ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ματιές στον κόσμο

Βερολινο

Εκθεση

Μartin Gropius Bau

www.berlinerfestspiele.de/gropiusbau

«Andre Kertesz». Ο Αντρέ Κερτέζ (1894-1985), ο οποίος γεννήθηκε στην Ουγγαρία και έζησε στη Βουδαπέστη, στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη, κατέχει σημαντική θέση στην ιστορία της φωτογραφίας του 20ού αιώνα. Δεν είναι μόνο η δεξιοτεχνία του στη σύνθεση που τον ξεχωρίζει, αλλά και ο ποιητικός σουρεαλισμός με τον οποίο συλλαμβάνει καταστάσεις και εικόνες εκ πρώτης όψεως συμβατικές (εδώ η «Μελαγχολική τουλίπα»). Το καινοτόμο φωτογραφικό του ένστικτο ενέπνευσε πολλούς επιφανείς συναδέλφους του, όπως ο Μπρασάι και ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν. Η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 300 φωτογραφίες από όλα τα στάδια της μακράς διαδρομής του, από φωτογραφίες που τράβηξε όταν υπηρετούσε στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι στιγμιότυπα με πολαρόιντ από το παράθυρο του σπιτιού του στη Νέα Υόρκη τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η έκθεση στην επιρροή του Κερτέζ στη διάδοση της δημοσιογραφικής φωτογραφίας από το 1928 και μετά. Εως τις 11 Σεπτεμβρίου.

Εδιμβουργο

Φεστιβαλ

www.eif.co.uk

«Ιnternational Festival & Fringe». Το Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου (έως 4 Σεπτεμβρίου) και το «εναλλακτικό» Fringe (έως 29 Αυγούστου) φιλοξενούν και φέτος πλήθος από καλλιτεχνικές εκδηλώσεις σε όλα τα πεδία, από το θέατρο και τη μουσική έως τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και τη stand-up comedy. Ανάμεσα στις θεατρικές εκδηλώσεις που προσελκύουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η σόλο παράσταση του γνωστού ηθοποιού Σάιμον Κάλοου στο έργο «Teusday at Tersco», διασκευή του έργου του Γάλλου συγγραφέα Εμανουέλ Νταρλέ «Le Mardi a Monoprix»: μια τρανσέξουαλ, η Πολίν, αφηγείται τις περιπέτειές της με τον ηλικιωμένο πατέρα της, ο οποίος επιμένει να τη φωνάζει Πολ και παριστάνει ότι δεν είναι μαζί της όταν επισκέπτονται το σούπερ μάρκετ. Μοναδικό κωμικό ταλέντο και πρωταθλητής των σόλο ερμηνειών, ο Σάιμον Κάλοου (που έχει ήδη παίξει τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα στην ίδια παράσταση, στη σκηνή του μπαλκονιού, καθώς επίσης τη Μάργκαρετ Θάτσερ και την πριγκίπισσα Αννα) ερμηνεύει την Πολίν με μαεστρία, ντυμένος γυναίκα βέβαια, τονίζοντας τόσο τα κωμικά όσο και τα δραματικά στοιχεία του έργου.

Εκθεση

Queen’s Gallery

www.royalcollection.org.uk

«The Northern Renaissance: Durer to Holbein». Η έκθεση παρουσιάζει μια ανθολογία έργων από την εποχή της Αναγέννησης του Βορρά, της καλλιτεχνικής άνθησης που σημειώθηκε, παράλληλα αλλά και σε σύνδεση με την ιταλική Αναγέννηση, στη Γερμανία, την Ολλανδία, τη Γαλλία και άλλες χώρες. Τα περίπου 100 έργα που εκτίθενται ανήκουν στη βασιλική συλλογή και η ιστορική σημασία τους αναδεικνύεται με τις πληροφορίες για τον τρόπο που αποκτήθηκαν (με απευθείας ανάθεση ή με αγορά) από μέλη της βασιλικής οικογένειας. Περιλαμβάνουν πίνακες και χαρακτικά του Ντύρερ, του Λούκας Κράναχ του Πρεσβύτερου, του Γιαν Γκόσαερτ, του Φρανσουά Κλουέ και του Χανς Χολμπάιν του Νεότερου, ο οποίος έζησε για μεγάλο διάστημα στην Αγγλία και φιλοτέχνησε πολλά πορτρέτα επιφανών μελών της αγγλικής κοινωνίας, ανάμεσά τους και αυτό του θρυλικού βασιλιά Ερρίκου του Η΄. Εως τις 12 Ιανουαρίου.

Λονδινο

Εκθεση

Τate Britain

www.tate.org.uk

«Romantics». Η έκθεση είναι αφιερωμένη στο έργο Βρετανών καλλιτεχνών του 19ου αιώνα, οι οποίοι πίστευαν στη δημιουργική ελευθερία πέρα από τα δεσμά της παράδοσης και του στυλ, εκφράζοντας το πνεύμα του ρομαντισμού όπως εκδηλωνόταν τότε σε όλη την Ευρώπη. Παρουσιάζονται πάνω από 170 πίνακες και έργα σε χαρτί, τα οποία ανήκουν στη συλλογή της πινακοθήκης. Ανάμεσά τους, τοπία και θαλασσογραφίες του Τέρνερ (εδώ η «Ταφή στη θάλασσα», 1842), έργα φορτισμένα με δραματική ένταση, καθώς και οραματικές εικόνες του ποιητή και ζωγράφου Ουίλιαμ Μπλέικ, τις οποίες πρόσφατα απέκτησε η πινακοθήκη. Εκτίθενται επίσης έργα του Τζον Κόνσταμπλ, του Χένρι Φιουζέλι, του Σάμιουελ Πάλμερ και του Χένρι Γουόλις, ενώ ένα τμήμα της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην επιρροή αυτών των καλλιτεχνών στους νεορομαντικούς του 20ού αιώνα.

Νεα Υορκη

Εκθεση

Βrooklyn Museum

www.brooklynmuseum.org

«Vishnu: Hinduism’s Blue-Skinned Savior». Η έκθεση είναι αφιερωμένη στον Βίσνου, ο οποίος μαζί με τον Βράχμα και τον Σίβα αποτελούν τη μεγάλη τριάδα των θεοτήτων του ινδουισμού. Ο Βίσνου, που αναγνωρίζεται στις εικόνες από το γαλάζιο δέρμα του, είναι ένας θεός που τον χαρακτηρίζει η ήρεμη δύναμη, με πυρήνα την αγάπη. Συχνά ενσαρκώνεται σε διαφορετικές μορφές, γνωστές ως άβαταρ, για να σώσει τη Γη από κινδύνους. Οι δέκα ενσαρκώσεις του Βίσνου αποκαλύπτουν την πολλαπλότητα των τρόπων με τους οποίους γίνεται αντιληπτή η παρέμβασή του. Η έκθεση παρουσιάζει περίπου 170 γλυπτά, έργα ζωγραφικής και τελετουργικά αντικείμενα από την Ινδία, που χρονολογούνται ανάμεσα στον τέταρτο και τον εικοστό αιώνα. Στο πρώτο τμήμα παρουσιάζεται ο Βίσνου στην αρχική μορφή του, το δεύτερο είναι αφιερωμένο στις ενσαρκώσεις του (με ιδιαίτερη έμφαση στον Ράμα και τον Κρίσνα), ενώ το τρίτο δείχνει μερικούς από τους τρόπους με τους οποίους λατρεύεται ο Βίσνου, με εικόνες ναών και τελετουργικά αντικείμενα. Εως τις 2 Οκτωβρίου.

Στρατφορτ-απον-Εϊβον

Θεατρο

Swan Theatre

www.rsc.org.uk

«The Homecoming». Η Royal Shakespeare Company παρουσιάζει στη γενέτειρα του Σαίξπηρ τον «Γυρισμό» του Χάρολντ Πίντερ, σε μια παραγωγή σκηνοθετημένη από τον Ντέιβιντ Φαρ, η οποία έχει κερδίσει πολύ ευνοϊκά σχόλια από την κριτική. Στο έργο, που πρωτοανέβηκε το 1965 από τη RSC με σκηνοθέτη τον Πίτερ Χολ, πρωταγωνιστούν πέντε άντρες (δύο ηλικιωμένοι αδελφοί, ο Μαξ και ο Σαμ, και οι τρεις γιοι του Μαξ) και μία γυναίκα, η Ρουθ, σύζυγος του Τέντι, του πιο «επιτυχημένου» από τα τρία αδέλφια. Το ζευγάρι μένει στην Αμερική και έχει έλθει στο Λονδίνο για να επισκεφθεί την οικογένεια. Οταν όμως φθάνει η ώρα να ξαναφύγουν, η Ρουθ αρνείται να ακολουθήσει τον άντρα της. Ο «γυρισμός», που αναστατώνει όλα τα μέλη της οικογένειας, της δίνει την ευκαιρία να δραπετεύσει από έναν ασφυκτικό γάμο. Ιδιαίτερα επαινετική είναι η κριτική για την ερμηνεία της Ρουθ από την Αϊσλίν Μακ Γκάκιν, η οποία συνδυάζει τη «μεταξένια νωχέλεια της ηρωίδας με την ατσάλινη δύναμη που καιροφυλακτεί μέσα της», όπως έγραψε ο Μάικλ Μπίλινγκτον. Εως τις 15 Οκτωβρίου.

Χαλς στη Ν. Υόρκη

Τα έργα του Ολλανδού καλλιτέχνη Φρανς Χαλς (1582-1666), κυρίως πορτρέτα και σκηνές από την καθημερινή ζωή, ήταν φημισμένα στην εποχή του λόγω της αμεσότητας και του ευέλικτου, ανέμελου στυλ της ζωγραφικής του. Αργότερα το στυλ αυτό βγήκε εκτός συρμού και ο Χαλς λησμονήθηκε, για να τον «ανακαλύψουν» και πάλι κατά τον 19ο αιώνα ζωγράφοι όπως ο Κουρμπέ, ο Μανέ και ο Σάρτζεντ. Στην έκθεση «Frans Hals in the Metropolitan Museum», στη Νέα Υόρκη (έως 10 Οκτωβρίου), δεκατρία έργα του Χαλς εκτίθενται μαζί με πίνακες άλλων μεγάλων Ολλανδών ζωγράφων, όπως ο Ρούμπενς και ο Βαν Ντάικ. Ανάμεσά τους περιλαμβάνεται ο πίνακας του Χαλς «Νεαρός άνδρας και κοπέλα σε πανδοχείο, 1923», μια από τις πιο γνωστές συνεισφορές του ζωγράφου στο θέμα «καθημερινή ζωή», την ηθογραφική περιγραφή περιστατικών όπως αυτή η σύντομη συνάντηση.