ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η Μίλντρεντ από το Μιζούρι ψήφισε Τραμπ

Η Φράνσις Μακ Ντόρμαντ βραβεύθηκε άξια 
με το Οσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου για μια εκπληκτική ερμηνεία που συγκίνησε και έδωσε έξτρα βάθος 
στην ταινία του Μάρτιν Μακ Ντόνα.

Μπορεί ο Ντόναλντ Τραμπ να ετοιμάζεται να εγκαταλείψει σιγά σιγά τον Λευκό Οίκο –όταν αποφασίσει να δεχτεί το αποτέλεσμα των εκλογών–, ωστόσο το κομμάτι εκείνο της Αμερικής που τον ψήφισε παραμένει ασφαλώς στη θέση του. Ισως μάλιστα και να ενισχύθηκε στο μεταξύ, εάν συνυπολογίσει κανείς πως ο απερχόμενος πρόεδρος συγκέντρωσε σχεδόν 9 εκατ. ψήφους παραπάνω από ό,τι το 2016. Αυτά τα τέσσερα χρόνια ήταν αρκετές οι κινηματογραφικές ταινίες οι οποίες αποτέλεσαν αντίδραση, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, σε όσα πρέσβευσε ο ανοικονόμητος Τραμπ, ιδιαίτερα πάνω σε θέματα φυλετικών και άλλων διακρίσεων. Από την άλλη, υπήρξαν κι εκείνα τα φιλμ τα οποία αντί να καταδικάσουν απλώς, προσπάθησαν να κατανοήσουν το φαινόμενο, ρίχνοντας μια ματιά στην πίσω αυλή της Αμερικής, η οποία εκτός από τα γνωστά γκέτο περιλαμβάνει και λευκούς πληθυσμούς που νιώθουν ξεχασμένοι από μια υπεροπτική κεντρική εξουσία.
 

Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Η σκληρότητα της επαρχίας

Η κορυφαία ταινία της λίστας και μία από τις καλύτερες των τελευταίων ετών βασίζεται σε ένα αψεγάδιαστο σενάριο του Μάρτιν Μακ Ντόνα. Σύμφωνα με αυτό, η Μίλντρεντ Χέις (Φράνσις Μακ Ντόρμαντ), μήνες μετά την αποτρόπαιη δολοφονία της έφηβης κόρης της και με τις έρευνες για τον δράστη να μη φέρνουν κάποιο αποτέλεσμα, παίρνει μια αμφιλεγόμενη απόφαση: μέσω μηνυμάτων πάνω σε μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες στον δρόμο, εγκαλεί τον πολύ αγαπητό στην τοπική κοινωνία αρχηγό της αστυνομίας (Γούντι Χάρελσον). Οι χαρακτήρες του φιλμ είναι άνθρωποι σκληροί και ντόμπροι, χωρίς κανένα ιδιαίτερο μορφωτικό επίπεδο αλλά με ισχυρή την αίσθηση της οικογενειακής και της κοινωνικής ευθύνης. Στο δε φόντο, σε πινελιές, υπάρχουν τα περισσότερα σύγχρονα ζητήματα των ΗΠΑ: ο ρατσισμός, η απαιδευσιά, αλλά και η υπονόμευση των παραδοσιακών αμερικανικών αξιών. Στο Μιζούρι, ο Ντόναλντ Τραμπ επικράτησε του αντιπάλου του με 15 μονάδες διαφορά. 
 
Florida Project
Το τέλος των παραμυθιών

Στην Disneyworld της Φλόριντα –εκεί ο Τραμπ επικράτησε επίσης, ανατρέποντας τα προγνωστικά– δίπλα από τα πολυτελή ξενοδοχεία και τα μαγευτικά κάστρα με τους ήρωες των παιδιών, βρίσκεται μια σειρά από φθηνότερα μοτέλ. Εξυπηρετούν τους λιγότερο εύπορους τουρίστες, αλλά κυρίως στεγάζουν εκατοντάδες ημιμόνιμους κατοίκους, κατά κανόνα παρίες της αστραφτερής αμερικανικής κοινωνίας. Στο πιο κιτς από αυτά ζει η Χέιλι, μια νεαρή κοπέλα με μπλε μαλλιά και αμέτρητα τατουάζ, μαζί με τη μικρή της κόρη, τη Μούνεϊ. Καθώς το ζεστό καλοκαίρι προχωράει, το εξάχρονο κοριτσάκι και η παρέα της θα εξερευνήσουν τον συναρπαστικό αλλά και παράταιρα σκληρό μικρόκοσμό τους. Το φιλμ του Σον Μπέικερ αποτελεί μεγεθυντικό πορτρέτο μιας χώρας που το παραμύθι κατοικεί στην ίδια γειτονιά με την εξαθλίωση και τα όνειρα φτάνουν ώς εκεί όπου επιτρέπει η νεοαμερικανική εκδοχή τους.

Το βαποράκι
Το ηλικιακό περιθώριο

i-milntrent-apo-to-mizoyri-psifise-tramp0
Στα 88 του, ο Κλιντ Ιστγουντ πέρασε ξανά και μπροστά από την κάμερα, προκειμένου να υποδυθεί έναν ήρωα 
που θα μπορούσε να αποτελεί εξέλιξη κι εκείνου από το επίσης εξαιρετικό «Γκραν Τορίνο».

Ο Κλιντ Ιστγουντ είναι εδώ και χρόνια δηλωμένος υποστηρικτής των Ρεπουμπλικανών, δίχως αυτό να σημαίνει πως χρησιμοποιεί τις ταινίες του ως μέσο προπαγάνδας. Εδώ μάλιστα πρωταγωνιστεί ο ίδιος στον ρόλο του ενός ηλικιωμένου από το Τέξας –ξανά νικητής με άνεση ο Τραμπ–, ο οποίος αναδείχθηκε σε έναν από τους πιο αποτελεσματικούς μεταφορείς για το μεξικανικό καρτέλ ναρκωτικών. Πνιγμένος από τα χρέη και αποξενωμένος από την οικογένειά του, ο Ερλ δέχεται τη δουλειά του οδηγού χωρίς πολλές ερωτήσεις. Οταν, ωστόσο, ο αστυνομικός κλοιός σφίγγει γύρω του, εκείνος θα κληθεί να κάνει τις επιλογές του. Με έναν ήρωα που αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα μιας άλλης εποχής, ο Ιστγουντ νοσταλγεί καλύτερα χρόνια και ταυτόχρονα κριτικάρει έναν σύγχρονο κόσμο, του οποίου τα περιθώρια είναι (και) ηλικιακά.

 
Μια αμερικανική ληστεία
Ο «θεός» του χρήματος

Μία από τις πιο ευχάριστες καλοκαιρινές εκπλήξεις των τελευταίων ετών είναι το φιλμ του Μπαρτ Λέιτον, το οποίο μεταφέρει μάλιστα μια αληθινή ιστορία. Σε κάποιο μεσοαστικό προάστιο του Κεντάκι (26 μονάδες διαφορά για τον Τραμπ), δύο νεαροί φοιτητές, μπουχτισμένοι από τη βαρετή καθημερινότητα, αποφασίζουν να κάνουν κάτι ριψοκίνδυνο και ταυτόχρονα να βγάλουν πολλά χρήματα: να ληστέψουν την πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη, η οποία φιλοξενεί μερικά σπανιότατα αντίτυπα. Για να το πετύχουν, θα καταστρώσουν ένα θρασύτατο σχέδιο, αντλώντας έμπνευση κυρίως από κινηματογραφικές ταινίες και το Διαδίκτυο. Εδώ στο μικροσκόπιο δεν μπαίνει το λεγόμενο white trush ούτε η επαρχία, αλλά το μεσοαστικό όνειρο, το οποίο αποκτά στρεβλές διαστάσεις περίπου λόγω… βαρεμάρας και με έξτρα κίνητρο τον πάντα δελεαστικό «θεό» του χρήματος. Οι ήρωες μοιάζουν εκπρόσωποι μιας γενιάς που θα ψήφιζε σχεδόν οτιδήποτε από καθαρή αντίδραση, αν φυσικά κάνει τον κόπο να φτάσει μέχρι την κάλπη.
 
Βόμβα
Στο άδυτο των συντηρητικών μίντια

i-milntrent-apo-to-mizoyri-psifise-tramp1
Η Σαρλίζ Θέρον και ο Τζον Λίθγκοου παραδίδουν εξίσου άρτιες ερμηνείες, σε ένα φιλμ που βασίζεται πολύ στη δύναμη των χαρακτήρων του.

Εδώ φεύγουμε από την κοινωνία για να περάσουμε στον κόσμο των προσκείμενων στους Ρεπουμπλικανούς μίντια, τα οποία στήριξαν αυτά τα χρόνια με πάθος την πολιτική του απερχόμενου προέδρου. Βρισκόμαστε στο 2016 και η Μέγκιν Κέλι (Σαρλίζ Θέρον), βασική παρουσιάστρια του δικτύου Fox, αρχίζει να μην αισθάνεται άνετα, λόγω και της δημόσιας κόντρας της με τον υποψήφιο τότε για το χρίσμα Τραμπ. Παράλληλα, η έμπειρη Γκρέτσεν Κάρλσον (Νικόλ Κίντμαν) απολύεται κατηγορώντας τον επικεφαλής του καναλιού, Ρότζερ Αϊλς, για σεξουαλική κακοποίηση, ενώ η νεαρή Κέιλα (Μάργκο Ρόμπι) είναι η επόμενη που περνάει… οντισιόν. Ο μικρόκοσμος των αμερικανικών συντηρητικών μίντια, που βρίσκονται γενικώς πιο κοντά στα γούστα των ψηφοφόρων του Τραμπ, σκιαγραφείται εδώ απολαυστικά, σε ένα φιλμ που φυσικά προβάλλει πάνω από όλα το ζήτημα της ίσης αντιμετώπισης και του σεβασμού στον χώρο εργασίας.