ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πίνακες και αγάλματα από το Λούβρο σε… φουτεράκι

pinakes-kai-agalmata-apo-to-loyvro-se-amp-8230-foyteraki-561285016

Δεν είναι μόνο ο Ομάρ Σι που διαφημίζει το Μουσείο του Λούβρου στην τηλεοπτική σειρά του Netflix «Λουπέν», αλλά είναι και η Νίκη της Σαμοθράκης, τυπωμένη σε μια ποπ αρτ εκδοχή, στο φούτερ της Uniqlo. Ενα από τα σπουδαιότερα και ολοένα πιο εξωστρεφή μουσεία του κόσμου δείχνει τον δρόμο για την εξεύρεση εσόδων σε μια περίοδο που μικροί και μεγαλύτεροι χώροι τέχνης μετρoύν κυρίως ελλείμματα και μηδενικά έσοδα εξαιτίας του παρατεταμένου lockdown. Και ο δρόμος είναι ο εμπορικός: η λιανική πώληση.

Το Λούβρο έχασε περίπου 90 εκατ. ευρώ σε έσοδα μέσα στους έξι μήνες που παρέμεινε κλειστό πέρυσι, ενώ από τον περασμένο Οκτώβριο, που παραμένει εκ νέου κλειστό, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πότε θα ανοίξει ξανά. Μπορεί να αξιοποίησε αυτόν τον χρόνο για να συντηρήσει τα έργα τέχνης που στολίζουν τις αίθουσές του και να μεταφέρει χιλιάδες πίνακες και γλυπτά σε νέους αποθηκευτικούς χώρους, αλλά αυτό, όσο σημαντικό και αν είναι για τις υποδομές του, δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητά του.

Η πώληση δώρων, κοσμημάτων, ενδυμάτων και μικρών έργων τέχνης δεν είναι κάτι καινούργιο για τα μουσεία. Η διαφορά, ωστόσο, είναι ότι αυτό το είδος εμπορίου γινόταν συνήθως στα gift shops των ίδιων των μουσείων. Ετσι, το Λούβρο ανακοίνωσε τη συνεργασία του με τη γνωστή εταιρεία ενδυμάτων Uniqlo, όπως γράφουν οι New York Times, η οποία λάνσαρε μια σειρά ρούχων με επιλεγμένα έργα του μουσείου σε ελεύθερη καλλιτεχνική απόδοση. Το μουσείο συνεργάστηκε επίσης με την εταιρεία Casetify, η οποία κατασκευάζει τεχνολογικά αξεσουάρ, όπως θήκες για κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ, που τώρα κοσμούν οι μεγάλες «κυρίες» του Λούβρου, όπως η Μόνα Λίζα, η Αφροδίτη της Μήλου κ.ά. Συνεργασίες έχει συνάψει, ακόμη, με εταιρείες ρολογιών, όπως η ελβετική Swatch, αρωμάτων και παιχνιδιών. Εκτός όμως από τα (ηλεκτρονικά) καταστήματα των συνεργαζόμενων εταιρειών, τα νέα είδη δώρων του Λούβρου μπορεί να τα βρει κάποιος στην ψηφιακή μπουτίκ του μουσείου, ένα microsite αφιερωμένο στη νέα του πρωτοβουλία.

Η στροφή στη λιανική πώληση και σε παρόμοιες ενέργειες εξωστρέφειας δεν είναι ξένη για τα ελληνικά μουσεία, κυρίως τα ιδιωτικά. Τα (online) πωλητήρια τόσο του Μουσείου Μπενάκη όσο και του Κυκλαδικής Τέχνης είναι ενημερωμένα και προσφέρουν ποιοτικά αντικείμενα υψηλής αισθητικής. Το νέο ΤΑΠ, ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων του ΥΠΠΟ, έχει τα εργαλεία για παρόμοιες δράσεις και συνεργασίες και απομένει να φανεί πώς θα τα χρησιμοποιήσει.