ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νέες εκδόσεις

ΚΛΑΣΙΚΟΙ

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ

Μήδεια

μετ. Νίκος Χ. Χουρμουζιάδης

εκδ. Στιγμή, σελ. 164

Το αριστούργημα του Ευριπίδη πρωτοπαρουσιάστηκε το 431 π.Χ., όταν ο ποιητής ήταν περίπου 55 ετών. Η χρονολογία παραπέμπει στον Πελοποννησιακό Πόλεμο, που ήταν στα πρόθυρα, ενώ η πόλη βρισκόταν ακόμα σε μεγάλη ακμή. Κυριαρχούσε στον ελληνικό χώρο, ειδικά απέναντι στη Σπάρτη. Εχει μάλιστα υποστηριχθεί ότι αλλιώς ο ποιητής δεν θα είχε εμπνευστεί και συνθέσει ένα από τα λυρικότερα χορικά του, το 3ο στάσιμο του δράματος, όπου υμνείται εκτός από το φυσικό κάλλος και η πνευματική ατμόσφαιρα της Αθήνας. Και έμμεσα η «πατριωτική» σχέση των κατοίκων με την τόσο σημαντική και ασύγκριτη πόλη τους.

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

ΤΖΟΑΝ ΧΑΡΙΣ

Το γαλανομάτικο αγόρι

μετ. Καίτη Οικονόμου

εκδ. Ψυχογιός, σελ. 560 – 18,80 ευρώ

Ηταν κάποτε μια χήρα και είχε τρεις γιους. Τα ονόματά τους ήταν Μαύρος, Καφετής και Γαλάζιος. Ο Μαύρος ήταν ευέξαπτος και επιθετικός. Ο Καφετής ήταν δειλός και αργόστροφος. Αλλά ο Γαλάζιος που ήταν η αδυναμία της μάνας του ήταν δολοφόνος. Στα σαράντα του ο Γαλάζιος μένει ακόμα με τη μητέρα του στην αγγλική επαρχία. Και η κοινωνική του ζωή εκτυλίσσεται στον διαδικτυακό χώρο όπου παρακολουθεί την Αλμπερτίν και όπου αναρτά φανταστικές ιστορίες φόνων που σχετίζονται με τη μητέρα του. Σιγά σιγά ξετυλίγεται μια ιστορία αδελφικών θανάσιμων σχέσεων, η ζωή ενός άσωτου γιου και η δηλητηριώδης αλήθεια που κρύβεται στην καρδιά μιας σάπιας οικογένειας.

ΧΕΛΑ ΧΑΑΣΕ

Στο κατώφλι της φωτιάς

μετ. Γιάννης Ιωαννίδης

εκδ. Καστανιώτη, σελ. 160 – 9 ευρώ

414 π.Χ. Η κραταιά Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία πνέει τα λοίσθια. Οι βαρβαρικές ορδές βρίσκονται προ των πυλών της εκχριστιανισμένης Ρώμης. Ο αυτοκράτορας Ονώριος έχει περιοριστεί σε μια βαλτώδη περιοχή στη Ραβένα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό προετοιμάζεται μια δίκη ειδωλολατρών που κατηγορούνται για μαύρη μαγεία. Θα ήταν μια δίκη ρουτίνας αν ανάμεσά τους δεν υπήρχε ένας άνθρωπος με καταγωγή και όνομα που προκαλούν πολλά ερωτήματα. Ο Κλαύδιος Κλαυδιανός, ποιητής στην αυτοκρατορική αυλή. Απέναντί του ο φανατικός, εκχριστιανισμένος έπαρχος Αδριανός, ανώτερος δικαστής της Ρώμης.

ΠΕΔΡΟ ΧΟΥΑΝ ΓΚΟΥΤΙΕΡΕΣ

Η μελαγχολία των λιονταριών

μετ. Κλεοπάτρα Ελαιοτριβιάρη

εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 160 – 11 ευρώ

Ενας άντρας που δηλητηριάζει συστηματικά τη σύζυγό του. Ενας ηλικιωμένος γιατρός που ειδικεύεται στις εκτρώσεις και τις παρθενορραφές. Λιοντάρια του τσίρκου που βυθίζονται σε μελαγχολία και κατάθλιψη. Ο ίδιος ο συγγραφέας που κουβαλάει μέσα του χιλιάδες εαυτούς, οι οποίοι συνεχώς πολλαπλασιάζονται. Και πολλές ακόμα ιστορίες με πρωταγωνιστές γάτους, ποντίκια και βατράχια, αγγέλους, τραβεστί, αυτόχειρες, φυλακισμένους και φαντάσματα. Το σύμπαν του Πέδρο Χουάν Γκουτιέρες είναι ειρωνικό και αστείο, γκροτέσκο και ποιητικό, μια σπονδυλωτή παραβολή για τις περιπέτειες της ψυχής. Ξεφεύγοντας από τον ρεαλισμό ο συγγραφέας αποκαλύπτει και άλλες πτυχές του ταλέντου του.

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

Δικαιώματα του ανθρώπου Επιθεώρηση ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων

τεύχος 47

εκδ. Αντ. Ν. Σάκκουλας, 25 ευρώ

Στο 47ο τεύχος της επιθεώρησης δημοσιεύονται οι μελέτες: Ελένη Τροβά: «Πολιτισμικά αγαθά και ταυτότητες. Ή κατά πόσον μπορεί ο νόμος να προσφέρει την αθανασία», Ανδρέας Χ. Δημόπουλος: «Η αστοχία του συνταγματικού νομοθέτη και το άρθρο 21 παρ. 6Σ» και Ακης Ψύγκας: «Ανιχνεύοντας και επανανοηματοδοτώντας τη θεωρία των πολιτικών ζητημάτων στην ελληνική έννομη τάξη». Η Τίνα Σταυρινάκη γράφει για την «Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου – Η δημοσιοποίηση δεδομένων σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες». Τη νομολογία σχολιάζουν οι Βασιλική Σαράντη, Χριστίνα Μ. Ακριβοπούλου, Μαρία-Ηλιάνα Πραβίτα και Ελένη Ταραρά. Στη βιβλιοκριτική σημειωματογραφία παρουσιάζονται έργα των Καρλ Σμιτ, Ξεν. Κοντιάδη, Θεοδ. Παπαθεοδώρου, Ξεν. Παπαρρηγόπουλου και Ursula Κriebaum.

ΜΟΥΣΙΚΗ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΦΛΩΡΟΣ

Gustav Μahler

Οραματιστής και δυνάστης

Προσωπογραφία μιας προσωπικότητας

μετ. Ιωάννης Φούλιας

εκδ. Νεφέλη, σελ. 376 – 21 ευρώ

Παρότι οι συνθέσεις του Μάλερ συγκαταλέγονται στα δημοφιλέστερα έργα του μουσικού ρεπερτορίου και η «εξωτερική» του βιογραφία έχει περιγραφεί σε εξαντλητικό βαθμό, η «εσωτερική» του βιογραφία παρέμενε εντούτοις terra incognita έως τώρα. Ο Κωνσταντίνος Φλώρος διερευνά για πρώτη φορά τις επιμέρους όψεις της προσωπικότητας του Μάλερ: την ακλόνητη πίστη του στην ιερότητα της τέχνης των ήχων και την απόλυτη επίγνωση της αποστολής του, την αδιαλλαξία του και το ασυμβίβαστο του χαρακτήρα του απέναντι στον ίδιο του τον εαυτό, αλλά και στους άλλους, καθώς και το τεράστιο, ανεξάντλητο απόθεμα ενέργειας που υπάρχει μέσα του.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΝΙCΚ RΕΝΝΙSΟΝ

Σερλοκ Χολμς

Η ανεπίσημη βιογραφία

μετ. Σμαράγδα Σοφού

εκδ. Κέδρος, σελ. 328 – 22 ευρώ

Η ανεπίσημη όσο και πρωτότυπη βιογραφία αμφισβητεί τα κλισέ γύρω από τον Σέρλοκ Χολμς και τον βοηθό του, δρ Τζον Γουάτσον. Αναμειγνύει τα στοιχεία που γνωρίζαμε για την καριέρα του ιδιοφυούς κυνηγού του εγκλήματος με ντοκουμέντα από την κοινωνική και πολιτική ιστορία της εποχής του, προκειμένου να απαντήσει σε ερωτήματα που προβλημάτιζαν επί χρόνια τους θαυμαστές του. Εξετάζει για πρώτη φορά τη χωρίς προηγούμενο επίδραση που άσκησε ο Σέρλοκ Χολμς στα πολιτικά γεγονότα της Αγγλίας στα τέλη του 19ου αι. και αποκαλύπτει τις μυστηριώδεις διασυνδέσεις του με τον υπόκοσμο στη Βρετανία.