Γλυπτά πάνε και (δεν) έρχονται

Γλυπτά πάνε και (δεν) έρχονται

Το Εθνικό Μουσείο της Δανίας δεν επιστρέφει τρία θραύσματα του Παρθενώνα

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην Κοπεγχάγη φαίνεται πως θα παραμείνουν τρία θραύσματα του Παρθενώνα. Σύμφωνα με ανακοίνωσή του, το Εθνικό Μουσείο της Δανίας δεν έκανε δεκτό το αίτημα του Μουσείου της Ακρόπολης με το οποίο ζητούσε την επιστροφή των γλυπτών στην Ελλάδα. Δημοσιεύματα σε δανικά μέσα, τα οποία επιβεβαιώθηκαν από το Εθνικό Μουσείο της Δανίας έπειτα από αίτημα της «Κ», αναφέρουν ότι το ίδρυμα πήρε την απόφασή του έχοντας ακολουθήσει μια ενδελεχή διαδικασία αξιολόγησης του ελληνικού αιτήματος.

Γλυπτά πάνε και (δεν) έρχονται-1Αναφερόμενος στα τρία θραύσματα, ο διευθυντής του Εθνικού Μουσείου της Δανίας, Ράνε Βίλερσλεβ, δήλωσε: «Στη συγκεκριμένη περίπτωση εκτιμήθηκε ότι τα αντικείμενα έχουν ιδιαίτερη θέση στην πολιτιστική ιστορία της Δανίας. Είναι επίσης σημαντικό ότι πρόκειται για πολύ λίγα αντικείμενα από μια μεγάλη ποσότητα θραυσμάτων που σώζονται από τον Παρθενώνα, η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο και στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα. Εκτιμήσαμε επομένως ότι τα αντικείμενα έχουν μεγαλύτερη σημασία στο Εθνικό Μουσείο της Δανίας από ό,τι αν τα στέλναμε στην Ελλάδα». Συγκεκριμένα, το δανικό μουσείο σημειώνει ότι τα δύο από τα τρία θραύσματα –δύο ανδρικές κεφαλές που προέρχονται από τις μετόπες με την απεικόνιση της Κενταυρομαχίας– βρέθηκαν στη Δανία περίπου από το 1688, μέσω του Δανού αξιωματικού Μόριτζ Χάρτμαν, που υπηρέτησε σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης και ο οποίος, σύμφωνα με το ίδρυμα, πιθανώς αγόρασε τις αρχαιότητες στην Αθήνα, λίγο μετά τον βομβαρδισμό του Παρθενώνα από τον Μοροζίνι.

Το τρίτο θραύσμα –μια οπλή αλόγου, επίσης από την Κενταυρομαχία– φαίνεται πως έφθασε στη Δανία γύρω στο 1835, μέσω του Κρίστιαν Τάσεν Φάλμπε, ο οποίος υπηρετούσε ως γενικός πρόξενος της Δανίας στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος. Στην ανακοίνωσή του, το Εθνικό Μουσείο της Δανίας αναγνωρίζει τη σημασία του Παρθενώνα ως συμβόλου της δημοκρατίας και σημειώνει ότι συνδέθηκε στενά με τη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας των Ελλήνων. Η ανακοίνωση προσθέτει επίσης ότι, στις δεκαετίες που ακολούθησαν την ανεξαρτησία της, πολλά ευρωπαϊκά κράτη συνδέθηκαν με την Ελλάδα μέσω της κληρονομιάς της ελληνικής αρχαιότητας στη Δύση, ενώ αρκετοί αρχιτέκτονες, μεταξύ των οποίων και Δανοί, συνέβαλαν στην κατασκευή κτιρίων στην Αθήνα καθώς και στη διατήρηση και καταγραφή των κλασικών μνημείων της.

Το μουσείο σημειώνει επίσης ότι ειδικά οι δύο ανδρικές κεφαλές (που απεικονίζουν η μία έναν γενειοφόρο άνδρα και η δεύτερη έναν νεότερο) εκτίθενται στο κοινό ήδη από το 1689 και είναι οι πρώτες ελληνικές αρχαιότητες που αποτέλεσαν μέρος δανικής συλλογής. Το Μουσείο της Ακρόπολης δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα της «Κ» για σχόλιο.

«Εκτιμήσαμε ότι έχουν μεγαλύτερη σημασία στο Εθνικό Μουσείο της Δανίας από ό,τι αν τα στέλναμε στην Ελλάδα» – Εκθεση με αρχαία από την Ακρόπολη στην Ιταλία.

Στο μεταξύ, θραύσματα του Παρθενώνα ταξίδεψαν στην Ιταλία από το Μουσείο της Ακρόπολης για την έκθεση των Μουσείων Καπιτολίνι της Ρώμης, αφιερωμένη στον μεγαλύτερο γλύπτη της κλασικής αρχαιότητας, τον Φειδία, που εγκαινιάστηκε στη Βίλα Καφαρέλι. Οι αρχαιότητες που βγήκαν από το μουσείο για πρώτη φορά είναι ένα θραύσμα του Παρθενώνα από τη βόρεια ζωφόρο με έναν οπλίτη και ένα θραύσμα από τη νότια ζωφόρο. Αυτά συμπληρώνονται στην έκθεση με δύο επίσης πρωτότυπα θραύσματα από το Ιστορικό Μουσείο της Βιέννης. Από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας εκτίθεται ένα αγγείο με την επιγραφή «Φειδίου ειμί», ένα από τα σπάνια εκθέματα της έκθεσης. Από το Αρχαιολογικό Μουσείο των Ιωαννίνων εκτίθεται ορειχάλκινο αγαλματίδιο με τη φιγούρα του δημιουργού (εικάζεται ότι μπορεί να είναι ο Φειδίας), έκθεμα που παρουσιάζεται με ένα αντίστοιχο από το Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης. Από το Λούβρο παρουσιάζεται αντίγραφο του ναού του Διός στην Ολυμπία, ενώ με δάνεια συμμετέχουν σημαντικά μουσεία της Ιταλίας και της Ευρώπης.

Η έκθεση για τον Φειδία (έως τις 5 Μαΐου 2024) παρουσιάζει στο κοινό πάνω από 100 έργα και είναι η πρώτη ενός κύκλου πέντε εκθέσεων υπό τον τίτλο «Οι μεγάλοι δημιουργοί της αρχαίας Ελλάδας».

Γλυπτά πάνε και (δεν) έρχονται-2
Η Υδρία που δεν έχει βγει από το Βρετανικό Μουσείο εδώ και 250 χρόνια.

Η Υδρία του Μειδία

Τέλος, από το Βρετανικό Μουσείο επιβεβαιώθηκε χθες το βράδυ ο δανεισμός της Υδρίας του Μειδία στο Μουσείο της Ακρόπολης. Πρόκειται για ένα ερυθρόμορφο αγγείο που δεν έχει βγει από το μουσείο εδώ και 250 χρόνια και θα παρουσιαστεί στην έκθεση «Νοήματα: Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα στο σήμερα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή