ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Προ-βολες

Καθημερινά, εκατομμύρια άνθρωποι σε κάθε γωνιά του κόσμου επισκέπτονται τη σελίδα της Google, σε αναζήτηση πληροφοριών, ειδήσεων και απαντήσεων. Ωστόσο, πόσοι παρατηρούν τις εικαστικές παρεμβάσεις στο χαρακτηριστικό λογότυπο, που συνήθως αντλούν τη θεματολογία τους από γιορτές, επετείους και γεγονότα της επικαιρότητας; Οι Ολυμπιακοί Αγώνες, για παράδειγμα, λειτούργησαν ως ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τους ανώνυμους γραφίστες οι οποίοι τις τελευταίες ημέρες αξιοποίησαν τη φαντασία τους στο έπακρο, τοποθετώντας τη λέξη «Google» σε γήπεδα ή απεικονίζοντας τα γράμματα να επιπλέουν στο νερό, με το «Ο» να σχηματίζεται από αθλήτριες της συγχρονισμένης κολύμβησης.

Σαν τα γκραφίτι που εμφανίζονται ως διά μαγείας στους τοίχους των πόλεων κατά τη διάρκεια της νύχτας, τα ευρηματικά σκίτσα σπανίως αποκαλύπτουν την ταυτότητα των δημιουργών τους. Φυσικά, σε αντίθεση με τα περισσότερα γκραφίτι, έχουν καθαρά εμπορευματικό χαρακτήρα – όχι μόνο αποτελούν κομμάτι του εταιρικού προφίλ της Google, αλλά διατίθενται προς πώληση, τυπωμένα σε κάθε είδους προϊόντα, με τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη του «τοίχου». Στην πραγματικότητα, τα λεγόμενα «Google doodles» είναι παλαιότερα και από την ίδια την Google, αφού οι ιδρυτές της άρχισαν να πειραματίζονται με το λογότυπο πριν ακόμα γίνει ανώνυμη εταιρεία. Το 2000 δημιουργήθηκε το πρώτο επετειακό σκίτσο για τον εορτασμό της Ημέρας της Βαστίλλης και από τότε μέχρι σήμερα το λογότυπο έχει αλλάξει μορφή πάνω από 1.000 φορές, τιμώντας προσωπικότητες όπως ο Τσαρλς Ντίκενς, ο Γκούσταβ Κλιμτ, ο Τσάρλι Τσάπλιν και ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, και συμμετέχοντας στον εορτασμό εθνικών και παγκόσμιων επετείων, όπως η Ιρλανδική Ημέρα του Αγίου Πατρικίου και η συμπλήρωση 2.500 χρόνων από τη Μάχη του Μαραθώνα. Πλέον, πίσω από τα «Google doodles» κρύβεται μια ομάδα εικονογράφων και μηχανικών, οι οποίοι υλοποιούν τις ιδέες των υπαλλήλων της εταιρείας, ενώ είναι ανοιχτοί σε προτάσεις από το ευρύ κοινό.