ΘΕΑΤΡΟ

Θέατρα: Ένας δύσκολος χειμώνας μπροστά

theatra-enas-dyskolos-cheimonas-mprosta-561110383

Την ανησυχία τους για τη βιωσιμότητα του πολιτισμού στην ελεύθερη αγορά εξέφρασαν οι εκπρόσωποι καλλιτεχνικών σωματείων και ενώσεων στη χθεσινή τηλεδιάσκεψή τους με το υπουργείο Πολιτισμού, την τελευταία, όπως όλα δείχνουν, πριν από την ανακοίνωση των προϋποθέσεων λειτουργίας των κλειστών θεάτρων και χώρων εκδηλώσεων.

Η κριτική που ασκείται από την πλευρά των παραγωγών είναι ότι ο πολιτισμός και ιδιαίτερα το θέατρο και οι συναυλίες αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως άλλοι τομείς της οικονομίας, χωρίς να έχουν γίνει αντιληπτές οι λεπτομέρειές του και ο τρόπος λειτουργίας του από τις υγειονομικές επιτροπές.

Το αίτημα που διατυπώθηκε ηχηρά από την πλευρά των παραγωγών –με το οποίο δεν διαφωνούν στελέχη του ΥΠΠΟ– ήταν η κατάργηση του πλαφόν που προβλέπει έναν ανώτατο αριθμό θέσεων και μειώνει τη δυναμική κυρίως των μεγάλων σε δυναμικότητα χώρων. 

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις εισηγήσεις των επιστημόνων, τις οποίες μετέφερε το ΥΠΠΟ στους εκπροσώπους των καλλιτεχνών, συνδέεται η πληρότητα των θεάτρων με τα επίπεδα κινδύνου της επιδημίας και εφαρμόζεται πλαφόν στις θέσεις. Ετσι στο επίπεδο 1 (ετοιμότητας), η πληρότητα ανέρχεται στο 65% με πλαφόν τις 500 θέσεις. Στο επίπεδο 2 (επιτήρησης), το ποσοστό πληρότητας μειώνεται στο 50% και το πλαφόν θέσεων στις 300. Στο επίπεδο 3 (αυξημένης επιτήρησης), στο οποίο βρίσκεται η Αττική, η πληρότητα είναι 30% και ο ανώτερος αριθμός καθήμενων 150 θέσεις. Στο επίπεδο 4, εφαρμόζεται lockdown. 

Την αντίθεσή τους στο συγκεκριμένο μέτρο εξέφρασαν θεατρικοί παραγωγοί μεγάλων χώρων, όπως ο Πάνος Κατσαρίδης του θεάτρου Παλλάς που συμμετείχε στην τηλεδιάσκεψη. «Αν ισχύσει το μέτρο, το Παλλάς θα παραμείνει κλειστό και θα αναζητήσουμε τις ευθύνες για την καταστροφή μας. Καταργείται η έννοια της αναλογικότητας. Θεωρώ ότι υπάρχει πολιτική ευθύνη. Οι επιστήμονες εισηγούνται, η κυβέρνηση αποφασίζει», σημειώνει. 

Στο ίδιο θέατρο, ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης βρίσκεται στην τελική ευθεία για να σηκώσει αυλαία το «Τρίτο στεφάνι», αλλά η ατμόσφαιρα στον θίασο, μας λέει, είναι δύσκολη όσο καθυστερεί η ανακοίνωση των μέτρων και παρατηρούνται ανακολουθίες και αντιφάσεις με άλλους επαγγελματικούς τομείς. «Τα θέατρα θα μπορούσαν να γίνουν ένα υπόδειγμα προσαρμογής στη ζωή με τον κορωνοϊό, ακριβώς διότι οι θεατές έρχονται και φεύγουν ελεγχόμενα και παρακολουθούν την παράσταση φορώντας τη μάσκα τους. Υπάρχει μια οριζόντια σκέψη που ίσως διατυπώνεται λόγω ανάγκης, αλλά το πρόβλημα είναι ότι εξισώνει διαφορετικούς χώρους και είδη θεαμάτων μεταξύ τους», σημειώνει. 

Ο καλλιτεχνικός κόσμος περιμένει με αγωνία τις σημερινές ανακοινώσεις που, όπως όλα δείχνουν, θα καθορίσουν τον χειμώνα της θεατρικής και συναυλιακής Αθήνας.