Στο βιβλίο του «Τα διαφημιστικά της ελληνικής ταινίας – That’s Amore…», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καλλιγράφος, ο Στέφανος Τζαννετάτος παρακολουθεί, όπως λέει και ο ίδιος ο συγγραφέας στο «Αντί προλόγου», «την πορεία της διαφήμισης των ελληνικών ταινιών στις εφημερίδες από τη δεκαετία του ’30 τουλάχιστον και μετά, χωρίς να θεωρώ απαγορευτική την παράλληλη αναφορά –όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο– σε ξένες παραγωγές και σε σχετικές διαφημιστικές προσεγγίσεις των δεκαετιών του ’40 και του ’50», σημειώνοντας ακόμη ότι «μεγάλος αριθμός από τα καλύτερα διαφημιστικά των ελληνικών ταινιών είναι με νύξεις και με συνδέσεις παραδοσιακές, ελληνικές».
Το αποτέλεσμα είναι ένας πλούσια εικονογραφημένος τόμος με μια τεράστια γκάμα κινηματογραφικών διαφημίσεων όπως καταχωρίστηκαν σε εφημερίδες της εποχής. Τη μερίδα του λέοντος καταλαμβάνουν, βέβαια, οι ταινίες των δεκαετιών του ’50 και του ’60, της λεγόμενης «χρυσής εποχής» του παλαιού ελληνικού κινηματογράφου. Κυρίως, όμως, αυτό που αναδεικνύεται όχι μόνο μέσω του γκράφικ ντιζάιν («τους απλούς γεωμετρικούς τρόπους», όπως γράφει ο συγγραφέας) αλλά και μέσω του σχολίου των διαφημιστών, είναι τα ήθη της εποχής, η υπερβολή, η υπερδραματοποίηση, σε βαθμό που σήμερα να μοιάζει κωμική.
Το βιβλίο του Στέφανου Τζαννετάτου για τις κινηματογραφικές καταχωρίσεις σε εφημερίδες της εποχής.
Το πολύ ενδιαφέρον, όμως, εγχείρημα του Στ. Τζαννετάτου δεν περιορίζεται στην εξαντλητική έρευνα και παράθεση παλαιών διαφημίσεων, αλλά επεκτείνεται στον εκτενή σχολιασμό, με πραγματολογικά στοιχεία και άλλες αναφορές στην αισθητική της περιόδου, κάτι που συχνά κάνει με κωμικό οίστρο και μια ελκυστική, αρμόζουσα ελαφρότητα. Ενα ελάχιστο δείγμα από το πλούσιο αυτό υλικό του βιβλίου παραθέτουμε σήμερα, επιλέγοντας μερικές «καλτ» ταινίες αλλά και άλλες περισσότερο, ας πούμε, κλασικές. Δώστε έμφαση στα απολαυστικά σχόλια που περιλαμβάνονται εντός του κάδρου των διαφημίσεων αυτών…
Η. Μ.