Κινηματογράφος: Ελλάδα-Γαλλία, συμμαχία

Κινηματογράφος: Ελλάδα-Γαλλία, συμμαχία

Ένα εκτενές αφιέρωμα στην κοινή κινηματογραφική ιστορία και φιλία των δύο χωρών

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια ευκαιρία για ενδιαφέρουσες συνεργασίες ακόμη και στον κινηματογράφο δίνει η φετινή επέτειος των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Το εκτενές αφιέρωμα στην κοινή κινηματογραφική ιστορία της Ελλάδας και της Γαλλίας με τίτλο «Ελλάδα – Γαλλία: Κινηματογραφικές συναντήσεις» (9-23/9) εντάσσεται στο πλαίσιο αυτού του εορτασμού, και είναι μια πρωτοβουλία της Ταινιοθήκης της Ελλάδος με τη σύμπραξη της Γαλλικής Πρεσβείας, του Γαλλικού Ινστιτούτου, της Γαλλικής Ταινιοθήκης και του ΥΠΠΟΑ και με την υποστήριξη του CNC (Centre national du cinéma et del’ image animée), του ΕΚΚ (Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου) και του Αρχείου της ΕΡΤ.

«Η σχέση των δύο χωρών στα νεότερα χρόνια έχει τις ρίζες της σε ένα δυνατό φιλελληνικό κίνημα, και στο πνεύμα του Διαφωτισμού που με τον πολιτικό, επαναστατικό του λόγο γονιμοποίησε την πνευματική επικοινωνία των δύο λαών και τα δημιουργήματά της επί πολλές δεκαετίες», σχολιάζει η πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομνηνού, δίνοντάς μας το στίγμα μιας «κινηματογραφοφιλίας που έχει διάρκεια σχεδόν 70 χρόνων», όπως λέει η ίδια. Αποτέλεσμα αυτού του διαλόγου αλλά και της στενής φιλίας μεταξύ του Ανρί Λανγκλουά (ιδρυτή της Γαλλικής Ταινιοθήκης) και της Αγλαΐας Μητροπούλου, ήταν και η δημιουργία της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Η στενή σχέση συνεχίστηκε και μετά τον θάνατο των δύο πρωταγωνιστών της και, σήμερα πια, με τον Κώστα Γαβρά, ως πρόεδρο της Γαλλικής Ταινιοθήκης, έχει αποκτήσει γερές βάσεις.

Στη διάρκεια των δεκαετιών 1960-1980, πολλοί ήταν οι Ελληνες σκηνοθέτες που σπούδασαν στην περίφημη Γαλλική Σχολή Κινηματογράφου IDHEC –η Τώνια Μαρκετάκη, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, η Αντουανέττα Αγγελίδη–, ενώ μεγάλοι σκηνοθέτες όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μαθήτευσαν δίπλα στον μοναδικό Ζαν Ρους, τον κινηματογραφιστή που διαμόρφωσε το περίφημο cinéma vérité. Αλλοι, όπως ο Ροβήρος Μανθούλης, εγκαταστάθηκαν στο Παρίσι στα χρόνια της χούντας, και έκαναν μια λαμπρή καριέρα στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο. Ετσι, το ελληνικό πνεύμα αλλά και οι περιπέτειες του νεότερου ελληνισμού ενέπνευσαν κι άλλους σκηνοθέτες. Αποκορύφωμα της αμφίδρομης συνεργασίας των δύο χωρών υπήρξε η πρόσφατη συνεργασία ανάμεσα στις δύο Ταινιοθήκες για την αποκατάσταση και ψηφιοποίηση της ταινίας «Οι Απάχηδες των Αθηνών» (1930) του Δημήτρη Γαζιάδη.

Ζωντανά και διαδικτυακά

Το μεγάλο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης, που θα παρακολουθήσουμε στον θερινό κινηματογράφο «Λαΐς» –ενώ ένα τμήμα του θα προβληθεί online την ίδια περίοδο (online.tainiothiki.gr)–, αναδεικνύει αυτήν την αλληλεπίδραση, μέσα από ένα πλούσιο πρόγραμμα 45 ταινιών. Χωρίζονται σε τρεις θεματικές: «Διάλογος μεταξύ Ταινιοθηκών», από τον Ανρί Λανγκλουά έως τον Κώστα Γαβρά που περιλαμβάνει ταινίες-σταθμούς για τους κινηματογραφόφιλους. Ως φόρος τιμής για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη θα προβληθεί η εμβληματική ταινία του «Αλέξης Ζορμπάς» που τιμήθηκε με τρία Οσκαρ.

Η ενότητα «Γαλλικές επιρροές στον ελληνικό κινηματογράφο» εστιάζει στην επίδραση που άσκησε το γαλλικό σινεμά στον ελληνικό κινηματογράφο και περιλαμβάνει επίσης την υποενότητα «Νέοι Ελληνες σκηνοθέτες σε γαλλικά φεστιβάλ», στην οποία συμμετέχουν μερικοί από τους σημαντικότερους νέους Ελληνες κινηματογραφιστές που διέπρεψαν στη μικρού μήκους, με ταινίες πρόσφατης παραγωγής. Τέλος, στην τρίτη ενότητα προβολών που τιτλοφορείται «Η Ελλάδα στις γαλλικές παραγωγές», το αφιέρωμα εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο «είδε» την Ελλάδα το γαλλικό σινεμά. Ενδεικτικά, θα προβληθούν ταινίες των Ζαν Κοκτό, Ροβήρου Μανθούλη, Αδωνη Κύρου, Κώστα Γαβρά και Ζαν Ντανιέλ Πολέ. Σε ειδικές προβολές θα προβληθούν γαλλικές ταινίες με σημαντικούς Ελληνες συντελεστές, όπως ο διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Αρβανίτης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή