Η Νοέλ Μπάξερ είναι Ελληνοβρετανίδα, γεννημένη στην Αθήνα. Σπούδασε Ελληνική Φιλολογία και Αρχαιολογία. Εργάστηκε χρόνια στη διαφήμιση. Η πρώτη της εμφάνιση στην ελληνική λογοτεχνία ήταν με το ιστορικό μυθιστόρημα «Από δρυ παλιά κι από πέτρα», το 2008. «Η επιστροφή της Πηνελόπης – Οκτώ μέρες στη Σμύρνη» είναι το πέμπτο της μυθιστόρημα. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
Ποια βιβλία έχετε αυτόν τον καιρό πλάι στο κρεβάτι σας;
Τα νέα μυθιστορήματα τριών Ελλήνων συγγραφέων που εκτιμώ και τη Βίβλο.
Ποιος ήρωας/ηρωίδα λογοτεχνίας θα θέλατε να είστε και γιατί;
Αλλάζω συνέχεια, με όποιο νέο μυθιστόρημα με ενθουσιάζει. Είμαι ο τύπος του αναγνώστη που βυθίζεται στη μυθιστορία, κυλάει στο σκηνικό και ζει στην πλοκή.
Διοργανώνετε ένα δείπνο. Ποιους συγγραφείς καλείτε, ζώντες και τεθνεώτες;
Το δείπνο θα είναι πριβέ. Θα προσκαλέσω τον Μ. Καραγάτση. «Ας ξεκινήσουμε με “Το 10”. Από το τέλος», θα του πω όσο του σερβίρω. «Ας κρατήσουμε τη “Χίμαιρα” για το γλυκό».
Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που μάθατε πρόσφατα χάρη στην ανάγνωση ενός βιβλίου;
Διάβαζα σε ένα ξένο βιβλίο για τη Σμύρνη του ’22 τη μαρτυρία Βρετανού αξιωματικού πώς εκκένωσαν ένα μικρό νοσοκομείο τη νύχτα της φωτιάς, σώζοντας γυναικόπαιδα. Κι αυτόματα ανακάλεσα τη μαρτυρία μιας Σμυρνιάς πρόσφυγα που βρισκόταν στο νοσοκομείο αυτό, σύζυγος γιατρού, καταγεγραμμένη από το ΚΜΣ. Ηταν συγκλονιστική η ένωση των ιστοριών τους, στα μάτια ενός τρίτου, εκατό χρόνια μετά.
Ποιο κλασικό βιβλίο διαβάσατε πρόσφατα για πρώτη φορά;
«Το δεύτερο φύλο», σε ελληνική έκδοση του 1979. Η Σιμόν ντε Μποβουάρ το έγραψε το 1952. Αργησα.
Και ποιο είναι το βιβλίο που έχετε διαβάσει τις περισσότερες φορές;
Την «Οδύσσεια», συλλέγοντας αποσπάσματα για μυθιστορήματά μου. Λέξη προς λέξη.
Η Σμύρνη είναι για εσάς, αλλά και για τους Ελληνες γενικότερα, κάτι πολύ περισσότερο από σκηνικό μυθιστορήματος και τόπος;
Πολύ μα πολύ περισσότερο. Είναι θρυλική, είναι μαγική, είναι χιλιοπονεμένη. Τρέφω για τη χαμένη προγονική Σμύρνη μου τρυφερή περηφάνια σχεδόν γονική.
Τι σας τράβηξε στην τεχνική του πολυφωνικού μυθιστορήματος;
Οι πολλές φωνές μπορούν να λένε διαφορετικά πράματα. Υπάρχουν ποικίλες θεωρίες κι απόψεις για τα γεγονότα και τις αιτίες της Καταστροφής. Η τεχνική αυτή ήταν η καταλληλότερη για να ειπωθούν στον αναγνώστη.
Κάποιες σκέψεις για τα 100 χρόνια που κλείνουν το 2022 από την Καταστροφή;
Η επέτειος είναι ευκαιρία η αποκαλούμενη «ελληνική λογοτεχνία της χαμένης πατρίδας» να ξεκινήσει νέο κεφάλαιο. Με εμπλουτισμένη θεματολογία. Με καινούργιες προσεγγίσεις. Οι πεζογράφοι της τρίτης γενιάς απογόνων δεν έχουμε μιλήσει ακόμα.