Χορευτικό δοκίμιο για τη ζωή

Χορευτικό δοκίμιο για τη ζωή

Το έργο «Sisyphus / Trans / Form» του Δημήτρη Παπαϊωάννου

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα δοκίμιο που αναπτύσσεται χάρη στην τέχνη του χορού είναι το έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου «Sisyphus / Trans / Form» (2019), που παρουσιάζει ο Πολιτιστικός Οργανισμός ΝΕΟΝ έως τις 30 Δεκεμβρίου. Με λιτότητα αλλά σαφή επιχειρήματα, με βάθος αλλά και χιούμορ που παρασέρνει τον θεατή, αποδεικνύει ότι οι παραστατικές τέχνες μπορούν να φιλοσοφούν χωρίς να χάνουν την αμεσότητα και τη σωματικότητά τους. Οσο για το υπόγειο στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο –χώρος γυμνός, σκληρός κι ερειπωμένος–, είναι ο καλύτερος τόπος για να παρουσιαστεί αυτή η αλληγορία για την προσπάθεια του ανθρώπου να υπερβεί τη μοίρα του.

Μέσα στη σκόνη, περπατώντας στο τσιμεντένιο πάτωμα, οι θεατές όρθιοι παρακολουθούμε τους ερμηνευτές να παλεύουν με την τεράστια ορθογώνια πλάκα, το βάρος που καταδυναστεύει τη ζωή τους. Τους ακολουθούμε μέσα στον χώρο μαγνητισμένοι από τον τεράστιο προβολέα που κινεί ο Παπαϊωάννου, σοφός σκηνοθέτης αυτής της παράστασης που υιοθετεί τους ρυθμούς ενός αργού κινηματογραφικού τράβελινγκ. Εκείνος θεωρεί ότι «τέχνη είναι να χρησιμοποιείς το ταλέντο σου για να αναλογιστείς πάνω σε θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης, είτε ευχάριστα είτε όχι».

Πνευματική άσκηση

Παρουσιάζεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό ΝΕΟΝ στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο έως τις 30 Δεκεμβρίου.

Η καθημερινότητα αποτελεί το πεδίο από το οποίο αντλεί την έμπνευσή του, και ο αγώνας του Σισύφου να μεταφέρει τον βράχο, ο οποίος στο τέλος τον «καταπίνει», είναι μια καλλιτεχνική και πνευματική άσκηση. Ο ίδιος έχει σχολιάσει πως η ατέρμονη μάχη του Σισύφου με τον βράχο μοιάζει με την επαναλαμβανόμενη ρουτίνα των εργαζομένων και αποτελεί ένα φόρο τιμής στον εργάτη πατέρα του. Παρακολουθώντας ωστόσο το έργο στις παρούσες συνθήκες, φορώντας τις μάσκες μας με χέρια που πλένουμε και ξαναπλένουμε εμμονικά, φοβισμένοι και διστακτικοί να σταθούμε ο ένας δίπλα στον άλλο, με τις ελπίδες μας να διαψεύδονται διαρκώς, αναγνωρίζουμε αμέσως αυτό το μαρτύριο της επιθυμίας για ελευθερία. Και το αφόρητο φορτίο των αλλεπάλληλων ματαιώσεων.

Η οικονομία των κινήσεων, χαρακτηριστικό της χορογραφικής δουλειάς του Παπαϊωάννου από τα πρώτα του βήματα, αναγνωρίζεται και εδώ. Τα ανθρώπινα σώματα που σε δυάδες ή τριάδες «λιώνουν» το ένα μέσα στο άλλο δίνουν μορφή στο ασυνείδητο του δημιουργού τους και ταυτόχρονα μας προκαλούν να προβάλουμε επάνω τους τις δικές μας φαντασιώσεις. Η αισθητική σύλληψη του χώρου δηλώνει τις εικαστικές σπουδές του, ενώ ο τρόπος της εργασίας με την ομάδα των έξι ερμηνευτών, που βασίζεται σε συνεχείς αυτοσχεδιασμούς, εξασφαλίζει στη σύνθεση συνεχή ροή και ένταση. Κάποιες φορές ο Σίσυφος παραπατάει, άλλοτε χάνεται μέσα στον βράχο που καταδυναστεύει τη ζωή του κι άλλοτε σκαρφαλώνει ελπίζοντας ότι πίσω του υπάρχει ελπίδα διαφυγής. «Αραγε μπορεί αυτός ο αγώνας να οδηγήσει στην αφύπνιση;» μοιάζει να αναρωτιέται ο καλλιτέχνης.

Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της έκθεσης «Portals | Πύλη» που οργάνωσε ο ΝΕΟΝ σε συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων το διάστημα Ιουνίου – Δεκεμβρίου 2021. Στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο – Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείο της Βουλής.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή