ΕΚΘΕΣΗ : Ρωσική απόβαση στη Θεσσαλονίκη

ΕΚΘΕΣΗ : Ρωσική απόβαση στη Θεσσαλονίκη

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ηταν μια ξενάγηση σε σύγχρονα και παλαιότερα κτίρια της Θεσσαλονίκης, και ταυτόχρονα ένα ταξίδι στη σύγχρονη τέχνη της σημερινής Ρωσίας που ταξίδεψε μέχρι τη Θεσσαλονίκη.

Τo πρότζεκτ «Μόσχα-Θεσσαλονίκη 2009 – Εργα από τη συλλογή του Stella Art Foundation» περιλάμβανε σύγχρονα έργα τέχνης Ρώσων καλλιτεχνών που «σκορπίστηκαν» σε διάφορα παλαιότερα και νεότερα μουσεία και ιδρύματα της πόλης. Το πρόγραμμα είναι συνδιοργάνωση του Stella Art Foundation και του ArtBox και εντάσσεται στο παράλληλο πρόγραμμα της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Τρεις στάσεις

Πρώτη στάση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης στην έκθεση του Alexander Djikia με τίτλο «Παραλλαγές στο θέμα των μινωικών-μυκηναϊκών σφραγίδων». Ο καλλιτέχνης διάβασε τις κρυπτικές αρχαίες σφραγίδες και τις αποτύπωσε δίνοντας μια δική του προέκταση στο θέμα τους. «Είναι σαν μετάφραση», είπε στην «Κ». Στα μικρά έργα που είχαν στηθεί δίπλα στα κεχριμπαρένια κοσμήματα και αντικείμενα που τώρα παρουσιάζονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, είδαμε φιγούρες ζώων και ανθρώπων σε μια διαρκή κίνηση, είδαμε πώς θα μπορούσε να είναι το κόμικ του παρελθόντος.

Επόμενος σταθμός η προβλήτα Α στο λιμάνι της πόλης, όπου παρουσιάστηκε, κάτω από ανελέητη βροχή, η περφόρμανς Making words, ένας συνδυασμός εικαστικών δράσεων και ποίησης. Μια περφόρμανς που διακόπηκε από την καταρρακτώδη βροχή, μια αναζήτηση που δεν βρήκε το δρόμο της.

Η τρίτη στάση της διαδρομής ήταν σ’ ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα παλιά αρχοντικά της Θεσσαλονίκης, τη βίλα Καπαντζή, η οποία εδώ και είκοσι χρόνια περίπου στεγάζει το Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας. Σ’ αυτό το εξαιρετικό κτίριο θα στεγάζονται μέχρι την 1η Νοεμβρίου μερικά από τα έργα της συλλογής του Stella Art Foundation, μερικά από τα οποία έχουν παρουσιαστεί στη Βιέννη, στην 52η και την 53η Μπιενάλε της Βενετίας και στην Documenta 12 στο Κάσελ. Τίτλος της έκθεσης, που επιμελήθηκε η Θάλεια Στεφανίδου, Subjective Visions.

Στα μικρότερα και μεγαλύτερα δωμάτια της βίλας Καπαντζή είδαμε κυρίως τι εμπνέει τους σύγχρονους Ρώσους εικαστικούς. Με έντονη την παρουσία της ιστορικής διαδρομής του 20ού αιώνα, με παρούσα μια διάθεση θλίψης και οργής που ισορροπεί στην άκρη του γκρεμού με την τρυφερότητα (οι αργυροτυπίες του Αμερικανού Robert Mapplethorpe που απεικόνιζαν σε απόλυτη συμμετρία λουλούδια και μαχαίρια ήταν ενδεικτικές), με έντονη τη χρήση των νέων τεχνολογιών και την ευφυή αρωγή τους στις παραδοσιακές μεθόδους εικαστικής αναπαράστασης, οι επισκέπτες του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ έφυγαν από το κτίριο προσπαθώντας να ταξινομήσουν τα πολλά και ενδιαφέροντα έργα που είδαν εκεί.

Η σύγχρονη ρωσική τέχνη άφησε το αποτύπωμά της, μόνιμο αυτό, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μια γλυπτική εγκατάσταση του Haim Sokol με τίτλο «Σε όλους αυτούς που κάποτε έζησαν εδώ» και είναι δωρεά του Stella Art Foundation στην πόλη της Θεσσαλονίκης και τον ΟΛΘ.

Μία από τις πολλές και ίσως αντιφατικές όψεις της σύγχρονης Ρωσίας φιλοξενείται αυτό τον καιρό στη Θεσσαλονίκη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή