Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Κορμιά», πανό και κλούβες

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Κορμιά», πανό και κλούβες

Εν μέσω έντασης το ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου έκανε πρεμιέρα στο «Ολύμπιον»

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Αστακός» ήταν από χθες το πρωί η πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη. Κλούβες της αστυνομίας είχαν παραταχθεί στους δρόμους γύρω από την πλατεία του κινηματοθεάτρου «Ολύμπιον», εκεί όπου χτυπάει η καρδιά του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Αστυνομικοί κατά ομάδες λάμβαναν οδηγίες, ενώ οι συγκεντρώσεις απαγορεύτηκαν ενόψει της βραδινής πρεμιέρας του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου και στον απόηχο της ομοφοβικής επίθεσης σε δύο τρανς άτομα που σημειώθηκε στην ίδια περιοχή το περασμένο Σάββατο. Ενταση προκλήθηκε το απόγευμα όταν ομάδες διαδηλωτών προσπάθησαν να προσεγγίσουν την είσοδο του κινηματογράφου αλλά απωθήθηκαν από την αστυνομία. Μια ομάδα άνοιξε πανό με αντιφασιστικά συνθήματα και άπλωσε στο πλακόστρωτο μια ροζ σημαία. Πάντως φαίνεται ότι ο τόνος που έδωσαν οι θεσμοί (πολιτεία και φεστιβάλ) λειτούργησε, και λίγο πριν ξεκινήσει η προβολή της ταινίας τα πράγματα ηρέμησαν. Η ισχυρή αστυνομική δύναμη παρέμεινε στο σημείο την ώρα που οι θεατές –ανάμεσά τους και η «Κ»– περνούσαν την είσοδο και έδιναν για έλεγχο τσάντες και σακίδια. Αρκετοί έμειναν απέξω, καθώς τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί.

Ανταλλαγή επιστολών και επιχειρημάτων μεταξύ του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεου και της γενικής διευθύντριας του φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό.

Το βαρύ κλίμα και η αγωνία να μην περάσει η Θεσσαλονίκη ακόμη μια νύχτα αναταραχής είχε δημιουργηθεί όχι για το περιεχόμενο της ταινίας, που μέχρι χθες ήταν άγνωστο σε όλους, αλλά για την αφίσα της που θεωρήθηκε από ορισμένους βλάσφημη και προκλητική. Η αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» παρουσιάζει την Παναγία γυμνόστηθη στη θέση του Εσταυρωμένου. Το ντοκιμαντέρ, όπως είχε πει και η κ. Ψύκου στην «Κ» (7/3/2024), εξερευνά τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς και να καταναλώσεις ελεύθερα, αλλά όχι πάντα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Κορμιά», πανό και κλούβες-1
Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις βρίσκονταν χθες έξω από τον κινηματογράφο «Ολύμπιον» στη Θεσσαλονίκη. [ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ]

Είναι γεγονός όμως ότι εδώ και καιρό τα τηλέφωνα χτυπούσαν ακατάπαυστα στο φεστιβάλ, από ανθρώπους που άλλοι ήθελαν να διαμαρτυρηθούν, άλλοι να απειλήσουν. Η διοίκηση του φεστιβάλ είχε ενημερώσει την αστυνομία και εκείνη έλαβε χθες τα μέτρα της. Είχε προηγηθεί βέβαια μια ανταλλαγή επιστολών και σκέψεων μεταξύ του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεου και της γενικής διευθύντριας του φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό, με αιχμές φυσικά αλλά σε έναν πολιτισμένο τόνο, σε αντίθεση με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Ο μητροπολίτης, αφού εξέφρασε τις ευχές του για την επιτυχία του φετινού φεστιβάλ, εξέφρασε τις σκέψεις του, όπως επισημαίνει στην επιστολή του, για την επίμαχη αφίσα, την οποία θεωρεί «βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης μας, ανεξαρτήτως δόγματος και ομολογίας». «Τείνει, δυστυχώς, να καταστεί συνήθεια τα τελευταία χρόνια», αναφέρει στην επιστολή του ο μητροπολίτης Φιλόθεος, να χρησιμοποιούνται σύμβολα της χριστιανικής πίστης για να διαφημιστούν έργα τέχνης που «αγγίζουν, ενίοτε δε, και υπερβαίνουν τα όρια της κακόβουλης πρόκλησης και της κακοποιητικής πρόθεσης». Ο κ. Φιλόθεος έκλεινε την επιστολή του ζητώντας να μην αναρτηθεί η επίμαχη αφίσα από το φεστιβάλ.

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Κορμιά», πανό και κλούβες-2
Στιγμιότυπο από τα «Αδέσποτα κορμιά», ένα ντοκιμαντέρ «που εξερευνά τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς και να καταναλώσεις ελεύθερα, αλλά όχι πάντα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς».

Στην απάντησή της η κ. Ζαλαντό, αφού προσκάλεσε τον μητροπολίτη Φιλόθεο στην προβολή της ταινίας, επισημαίνει ότι σε μια δημοκρατία συμβιώνουμε με άτομα που έχουν διαφορετικές απόψεις από τις προσωπικές μας. «Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα μπορούσα να ζητήσω την απαγόρευσή τους ή την απόσυρσή τους, διότι αυτό αντίκειται στο κράτος δικαίου», αναφέρει και τονίζει ότι το ίδιο συμβαίνει και με την αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα κορμιά». «Ως καλλιτεχνικό έργο μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους και να προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις», σημειώνει και προσθέτει ότι «ούτε εγώ ούτε κανείς άλλος επίσημος φορέας μπορεί να την απαγορεύσει από τη στιγμή που δεν παραβιάζει το Σύνταγμα και τους νόμους».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή