Η διεθνής ακτινοβολία του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου

Η διεθνής ακτινοβολία του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου

Σε διεθνή λίστα με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον πολιτισμό για το 2022

2' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη δεύτερη θέση στη διεθνή λίστα των δέκα μεγαλύτερων –βάσει προϋπολογισμού– ανακοινωμένων πολιτιστικών έργων καταλαμβάνει το εγχείρημα της επέκτασης και αναβάθμισης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από το ΥΠΠΟΑ, σύμφωνα με τον Δείκτη Υποδομών Πολιτισμού (Cultural Infrastructure Index – CII) για το 2022, που δημοσίευσε πρόσφατα η εταιρεία συμβούλων πολιτιστικής στρατηγικής AEA Consulting.

Βασισμένη στην πρόταση των αρχιτεκτονικών γραφείων Τσίπερφιλντ και Τομπάζη, η αναβάθμιση του ΕΑΜ έχει, σύμφωνα με την έκθεση, προϋπολογισμό 329 εκατ. δολαρίων (περίπου 298 εκατ. ευρώ) και βρίσκεται πίσω από μια σχεδιαζόμενη ανακαίνιση του Powerhouse Museum στο Σίδνεϊ, η οποία κερδίζει την πρώτη θέση της λίστας με προϋπολογισμό 335 εκατ. δολάρια. Στην τρίτη θέση «τερματίζει» η επικείμενη δημιουργία μιας μεγάλης αίθουσας μουσικής στην πόλη Γούσι της ανατολικής Κίνας, με κόστος 326 εκατ. δολάρια.

Στα πέντε μεγαλύτερα διεθνή πολιτιστικά πρότζεκτ υψηλού προϋπολογισμού που ανακοινώθηκαν επισήμως εντός του 2022, συναντάμε επίσης την προγραμματισμένη δημιουργία ενός νέου ερευνητικού κέντρου στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Ρίντινγκ της Αγγλίας με μπάτζετ 224 εκατ. δολάρια, καθώς και την ανακαίνιση του πολυχώρου τεχνών «92NY» στη Νέα Υόρκη, η οποία θα κοστίσει 200 εκατ. δολάρια. Τη δεκάδα συμπληρώνουν η σχεδιαζόμενη επέκταση του Μουσείου Τεχνών του Ντάλας των ΗΠΑ (175 εκατ.), το υπό κατασκευήν Πάρκο Μουσείων στο Ιντσόν της Νότιας Κορέας (152 εκατ.), το Θέατρο της Λουκέρνης στην Ελβετία (143 εκατ.) κ.ά.

Η διεθνής ακτινοβολία του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου-1
Με προϋπολογισμό 329 εκατ. δολαρίων, η αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση στη λίστα των δέκα μεγαλύτερων ανακοινωμένων πολιτιστικών έργων του 2022. [ΥΠΠΟΑ © Filippo Bolognese Images]

Στον κατάλογο υπάρχουν ακόμη το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς και το Πολυκεντρικό Μουσείο των Αιγών.

Η αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται στο στάδιο διερεύνησης της κατάλληλης νομικής βάσης για την έναρξη της υλοποίησής της, καθώς το ίδρυμα έχει πλέον μετατραπεί σε ΝΠΔΔ, δεν είναι η μοναδική ελληνική καταχώριση στη φετινή έκδοση του Δείκτη Υποδομών Πολιτισμού: στον πλήρη κατάλογό του με τα πολιτιστικά πρότζεκτ, που είτε ανακοινώθηκαν επίσημα είτε υλοποιήθηκαν μέσα στο 2022, εντάσσονται αντίστοιχα και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς και το Πολυκεντρικό Μουσείο των Αιγών. Το ίδιο το αρχιτεκτονικό γραφείο του Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ είναι σύμφωνα με την έκθεση το δεύτερο πιο δραστήριο από το 2016 έως σήμερα, έχοντας αναλάβει συνολικά 13 μεγάλα πρότζεκτ, έναντι των 14 που έχει το γραφείο του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Κένγκο Κούμα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η λίστα με τα μεγαλύτερα πολιτιστικά πρότζεκτ που υλοποιήθηκαν εντός του 2022, όπου την πρώτη θέση καταλαμβάνει η επέκταση του Dr Phillips Center for the Performing Arts στο Ορλάντο των ΗΠΑ, με μπάτζετ 610 εκατ. δολαρίων. Στη δεύτερη θέση της ίδιας λίστας βρίσκουμε το νεοπαγές Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας (576 εκατ.) και στην τρίτη, την ανακαίνιση της αίθουσας μουσικής «David Geffen» (550 εκατ.), στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης.

Από τα υπόλοιπα ευρήματα του δείκτη, που δημοσιεύεται για έβδομη χρονιά από την AEA Consulting, αξιοσημείωτο είναι και το συμπέρασμα ότι ο όγκος των διεθνών επενδύσεων σε πολιτιστικά έργα συνεχίζει την ανοδική πορεία του και φαίνεται πως έχει επιστρέψει σε προπανδημικά επίπεδα. Το κόστος των ολοκληρωμένων και των ανακοινωμένων έργων του 2022 άγγιξε συνολικά τα 15,1 δισ. δολάρια, με τα ολοκληρωμένα (185 στο σύνολο) να φτάνουν σε συνολικό προϋπολογισμό τα 7,8 δισ. δολάρια και τα ανακοινωμένα (225) να προσεγγίζουν τα 7,3 δισ. δολάρια. Ιδίως τα ανακοινωμένα πρότζεκτ ήταν τα περισσότερα που έχει καταγράψει από το 2016 η AEA Consulting, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι παρόλο που στις επενδύσεις κυριαρχούν σταθερά τα μουσεία και οι γκαλερί, το 2022 ήταν η πρώτη χρονιά που τα θέατρα, οι αίθουσες συναυλιών κ.λπ. ξεπεράστηκαν από τους σύγχρονους πολυχώρους τέχνης με τεχνολογικό προσανατολισμό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή