης σερβιτόρα, που είναι και αυτή πόρνη πολυτελείας, θα τον κάνει να νιώσει ένα πρωτόγνωρο συναίσθημα.

Το φιλμ «Ζιγκολό» αρχίζει με μια εικόνα του Λος Αντζελες από ψηλά και με τον Νίκι να φεύγει από ένα πολυτελές σπίτι του Μπέβερλι Χιλς. Η φωνή του εκτός κάδρου αφηγείται με αυτοσαρκασμό την ιστορία ενός φιλόδοξου νεαρού που πίστεψε πως στην πόλη των Αγγέλων δεν υπάρχουν βάτραχοι γιατί όλοι μπορούν να γίνουν βασιλιάδες μ’ ένα φιλί. Ας είναι και ψεύτικο. Η ίδια φωνή παρεμβάλλεται σαν σφήνα στη δράση μέχρι το τέλος της ιστορίας.

Ο έφηβος και ο άντρας

Στο «Επάγγελμα ζιγκολό» ο καθολικός Σρέιντερ δίνει την εντύπωση πως παραλλάσσει ελεύθερα τον «Πορτοφολά» του Μπρεσόν. Ο πρωταγωνιστής του, ο Ρίτσαρντ Γκιρ, που ήταν τότε 31 ετών (την ίδια ηλικία έχει σήμερα και ο Κάτσερ), έγινε μέσα σε μια νύχτα ένας Αμερικανός Αλέν Ντελόν ενσαρκώνοντας έναν ζιγκολό με προσωπική ηθική και αρχές. Ο χαρακτήρας του, ο Τζούλιαν Κέι, είναι σαν ένας «σαμουράι» του σεξ. Είναι αρρενωπός, ωραίος με βλέμμα αινιγματικό και πρόσωπο ανέκφραστο. Μιλάει ξένες γλώσσες έχει καλούς τρόπους, κυκλοφορεί με μια ανοικτή Μερτσέντες και διαπρέπει ως συνοδός πλουσίων κυριών. Είναι ένας τζέντλεμαν στο απαλό ημίφως των ακριβών ρεστοράν και των πολυτελών ξενοδοχείων.

Σε αντίθεση με τον Σρέιντερ, ο Μακένζι εκθέτει τις εικόνες του στο σκληρό φως του ήλιου. Σε αυτό το σκηνικό τοποθετεί τη σύντομη ιστορία του Νίκι, που είναι αδίστακτος σαν ένα αρπακτικό που μόλις βγήκε από τη ζούγκλα των δρόμων. Η ομορφιά και η γοητεία του Νίκι είναι ένα λαμπερό επίχρισμα που όταν ξεφτίζει βλέπουμε την αληθινή του εικόνα.

Στον Σρέιντερ ο εφιάλτης δίνει τη θέση του σε ένα μελόδραμα με χάπι εντ. Ο Μακένζι δεν αφήνει περιθώρια για τέτοιου είδους ευτυχία. Ο Νίκι, εκπρόσωπος μιας γενιάς που έκανε φετίχ το κυνήγι του χρήματος και την επιτυχία, ξυπνάει σαν από μεθύσι για να ανακαλύψει μετά το hangover ποιος πραγματικά είναι. Ο Μακένζι, τον ακολουθεί στη Σάνσετ Μπούλεβαρντ φτιάχνοντας μια παραβολή γύρω από τους σημερινούς δρόμους της αρετής και αμαρτίας. Ο Νίκι είναι σαν ένας ήρωας ανάμεσα στη σαπουνόπερα και την πορνογραφία, που σταδιακά μετατρέπεται σε αντιήρωα της εποχής μας. Σαν ένας ψεύτικος βασιλιάς που ξανάγινε βάτραχος όταν λύθηκαν τα μάγια. Ο Γκιρ στο «Επάγγελμα ζιγκολό» ήταν ένας άντρας που έχασε το δρόμο του. Ο Κάτσερ στο «Ζιγκολό» είναι σαν ένας έφηβος που ψάχνει προσανατολισμό στη ζωή του.

Δείτε

Ζιγκολό (Spread, 2008)

Στο χολιγουντιανό ντεμπούτο του Σκωτσέζου σκηνοθέτη Ντέιβιντ Μακένζι («Ο νεαρός Αδάμ») ο έρωτας δεν θριαμβεύει και το μελόδραμα δεν έχει χάπι εντ. Ο Αστον Κάτσερ ενσαρκώνει έναν άστεγο που κάνει καριέρα σαν συνοδός πλουσίων γυναικών. Μπαίνει στα κλαμπ και στα πάρτι, ξεχωρίζει με άνεση τα θύματά του και επιτίθεται δίχως δεύτερη κουβέντα. Γνωρίζεται με μια πλούσια σαραντάρα και δεν δυσκολεύεται να εγκατασταθεί στο πολυτελές σπίτι της στο Μπέβερλι Χιλς. Το σκηνικό στη ζωή του θα αλλάξει όταν θα ερωτευτεί μια συνομήλική του που κάνει την ίδια δουλειά με αυτόν. Η ταινία έχει ενδιαφέρον παρά την επίπεδη σκηνοθεσία του Μακένζι που παρακολουθεί τις πόζες του Κάτσερ μπροστά στο φακό. Συμπρωταγωνιστούν: Αν Χεκ, Μαργκαρίτα Λιβίεβα. (Προβάλλεται στις αίθουσες).

Επάγγελμα ζιγκολό (American Gigolo, 1980)

H ταινία που έκανε διάσημο τον Ρίτσαρντ Γκιρ. Ενας ζιγκολό πολυτελείας, περιζήτητος στην υψηλή κοινωνία του Λος Αντζελες, παγιδεύεται από έναν νταβατζή που τον αντιπαθεί και γίνεται στόχος ενός αστυνόμου που παίζει μαζί του το παιχνίδι της γάτας και του ποντικιού. Στη συνέχεια συλλαμβάνεται για το φόνο μιας πελάτισσάς του. Η θέση του είναι δυσχερής, όμως, η σχέση του με τη μοναχική σύζυγο ενός γερουσιαστή θα αποδειχτεί σωτήρια. Η γυναίκα, πεισμένη για την αθωότητά του, θα του προσφέρει γενναιόδωρα άλλοθι και θα τον τραβήξει από το δρόμο της αμαρτίας. Συμπρωταγωνιστεί η Λορίν Χάτον. (Σε dvd από την Odeon).