Οι βιβλικοί ουρανοί του Χρήστου Παλλαντζά στην ποίηση του άστεως

Οι βιβλικοί ουρανοί του Χρήστου Παλλαντζά στην ποίηση του άστεως

Η επιστροφή του Χρήστου Παλλαντζά στην Evripides Art Gallery φέρνει μια νέα σοδειά έργων, πλούσιων σε επεξεργασία, νόημα, συνδηλώσεις και ατμόσφαιρα

1' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η επιστροφή του Χρήστου Παλλαντζά στην Evripides Art Gallery φέρνει μια νέα σοδειά έργων, πλούσιων σε επεξεργασία, νόημα, συνδηλώσεις και ατμόσφαιρα. Τοπία που γίνονται εκφράσεις ενός μύχιου ψυχικού μεταιχμίου, τα έργα που συνθέτουν την έκθεση «In media res» είναι πύλες προς μια νέα, ίσως πιο εσωτερική, περίοδο του ζωγράφου. Οι επικοί ουρανοί του Χρήστου Παλλαντζά, αχανείς τοιχογραφίες ενός υπερτοπικού σύμπαντος, έχουν ένα στοιχείο βιβλικό. Φέρουν τη γνώση του κόσμου, μια γνώση αρχαία, αρχέγονη και αρχετυπική. Και την παραδίδουν όχι ακυμάτιστη, αλλά κινητική, μεταβλητή, ρευστή και πολύσημη.

Ο Χρήστος Παλλαντζάς εμφανίζεται με έργα που έχουν αναβλύσει από μια περίοδο ζυμώσεων. Επειτα από ένα ταξίδι στους Αγίους Τόπους, το 2019, που κατέληξε να έχει χαρακτήρα υπερβατικής εμπειρίας, επέστρεψε κατά μία έννοια λυτρωμένος και ταυτόχρονα αναβαπτισμένος. Η εκ νέου νοηματοδότηση σε προσφιλή και οικεία προς αυτόν θέματα, όπως οι υποβλητικές αστικές τοιχογραφίες και οι τομές στην εντύπωση του άστεως στα όρια ενός προσωπικού ευαγγελίου, εξέβαλε σε μια σειρά έργων διαποτισμένων από υπαρξιακή αναζήτηση. Την Αθήνα δεν την εγκατέλειψε ούτε και σε αυτήν την έκθεση. Με εργαστήρι στο Μεταξουργείο, ο Χρήστος Παλλαντζάς βιώνει τον αστικό χώρο ως ασκήσεις αδιάλειπτης αυτοβιογραφίας, με βυθίσεις και εκτινάξεις, όπως φαίνεται άλλωστε στον μυσταγωγικό χαρακτήρα των περισσότερων έργων του. Αν και τα αστικά τοπία του Χρήστου Παλλαντζά έχουν φιλοσοφική εκκίνηση και όχι τοπιογραφική εμμονή, εντούτοις η αθηναϊκότητα είναι συνθήκη αναπόδραστη. Οι όγκοι των πολυκατοικιών, η σκιά των νεοκλασικών, το στέμμα της Ακρόπολης σε ένα τοπίο ψιθύρων και μοναξιάς συγκλίνουν σε μια προσωπική επαναγραφή του αστικού βιώματος. Οι ουρανοί του δεσπόζουν. Στον κατάλογο της έκθεσης, ο ιστορικός τέχνης Θοδωρής Κουτσογιάννης επιχειρεί ενδιαφέροντες παραλληλισμούς (μύχιες αναφορές, όπως λέει) με τον ουρανό του Τολέδο στο έργο του Ελ Γκρέκο και τον ζωγραφικό τρόπο του Τέρνερ. Ο Χρήστος Παλλαντζάς δείχνει να περνάει μια περίοδο της ζωής του που θα τον οδηγήσει ακόμη πιο μακριά. Με την έκθεση αυτή αφήνει την εντύπωση ότι κλείνει και ταυτόχρονα ανοίγει κεφάλαια και πως η δική του αστική περιπλάνηση είναι ένα έργο υπαρξιακής αυτογνωσίας. Με στοιχεία ιερότητας που πλέον γίνονται περισσότερο εξωστρεφή.

Evripides Art Gallery, διάρκεια έως 29/4.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή