Μάχες ανάμεσα σε συζύγους

3' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια μεγάλη απομυθοποίηση ήρθε όταν το σινεμά έγινε καθρέφτης του ενηλίκου, που βιώνει τη φθορά του έρωτα, του γάμου και της οικογένειας, ενίοτε ανασφαλής ή και πανικόβλητος απέναντι στο παιδί. Ανάμεσα στα «Πρόσωπα» του Κασσαβέτη και στις «Σκηνές από έναν γάμο» του Μπέργκμαν –εμβληματικές ταινίες γύρω από την κρίση του παντρεμένου ζευγαριού– χωρούν δεκάδες άλλες που περιγράφουν τη χρεοκοπία του γάμου και την κόλαση της οικογένειας. Μερικές, σπαρακτικά και με υπαρξιακό βάρος. Κάποιες, πιο ανάλαφρες, ελπίζουν πως θα εμφανιστεί ο από μηχανής θεός για να δώσει λυτρωτικό φινάλε σε μικρές κοινότοπες «τραγωδίες».

Σε αυτόν τον «θεό» μάλλον ελπίζουν ο Ιθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί, οι πρωταγωνιστές του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ στο πρόσφατο «Πριν τα μεσάνυχτα». Ο ίδιος φαίνεται πως έδωσε ένα άγγιγμα ζωής στο κουρασμένο παντρεμένο ζευγάρι της Οντρεϊ Χέπμπορν και του Αλμπερτ Φίνεϊ στο κλασικό «Δύο για τον δρόμο», μια από τις σημαντικές επανεκδόσεις του φετινού καλοκαιριού.

Μια νύχτα με τη Σελίν

Η ρομαντική ιστορία της Γαλλίδας Σελίν και του Αμερικανού Τζέσι (οι ήρωες του Λινκλέιτερ) ξεκίνησε το 1995 σε ένα τρένο που διασχίζει την Αυστρία και συνεχίστηκε το 2004 στο Παρίσι. Σήμερα ολοκληρώνεται (;) στην Ελλάδα, στη Μεσσηνία, με το ζευγάρι σε ξαφνική τρικυμία στο τέλος μιας φαινομενικά ήρεμης ημέρας διακοπών στο ζεστό ελληνικό καλοκαίρι. Το ρομάντζο, η χημεία του φλερτ που τους έβγαλε για λίγο από την κανονικότητα της ροής του χρόνου στις δύο ταινίες που προηγήθηκαν του «Μετά τα μεσάνυχτα», δεν υπάρχει αυτή τη φορά. Η Σελίν και ο Τζέσι εδώ και χρόνια ζουν κάτω από την ίδια στέγη με τις δύο τους κόρες.

Στην πρώτη ταινία της τριλογίας (;) του Λινκλέιτερ, στο «Πριν το ξημέρωμα», η Σελίν και ο Τζέσι από μια παρόρμηση κατεβαίνουν από το τρένο για να ζήσουν ένα ανέμελο 24ωρο στη Βιέννη. Την επόμενη μέρα χωρίζουν χωρίς να ανταλλάξουν διευθύνσεις ή τηλέφωνα. Δίνουν όμως ραντεβού ύστερα από έξι μήνες στον ίδιο σιδηροδρομικό σταθμό. Στο «Πριν το ηλιοβασίλεμα», ξανασυναντιούνται συμπτωματικά στο Παρίσι, εννέα χρόνια μετά. Τώρα όμως ο Τζέσι θα αφεθεί να χάσει το αεροπλάνο της επιστροφής στη Νέα Υόρκη για άλλη μια νύχτα με τη Σελίν, η οποία τον είχε στήσει στο ραντεβού τους στη Βιέννη.

Μοντέρνοι, αλλά και ρομαντικοί εραστές στις δύο αυτές ταινίες, σήμερα φαντάζουν σαν σκιές, άλλοτε από γουντιαλενικό δράμα και άλλοτε από μπεργκμανική κομεντί. Θα μείνουν για λίγο μόνοι χωρίς τα παιδιά τους για μία νύχτα όπως παλιά. Αυτή τη φορά, όμως, η ζωή επιφυλάσσει δυσάρεστες εκπλήξεις. Η απολαυστική λεκτική μονομαχία μεταξύ εραστών, σήμα κατατεθέν των δύο προηγούμενων ταινιών, εκτυλίσσεται σε μάχη μεταξύ συζύγων. Σύμπτωση: Ενας τσακωμός μεταξύ δύο άγνωστων μεσήλικων συζύγων είχε γίνει η αφορμή για τη γνωριμία της Σελίν και του Τζέσι στο τρένο στην Αυστρία.

«Life is very flat…»

Υπάρχουν πολλές αναλογίες ανάμεσα στην αποσπασματική ιστορία της Σελίν και του Τζέσι, όπως περιγράφεται και στις τρεις ταινίες του Λινκλέιτερ, και στο «Δύο για το δρόμο» του Στάνλεϊ Ντόνεν. Ο Μαρκ, ένας ευκατάστατος αρχιτέκτονας, και η σύζυγός του, η Τζοάνα, που κάποτε ζούσε για τη μουσική ενώ τώρα έχει βασικό μέλημά της την ανατροφή της κόρης τους, ξεκινούν από την Αγγλία με προορισμό τη Ριβιέρα, όπου ζει ο ζάπλουτος Μορίς. Ο Μαρκ χρωστάει στον Μορίς την επιτυχημένη του καριέρα.

Η ταινία αρχίζει σε ένα χωριό της Γαλλίας με τη σκηνή του γάμου δύο αγνώστων και με έναν διάλογο ανάμεσα στον Μαρκ και στην Τζοάνα, διαφωτιστικό της κατάστασης πού βρίσκεται ο γάμος τους. Λίγο μετά, καθώς ο Μαρκ και η Τζοάνα ξαναζούν νοερά το κοινό παρελθόν τους ως απρόβλεπτοι και παθιασμένοι εραστές, ο σύζυγος θα έχει πολλές φορές την ευκαιρία να διαπιστώσει ότι τα παντρεμένα ζευγάρια σπάνια μιλούν μεταξύ τους όταν βγαίνουν για φαγητό τα βράδια. «Life is very flat…», η ζωή ενίοτε είναι απελπιστικά μονότονη.

Δείτε

«Πριν τα μεσάνυχτα» (Before Midnight, 2013)

Γλυκόπικρο και αυτό το επεισόδιο από την κινηματογραφική ιστορία των Σελίν και Τζέσι, που βρίσκονται στη Μεσσηνία για καλοκαιρινές διακοπές. Η αναχώρηση του γιου του Τζέσι από τον προηγούμενό του γάμο θα πυροδοτήσει μια έντονη συζήτηση ανάμεσα σε αυτόν και τη Σελίν. Ο Τζέσι θα της ζητήσει να αφήσουν το Παρίσι και να μετακομίσουν στη Νέα Υόρκη. Ο γιος του μπαίνει στην εφηβεία και τον χρειάζεται. Η σκηνοθεσία είναι του Ρίτσαρντ Λικλέιτερ. Παίζουν: Ιθαν Χοκ, Ζιλί Ντελπί, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, Ξένια Καλογεροπούλου, Ουόλτερ Λάσαλι, Σέιμους Ντέιβ Φιτζπάτρικ, Γιάννης Παπαδόπουλος.(Προβάλλεται στις αίθουσες)

«Δύο για το δρόμο» (Two for the Road, 1967)

Σε επανέκδοση η δραματική κομεντί του Στάνλεϊ Ντόνεν. Ενα παντρεμένο ζευγάρι που διασχίζει τη Γαλλία συνειδητοποιεί το τέλμα του γάμου του. Το παρελθόν και το παρόν είναι σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Η φινετσάτη Οντρεϊ Χέπμπορν λάμπει δίπλα στον Αλμπερτ Φίνεϊ, που μεταφέρει σε μια στυλάτη κοσμοπολίτικη κομεντί κάτι από την αμεσότητα και την αγριάδα του αγγλικού φρι σίνεμα. (Αναμένεται στις 27/6)

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή