«Σερφάροντας» στον πολιτισμό της Κορέας

«Σερφάροντας» στον πολιτισμό της Κορέας

Μια έκθεση καταγράφει την ιλιγγιώδη άνοδο της νοτιοκορεατικής κουλτούρας

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 15 Ιουλίου του 2012, ο Νοτιοκορεάτης τραγουδιστής, τραγουδοποιός και παραγωγός Παρκ Τζέι-τσαν, γνωστός και ως PSY, έγραψε ιστορία όταν το ραπ τραγούδι του «Gangnam Style» κυκλοφόρησε στο YouTube. Το μουσικό βίντεο έγινε viral σε μια νύχτα σπάζοντας πολλαπλά ρεκόρ πωλήσεων και τηλεθέασης, απέκτησε πολλούς μιμητές και συγκέντρωσε σημαντικά βραβεία. Μέχρι τον Μάιο του 2014 το τραγούδι είχε ξεπεράσει τα δύο δισεκατομμύρια προβολές στο YouTube. Ο PSY, στα 37 του χρόνια, έβαλε για τα καλά τη Νότια Κορέα στον παγκόσμιο χάρτη της μουσικής.

Αυτό το γεγονός αποτελεί στην πραγματικότητα μόνον μια στιγμή στην ιλιγγιώδη άνοδο της νοτιοκορεατικής κουλτούρας ανά τον πλανήτη. Και η φιγούρα του PSY, ένα μόνον από τα 200 αντικείμενα που περιλαμβάνει η έκθεση «Hallyu! The Korean Wave», που παρουσιάζεται στο Μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου.

«Σερφάροντας» στον πολιτισμό της Κορέας-1
Ο PSY παρουσιάζει το «Gangnam Style» στο τηλεοπτικό πρόγραμμα «Today», 2012, Νέα Υόρκη, Ηνωμένες Πολιτείες. [Courtesy of Jason Decrow, Invision, A.P., Shutterstock]

Η λέξη «Hallyu!» (Χάλγιου) που σημαίνει «Κορεατικό Κύμα», περιγράφει ένα φαινόμενο: Ξεκίνησε στην Ασία στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και σήμερα έχει «πλημμυρίσει» όλες τις γωνιές του κόσμου αμφισβητώντας τα παραδεδομένα ρεύματα της ποπ κουλτούρας. Η έκθεση εξερευνά τη γέννηση και την εξέλιξη του Κύματος μέσω του κινηματογράφου, της τηλεόρασης, της μουσικής, της γλυπτικής και της φωτογραφίας, υπογραμμίζοντας τον πολιτιστικό αντίκτυπό του στη βιομηχανία της ομορφιάς και της μόδας.

Η ταραχώδης πολιτική ιστορία της Κορέας κατά τον προηγούμενο αιώνα μετέτρεψε, παραδόξως, την κατεστραμμένη χώρα του 1950 σε μια κορυφαία πολιτιστική δύναμη, η οποία στην αυγή του 21ου αι. εξακολουθεί να δείχνει αξιοθαύμαστη ανθεκτικότητα. Μετά την ιαπωνική αποικιοκρατία, τη διχοτόμηση της χώρας συνεπεία του Ψυχρού Πολέμου και τον Πόλεμο της Κορέας που κατέληξε σε πολιτικό αδιέξοδο, η μόνη δημοφιλής και φθηνή πηγή ψυχαγωγίας του λαού ήταν το σινεμά. Ετσι ξεκίνησε το ’50 η «χρυσή» εποχή του κορεατικού κινηματογράφου.

«Σερφάροντας» στον πολιτισμό της Κορέας-2
Το γυναικείο γκρουπ Aespa του πολύ επιτυχημένου «Next Level». [SM Entertainment]

Τουλάχιστον 200 αντικείμενα περιλαμβάνει η «Hallyu! The Korean Wave», που παρουσιάζεται στο Victoria & Albert του Λονδίνου.

Οι δύο δεκαετίες δικτατορίας υπό τον ταγματάρχη Παρκ Τσνγκ-γι καθόρισαν τις εξελίξεις. Το ’60 και το ’70 έγινε μαζική διάθεση ραδιοφώνων και τηλεοράσεων στη Νότια Κορέα. Το καθεστώς αντιλήφθηκε πως αυτές οι τεχνολογίες αποτελούσαν το τέλειο μέσο για να ελέγξει και να διαδώσει την αντικομμουνιστική και εκσυγχρονιστική ατζέντα του, ενώ το κοινό απολάμβανε δωρεάν οικιακή ψυχαγωγία: τηλεοπτικά σόου εγκεκριμένα από το κράτος, αμερικανικές σειρές, κορεατικά δράματα και ταινίες.

«Σερφάροντας» στον πολιτισμό της Κορέας-3
Ναμ Τζουν Πάικ, «Φαινόμενο αντικατοπτρισμού» (Mirage Stage). [Nam June Paik Estate]

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970, ο τομέας των ηλεκτρονικών αναδυόταν σε κυρίαρχη εξαγωγική βιομηχανία της χώρας, ενώ οι μεγάλες οικογενειακές εταιρείες σαν τη Samsung ή την LG και πανεπιστήμια επένδυσαν στην έρευνα, γεγονός που βοήθησε αργότερα να γίνει η χώρα ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς και καταναλωτές τεχνολογίας αιχμής. Το 1994 η είδηση ​​ότι τα ταμεία της ταινίας «Jurassic Park» του Στίβεν Σπίλμπεργκ ξεπέρασαν τα κέρδη από την πώληση 1,5 εκατομμυρίου αυτοκινήτων Hyundai δεν πέρασε απαρατήρητη από την πρώτη πολιτική κυβέρνηση της χώρας, αυτή του Κιμ Γιουνγκ-σαμ. Αναγνωρίζοντας τις τεράστιες οικονομικές δυνατότητες και την εξαγωγική αξία που διαθέτει η πολιτιστική βιομηχανία, είδε μια χρυσή ευκαιρία για να ανεβάσει το προφίλ της χώρας στο εξωτερικό και να προωθήσει την πολιτιστική διπλωματία της Κορέας. Αγκαλιάζοντας παράλληλα την ψηφιακή επανάσταση που εξαπλωνόταν, η Νότια Κορέα έδωσε προτεραιότητα στην οικονομία που βασίζεται στο Διαδίκτυο, ενώ έβαλε ένα στόχο για τον νέο αιώνα: να τετραπλασιάσει τις εξαγωγές της πολιτιστικής της βιομηχανίας. Ετσι ακριβώς δημιουργήθηκε το «Χάλγιου», πάνω στο οποίο «σερφάρει» σήμερα η ποπ κουλτούρα Ανατολής και Δύσης.

Διάρκεια έκθεσης έως 25 Ιουνίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT