Ατζέντα

4' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΘΕΑΤΡΟ

Η αλαζονεία ενός άστεγου στο Απλό Θέατρο

Οποιος παρακολουθεί τις παραστάσεις του «Απλού Θεάτρου» θα έχει πλέον πειστεί ότι ο σκηνοθέτης Αντώνης Αντύπας δίνει ιδιαίτερη σημασία στο κείμενο. Που σημαίνει ότι επιλέγει πάντα διακριτικές, υπαινικτικές σκηνοθεσίες, αφήνοντας τον θεατρικό λόγο να μιλήσει στους θεατές, με την αρωγή του εντυπωσιακού σκηνικού της Μαγιούς Τρικεριώτη και της μετάφρασης του Κώστα Σταματίου. Το ίδιο ακριβώς έκανε και με το έργο του Χάρολντ Πίντερ «O Επιστάτης», που παρουσιάζεται στη «Νέα Σκηνή» του Απλού Θεάτρου με τρεις μόνο ηθοποιούς επί σκηνής: τον Δημήτρη Καταλειφό, τον Λαέρτη Βασιλείου και τον Χάρη Φραγκούλη. Τρεις άνθρωποι του περιθωρίου, που κουβαλούν όμως την αλαζονεία, την οίηση και των αυταρχισμό των «κανονικών» ανθρώπων. Και φυσικά, την ψευδαίσθηση του επιτυχημένου. Αναπαράγουν, στις μεταξύ τους συμπεριφορές, τις σχέσεις εξουσίας, την αναλγησία και τις φαντασιώσεις που συγκροτούν, ενίοτε, το μείγμα των λαϊκών ανθρώπων.

Ο Χάρολντ Πίντερ πρωτοπαρουσίασε τον «Επιστάτη» το 1960. Ηταν η ιστορία ενός άστεγου που ήθελε απεγνωσμένα να ξεχάσει την κατάστασή του, ήθελε απεγνωσμένα να νιώθει ξεχωριστός και διοχέτευε το αίσθημα κατωτερότητας στην καχυποψία απέναντι στους «Νέγρους, τους Ινδούς, τους Ελληνες». H παράσταση του Απλού Θεάτρου μας δίνει την ευκαιρία να συναντήσουμε ένα σημαντικό θεατρικό κείμενο, που έχει ηλικία πενήντα ετών και συνεχίζει ν’ αγγίζει με διορατικότητα τις ανθρώπινες συμπεριφορές. (Ολγα Σελλα)

ΕΚΘΕΣΗ

Τέχνη και τρέλα

«Αιτία θανάτου: Ευθανασία. Εργα από τη συλλογή Prinzhorn». Ενενήντα έξι έργα που προέρχονται από μια γερμανική συλλογή, από 18 καλλιτέχνες/ψυχικά ασθενείς, οι οποίοι την περίοδο 1939 – 1944 υπήρξαν όλοι θύματα του προγράμματος ευθανασίας, για πρώτη φορά στη χώρα μας.

Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 13 Μαρτίου.

ΛΟΥΤΡΟ ΤΩΝ ΑΕΡΗΔΩΝ

Στο παλιό χαμάμ της Κυρρήστου

Σαν ένα κυνήγι χαμένου θησαυρού, τα έργα της Λυδίας Βενιέρη σε έναν από τους πιο ατμοσφαιρικούς χώρους της Αθήνας είναι μια αποκάλυψη. Δημιουργούν εικόνες, προκαλούν τις αισθήσεις, γεννούν συναισθήματα. Και μαζί με τα έργα, ο επισκέπτης ανακαλύπτει το Λουτρό των Αέρηδων, το μόνο σωζόμενο από τα παλιά δημόσια λουτρά της Αθήνας, ένα μικρό χαμάμ του Αμπίντ Εφέντη, στα πόδια της Ακρόπολης (Κυρρήστου 8, Πλάκα). Το κτίριο έχει αναστηλωθεί τα τελευταία χρόνια από το υπουγείο Πολιτισμού και ανήκει στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Η έκθεση της Λυδίας Βενιέρη με τον αινιγματικό τίτλο «Η Σκευωρία των Δελφινιών» θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 27 Φεβρουαρίου.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

– Ενα μεγάλο λεύκωμα με τίτλο «Μιχάλης Κακογιάννης – Κινηματογράφος» (εκδ. Μίλητος) παρουσιάζεται τη Δευτέρα 24/1, στις 7 μ.μ., στο Ιδρυμα Κακογιάννης (Πειραιώς 206). Θα μιλήσουν Μίκης Θεοδωράκης, Τάσος Μπουλμέτης, Γιώργος Νανούρης, Ευδ. Ρουμελιώτη. Συντονίζει ο Χρήστος Σιάφκος.

– Βραδιά όπερας σήμερα (20.30) στην ιστορική αίθουσα του «Παρνασσού» (πλ. Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8) με το κουιντέτο χάλκινων πνευστών Melos Brass, τις υψιφώνους Νίκη Χαζιράκη και Φλώρα Τζίνη και τον βαρύτονο Πέτρο Σαλάτα.

– Το βιβλίο του Δημοσθένη Αγραφιώτη «Παραναγνώριση, 4 δοκίμια για τον K. A. Δοξιάδη» παρουσιάζεται σήμερα, στις 7 μ.μ., στον χώρο About (Μιαούλη 18, Ψυρρή). H ανίχνευση της διαδρομής του στο ελληνικό πολιτιστικό στερέωμα.

– Μεταμορφώνουμε το μέλλον. Πενήντα άνθρωποι παρουσιάζουν τις ιδέες και τις κοινωνικές τους δράσεις σε μια μεγάλη παρουσίαση που θα γίνει σήμερα (11.00 – 15.00) στο ξενοδοχείο Athens Imperial, πλατεία Καραϊσκάκη.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Γκέοργκ Μπίχνερ από Στάθη Λιβαθινό

Με το πρώτο θεατρικό έργο του Γκέοργκ Μπίχνερ, τον «Θάνατο του Δαντόν», καταπιάνεται αυτή την περίοδο ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός στις παραστάσεις που ανεβάζει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Πρόκειται για ένα έργο που γράφτηκε το 1835 όταν ο Μπίχνερ σε ηλικία 21 ετών αντιμετώπιζε διώξεις για την επαναστατική του δράση. Στην Ελλάδα «Ο θάνατος του Δαντόν» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τον Φώτο Πολίτη στο νέο τότε Εθνικό Θέατρο το 1933. Στην παράσταση του Λιβαθινού συμμετέχει ένα δυναμικό καστ ηθοποιών, μεταξύ των οποίων ο Βασίλης Ανδρέου, η Μαρία Ναυπλιώτου, ο Ηλίας Μελέτης, ο Δημήτρης Μπίτος κ. ά. Λεωφ. Συγγρού 107 – 109. Εως τις 23/1, 26 – 30/1, 2 – 6/2, 9 – 12/2, 16 – 18/2.

ΧΑΡΤΕΣ

Αβραάμ Ορτέλιους

Οι πρωτότυποι χάρτες του Φλαμανδού χαρτογράφου Αβραάμ Ορτέλιους (1527 – 1598) από τη Συλλογή Σαμούρκα παρουσιάζονται σε μια θαυμάσια έκθεση στην αίθουσα Basil Room της Γενναδείου Βιβλιοθήκης (Σουηδίας 61, Κολωνάκι). Η έκθεση αναδεικνύει τα χαρτογραφικά πρότυπα στα οποία στηρίχθηκε ο Ορτέλιους για την απεικόνιση των ελληνικών περιοχών. Καθώς οι πηγές του ήταν οι εγκυρότεροι και πλέον σημαντικοί χάρτες του 16ου αιώνα, στην έκθεση παρουσιάζεται ένα πανόραμα του πρώτου αιώνα της έντυπης χαρτογραφίας του ελληνικού χώρου. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 28 Φεβρουαρίου (Κυριακές κλειστά). Πληροφορίες στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, τηλ. 210-72.10.536.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

Σόλο εμφάνιση

Μια νεαρή Ισπανίδα τραγουδίστρια, γνωστή για την «ένταση» των παραστάσεών της, η Amparo Sanchez, δίνει απόψε συναυλία στη μουσική σκηνή «Αυλαία». Με επιρροές από την αφροκουβανική παράδοση, το φλαμένκο, αλλά και τις μελωδίες της Ανατολής, η Amparo (πρώην ερμηνεύτρια της κορυφαίας ισπανικής μπάντας «Amparanoia») δημιουργεί πλέον στις σόλο εμφανίσεις της ένα γοητευτικό μείγμα ρυθμών και ήχων.

Αmparo Sanchez, «Αυλαία». Οι πόρτες ανοίγουν απόψε στις 8 μ.μ. Αγ. Ορους 15, Βοτανικός. Εισιτήρια 25 ευρώ.

ΜΟΥΣΙΚΗ

Φρέντι, ο τρομερός

Ο μικρότερος αδελφός του Nat «King» Cole θα μπορούσε να είναι στη σκιά του «μεγάλου» αν δεν ήταν ο ίδιος ένας μοναδικός -και εξαίρετος- καλλιτέχνης. Η φωνή του είχε -και έχει- ένα παρόμοιο «χρώμα» με αυτό του Nat «King» Cole, όμως ο Freddy ανέπτυξε μια ευδιάκριτη και ξεχωριστή μουσική προσωπικότητα.

Με μεγαλύτερο βάθος φωνής και ρεπερτόριο από την πλευρά του ρίθμ εν μπλουζ και παράλληλα θαυμάσιος πιανίστας, ο Freddy Cole έγινε γρήγορα γνωστός από διάφορα hits που έκανε στα fifties.

Freddy Cole, Hald Note Jazz Club, Τριβωνιανού 17, Μετς, Παρασκευή 21 – Πέμπτη 27 Ιανουαρίου. Πληροφορίες – κρατήσεις: 210-92.13.310.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή