Το πρωί της τελευταίας Παρασκευής του Ιουνίου 2013, στο Ωδείο
Αθηνών, δεν φιλοξενούνταν κάποια συναυλία. Ηταν η συνέντευξη Τύπου
για μια θεατρική παράσταση αρχαίου δράματος, που ήδη έχει συζητηθεί
πολύ, πολύ πριν από την πρεμιέρα της. Ο λόγος, οι πολλές και
διαφορετικές «σχολές» καλλιτεχνών που μετέχουν στο εγχείρημα
«Βάκχες» του Ευριπίδη, έτσι όπως το είδε, το διάβασε και το
σκηνοθετεί ο Δημήτρης Λιγνάδης. Που έδωσε το ρόλο του Διονύσου σ’
ένα pop idol, τον Σάκη Ρουβά, τον ρόλο της κορυφαίας του χορού στη
Γιώτα Βέη, τον ρόλο του Τειρεσία στη Ρούλα Πατεράκη, τον ρόλο του
Κάδμου στον Γιάννη Καρατζογιάννη και το ρόλο της Αγαύης στη νεαρή,
και βραβευμένη με το Βραβείο Μελίνα Μερκούρη, Μαρία Κίτσου. Για τον
εαυτό του, ο Δημήτρης Λιγνάδης κράτησε το ρόλο του αγγελιοφόρου
(αφού συχνά επιλέγει τον ταυτόχρονο ρόλο του ηθοποιού και του
σκηνοθέτη στις παραστάσεις του). Παρούσα και η κ. Μαριάννα
Βαρδινογιάννη, αφού η παράσταση, στην περιοδεία της ανά την Ελλάδα,
υποστηρίζει τους σκοπούς του Συλλόγου Φίλων Παιδιών με Καρκίνο
«Ελπίδα» (ο Σάκης Ρουβάς, άλλωστε, είναι αγγελιοφόρος του
Συλλόγου).
Τον συντονισμό και την παραγωγή του εγχειρήματος έχει αναλάβει η
Καλλιτεχνική Εταιρεία «Αργώ» της Αιμιλίας Υψηλάντη, που ξεκίνησε τη
συνέντευξη Τύπου λέγοντας ότι προχωρούν σ’ αυτό το τολμηρό
εγχείρημα «με σεβασμό, με τόλμη και με το φόβο της ύβρεως».
Αναφέρθηκε σε όλους τους συντελεστές ξεχωριστά, και ιδιαίτερα στον
Δημήτρη Λιγνάδη, για τον οποίο επισήμανε ότι «έχει τη γνώση της
κληρονομιάς, την οποία και ανατρέπει και οδηγεί σε άλλους
δρόμους».
Για «ακραίο αλλά νόμιμο εγχείρημα» μίλησε ο σκηνοθέτης Δημ.
Λιγνάδης, για την προσπάθειά του να σκαρφαλώσει «σ’ αυτό το θεόρατο
άγαλμα που λέγεται Ευριπίδης. Οχι με διάθεση να γκρεμίσω τον
Ευριπίδη, αλλά για να σταθώ κάπως στο ύψος του» είπε και ανέφερε
ότι «είμαι θιασώτης του Διονύσου και της διονυσιακής τέχνης που
φέρνει ο Σάκης Ρουβάς». Αντλησε από τα λόγια του Οδυσσέα Ελύτη «να
κοιτάξουμε τα ωραία μέσα μας ερείπια» και αντί για άλλες δηλώσεις
διάβασε από το «Εν λευκώ» του Οδυσσέα Ελύτη τη «Δήλωση του 66»:
«Αντιλαμβάνομαι την Ποίηση σαν μια πηγή αθωότητας γεμάτη από
επαναστατικές δυνάμεις, που αποστολή μου είναι να τις κατευθύνω
επάνω σ έναν κόσμο απαράδεκτο για τη συνείδησή μου ελπίζοντας,
μεσ από συνεχείς μεταμορφώσεις, να τον κάνω πιο σύμφωνο με τα
όνειρά μου. Μιλώ για μια σύγχρονου τύπου μαγεία, που ο μηχανισμός
της τείνει κι εκείνος στην αποκάλυψη της βαθύτερής μου
πραγματικότητας. Πιστεύω γι αυτό στις αισθήσεις που τις κινητοποιώ
προς μιαν αδοκίμαστη έως σήμερα κατεύθυνση, αποβλέποντας σε μιαν
Ελευθερία που να είναι αντίθετη προς όλες τις Εξουσίες και σε μια
Δικαιοσύνη που να ταυτίζεται με το απόλυτο φως. Είμαι ένας
ειδωλολάτρης που του έτυχε ν αγγίξει από το άλλο μέρος, άθελά του,
τη χριστιανική αγιότητα».
Ο Σάκης Ρουβάς ήταν σεμνός και γεμάτος δέος για το εγχείρημα με το
οποίο καταπιάνεται. Αφησε όμως και μια αιχμή, για την από δω και
πέρα πορεία του -«ήταν μεγάλη επιθυμία μου να μπω στο χώρο του
θεάτρου» είπε. «Είναι μια στιγμή στην καριέρα μου και στη ζωή μου
που με έχει βάλει σ’ έναν πολύ βαθύ τρόπο σκέψης και αίσθησης. Και
το οφείλω στον Δημήτρη Λιγνάδη και τον Ευριπίδη».
Οι μόνες ερωτήσεις που ακολούθησαν τη συνέντευξη Τύπου αφορούσαν
την ένταξη το εγχειρήματος στο ΕΣΠΑ, όπως έχει κυκλοφορήσει, και το
αν αισθάνονται πικρία οι συντελεστές για το ότι δεν μετέχουν στα
Επιδαύρια. Η Αιμιλία Υψηλάντη ανέλαβε να απαντήσει: «Η Καλλιτεχνική
Εταιρεία Αργώ έχει όντως εντάξει μια δράση της που αφορά τη σπουδή
στο αρχαίο δράμα, στο ΕΣΠΑ, όχι όμως και τις Βάκχες, αφού η
ένταξή μας στο ΕΣΠΑ έγινε πολύ προτού αποφασιστεί το ανέβασμά της.
Αν καταφέρουμε όμως να εντάξουμε στο πρόγραμμα κάποιες από τις
παραστάσεις της Αττικής θα ήταν μια ευτυχής συγκυρία και εφόσον
γίνει θα σας ενημερώσουμε», είπε και λίγο μετά έλεγε ότι το ποσόν
που πιθανόν να δοθεί στις «Βάκχες» θα είναι 200 χιλ. ευρώ. Οσο για
τη μη ένταξη της παράστασης στα Επιδαύρια, ο Δημήτρης Λιγνάδης
κράτησε χαμηλούς τόνους, ενώ η Αιμιλία Υψηλάντη είπε ότι «μπορεί
στον απολογισμό του καλοκαιριού να αισθάνονται άλλοι περίεργα».
Οι «Βάκχες» του Ευριπίδη, στην εκδοχή του Δημήτρη Λιγνάδη (τη
μετάφραση υπογράφει ο αδελφός του σκηνοθέτη Γιάννης Λιγνάδης) θα
κάνουν μια πρώτη μεγάλη επαφή με το κοινό στο Αρχαίο Θέατρο
Σαλαμίνας στις 9 Ιουλίου σε μια μεγάλη γενική πρόβα με συμβολικό
εισιτήριο 5 ευρώ. Η επίσημη πρεμιέρα της παράστασης θα γίνει στο
Φεστιβάλ Φιλιππων-Θάσου στις 13 και 14 Ιουλίου και από εκεί θα
ξεκινήσει η μεγάλη πανελλαδική περιοδεία τους. Πρώτη παράσταση στην
Αττική 29 και 30 Αυγούστου στο Θέατρο Βράχων, στο Βύρωνα.
* Μια ξεχωριστή στιγμή της χθεσινής συνέντευξης Τύπου ήταν μακριά
από τα φλας των φωτογράφων και τις κάμερες. Ηταν μετά το τέλος της
συνέντευξης Τύπου, όταν ο Μιχάλης Αφολαγιάν, ο μουσικός της
παράστασης, που γεννήθηκε στην Ελλάδα, αλλά το χρώμα του διαφέρει
από των υπολοίπων κατοίκων αυτής της χώρας, αφού προφανώς ο ένας
γονιός του κατάγεται από άλλη ήπειρο αυτού του πλανήτη. πλησίασε
τον Δημήτρη Λιγνάδη. Με μεγάλη σεμνότητα τον ρώτησε πού μπορεί να
βρει για να διαβάσει το κείμενο του Οδυσσέα Ελύτη γιατί τον
ενθουσίασε. Ας θυμόμαστε αυτή τη σκηνή όταν ακούμε δίπλα μας
αφορισμούς για ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα από μας…