Παράσταση του 1836… σαν σήμερα

Παράσταση του 1836… σαν σήμερα

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν ήταν απλώς μια θεατρική πρεμιέρα, με παρόντες, όπως πάντα, πολλούς επωνύμους από τον χώρο του θεάτρου. Στο «Ακροπόλ», στην πρεμιέρα του έργου του Νικολάι Γκόγκολ «Ο Επιθεωρητής», βρέθηκαν και πολλά μέλη της Ακαδημίας Αθηνών, αφού ο σκηνοθέτης της παράστασης είναι ο φετινός πρόεδρος της Ακαδημίας, ο Σπύρος Ευαγγελάτος. Ετσι, ανάμεσα στους πολλούς επώνυμους θεατές, είδαμε και τους ακαδημαϊκούς Μιχ. Σταθόπουλο, Κωνσταντίνο Σβολόπουλο (μαζί με τη σύζυγό του Κατερίνα Χέλμη) και Χρύσα Μαλτέζου.

Ηρθαν, μαζί με όσους γέμισαν το κατάμεστο «Ακροπόλ», να παρακολουθήσουν ένα έργο που, ενώ γράφτηκε στις αρχές του 19ου αιώνα (πρώτη παρουσίαση το 1836 στην Αγία Πετρούπολη στο θέατρο Αλεξαντρίνσκι), εξακολουθεί να είναι απελπιστικά επίκαιρο. Θέμα του «Επιθεωρητή», οι διεφθαρμένες δημόσιες αρχές μιας μικρής επαρχιακής πόλης της τσαρικής Ρωσίας. Εκεί καταφθάνει ένας πονηρός, τεμπελάκος, χαρτοπαίκτης, άφραγκος αλλά μπον βιβέρ δημόσιος υπάλληλος που οι τοπικές αρχές θεωρούν ως τον Επιθεωρητή που περίμεναν από την Αγία Πετρούπολη.

Από αυτό το σημείο ξεκινά αυτή η κωμωδία καταστάσεων, που ξεδιπλώνει με αφοπλιστική διεισδυτικότητα και χωρίς μισόλογα τις μικροπρέπειες, τις πονηριές (τις λαμογιές όπως θα λέγαμε σήμερα) των δημοσίων λειτουργών. Ο «Επιθεωρητής» είναι ένα έργο αειθαλές, που παίζεται πάντα και παντού και «σε κάθε τόπο και σε κάθε εποχή παραμένει επίκαιρο, ενώ οι κωμικοί χαρακτήρες του είναι απολαυστικά απωθητικοί».

Η θεατρική παράδοση λέει ότι η υπόθεση του έργου προτάθηκε στον Γκόγκολ από τον Πούσκιν, στον οποίο κάποτε είχε συμβεί να τον θεωρήσουν κατά λάθος κυβερνητικό υπάλληλο που ταξιδεύει ινκόγκνιτο. Αυτή την απλή ιδέα ο Νικολάι Γκόγκολ ανέπτυξε στον δικό του «Επιθεωρητή», όπου ο απένταρος, αυθάδης αλλά καταφερτζής Ιβάν Αλεξάντροβιτς Χλεστακώφ (τον οποίο υποδύεται εξαιρετικά ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης) θεωρείται ως ο αναμενόμενος κυβερνητικός επιθεωρητής, τον οποίο αναμένουν με δέος οι τοπικοί παράγοντες. Ακολουθούν σκηνές απείρου κάλλους, με τους τοπικούς άρχοντες να επιχειρούν να πλευρίσουν τον «Επιθεωρητή», κι εκείνον να αποδέχεται ανενδοίαστα τα «δώρα» των αρχόντων.

Ανέδειξε το κείμενο

Ο Σπύρος Ευαγγελάτος δεν είχε σκηνοθετήσει ποτέ στη μακρόχρονη σκηνοθετική του διαδρομή το κλασικό έργο του Γκόγκολ, όπως είχε πει στην εναρκτήρια συνέντευξη Τύπου του «Ακροπόλ», το περασμένο φθινόπωρο. Και αυτή τη φορά, όπως πάντα κάνει, ανέδειξε το κείμενο και παρουσίασε στο «Ακροπόλ» μια παράσταση κλασική, χωρίς καινοτομίες, χωρίς καμία σύγχρονη προσθήκη και σε αρκετές στιγμές αναμενόμενη. Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών για το 2013 είχε στη διάθεσή του μερικούς από τους πιο ταλαντούχους και έμπειρους ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου (Γιώργος Αρμένης, Αριέττα Μουτούση, Μιχάλης Μητρούσης, Θόδωρος Κατσαφάδος, Γιώργος Ψυχογιός) που είχαν δίπλα τους νεότερους ηθοποιούς που ανταποκρίθηκαν θαυμάσια στους ρόλους τους. Το κλασικό ανέβασμα ακολούθησαν και ο Γιώργος Πάτσας που υπογράφει τα σκηνικά και ο Γιάννης Μετζικώφ που φρόντισε τα κοστούμια της παράστασης.

Οι θεατές της σημερινής Αθήνας είναι σίγουρο ότι στα πρόσωπα του έργου του Γκόγκολ μπορούν να αναγνωρίσουν πολλές φιγούρες διεφθαρμένων δημοσίων λειτουργών. Και η αλήθεια είναι ότι η παράσταση έρχεται σε μια στιγμή που διαρκώς αποκαλύπτονται απίστευτα περιστατικά διαφθοράς και υπεξαίρεσης από δημόσιους λειτουργούς, κάποιοι από τους οποίους έχουν ήδη αντιμετωπίσει τη Δικαιοσύνη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή