Η τέχνη σε νέες γειτονιές

Αλλάζει ο χάρτης των γκαλερί στην Αθήνα, προς αναζήτηση νέου κοινού και στέγης

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η διάχυση της εικαστικής σκηνής της Αθήνας σε πολλές γειτονιές της πόλης είναι μια διαδικασία που μετράει δεκαετίες. Ωστόσο, τον τελευταίο καιρό κάποιες κινήσεις στον εικαστικό χάρτη μάς υποδεικνύουν μια νέα εσωτερική γεωγραφία της Αθήνας που ορίζεται από καινούργια εγχειρήματα: γκαλερί, εργαστήρια, συσπειρώσεις. Εχει ενδιαφέρον πως οι δυνάμεις που ορίζουν την κινητικότητα στην Αθήνα του πολιτισμού επηρεάζονται από τις τιμές των ακινήτων, τον χάρτη των δημοσίων υποδομών, το αίσθημα ασφάλειας τις νυχτερινές ώρες αλλά και τη νέα ταυτότητα παλαιών συνοικιών.

Η γκαλερί «Genesis» του Γιώργου Τζάνερη άφησε το Κολωνάκι (και την οδό Χάρητος), όπου άνθησε επί 15 χρόνια, για να μεταφερθεί σε νέο, μεγαλύτερο χώρο στην Ιπποκράτους 121, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα με έκθεση έργων του Λουδοβίκου των Ανωγείων (τα δεύτερα εγκαίνια επίκεινται στις 21 Μαρτίου με την έκθεση της Κωνσταντίνας Συλίκου, σε επιμέλεια Ελισάβετ Πλέσσα). Ο χώρος της γκαλερί, υπερδιπλάσιος του παλαιού, προσφέρεται και για παράλληλες εκδηλώσεις, όπως η μουσική βραδιά προ ημερών με τον Λουδοβίκο των Ανωγείων και τους μουσικούς του ανάμεσα στα εικαστικά έργα του.

Η τέχνη σε νέες γειτονιές-1
Η γκαλερί «Genesis» εγκαινίασε τον νέο χώρο της στην οδό Ιπποκράτους με έργα του Λουδοβίκου των Ανωγείων.

Το άνοιγμα προς τη Νεάπολη και την οδό Ιπποκράτους συμβαίνει σε μια εποχή που αυτή η αστική περιοχή με το ιστορικό βάθος αποκτά ολοένα και περισσότερη δραστηριότητα, την ώρα που το Κολωνάκι, ναυαρχίδα των αιθουσών τέχνης, ανεβάζει διαρκώς τα ενοίκια και προκαλεί διασπορά προς άλλες συνοικίες. Το Κολωνάκι κρατάει τις σταθερές αξίες του και τις ιστορικές γκαλερί του, αλλά στον χάρτη υπάρχει εκ νέου κινητικότητα, όπως προ πολλών ετών με την έξοδο που είχε παρατηρηθεί προς Ψυρρή και Μεταξουργείο. Είναι πλέον γνώριμη η εικόνα και της οδού Λεμπέση, στου Μακρυγιάννη, πολύ κοντά στο Μουσείο της Ακρόπολης, να γεμίζει με φιλότεχνους τις βραδιές των εγκαινίων, όπως πρόσφατα με τα διπλά εγκαίνια στον πεζόδρομο του «Τεχνοχώρου» που είχε ιδρύσει ο Πέτρος Δουμάς και συνεχίζει η Ηλέκτρα Δουμά, και της γκαλερί «Artshot» της Σοφίας Γαϊτάνη. Ο πεζόδρομος της Λεμπέση πλημμυρίζει με κόσμο και έχει τον χαρακτήρα γιορτής. Είναι μια εικόνα αισιόδοξη.

Στον «Τεχνοχώρο» (Λεμπέση 12), τα έργα της Αλεξάνδρας Ισακίδη (έως 5 Απριλίου, επιμ. Ιρις Κρητικού) αποκαλύπτουν έναν ιδιαίτερο κόσμο, σχεδόν μυστικιστικό, με εξαιρετική χρήση χρώματος και έμμεσες αναφορές στον συμβολισμό του δάσους και της φύσης κατά την κεντροευρωπαϊκή παράδοση των θρύλων και των παραμυθιών. Η Αλεξάνδρα Ισακίδη είναι αφηγήτρια και η δύναμη των έργων της υποβλητική. Οι κόρες της αποτελούν μοντέλα στα ανθρωποκεντρικά έργα της, που ακόμη και αυτά όμως παραπέμπουν σε σχεδόν ψευδαισθητικές εκδοχές μιας ονειρικής πραγματικότητας.

Το Κολωνάκι, ναυαρχίδα των αιθουσών τέχνης, ανεβάζει διαρκώς τα ενοίκια και προκαλεί διασπορά προς άλλες συνοικίες.

Πιο κάτω, στην οδό Λεμπέση 11, στην «Artshot», εγκαινιάστηκε επίσης η έκθεση της Αγάπης Φεσατίδου-Ψαράκη (επιμ. Ιρις Κρητικού, έως 30/3), μιας δημιουργού που δοκιμάζει πολλές τεχνικές σε ένα υβριδικό αποτέλεσμα κατά κανόνα μεικτής τεχνικής με στοιχεία ποπ αρτ και εξπρεσιονισμού και με επιρροές από τη διαφήμιση, τη φωτογραφία και την αφίσα. Ιδιαίτερη είναι η ικανότητά της στην πρόσμειξη των αναφορών της και στην πλούσια χρωματική παλέτα.

Η τέχνη σε νέες γειτονιές-2
Εργο της Αγάπης Φεσατίδου-Ψαράκη από την ατομική έκθεσή της στην γκαλερί «Artshot» της οδού Λεμπέση.

Η οδός Λεμπέση έχει στεριώσει ακόμη περισσότερο στην εικαστική σκηνή, με πρωτοπόρο τον επί σειράν ετών «Τεχνοχώρο». Μακάρι η τάση να ενισχυθεί. Οι διαφυγές είτε μέσα στον ιστό του αθηναϊκού κέντρου είτε σε συνοικίες μοιάζει να είναι ο κανόνας, καθώς μεταβάλλεται διαρκώς το κέντρο βάρους της πόλης.

Στις αρχές του χρόνου η Βάσω Καλουδιώτη, με πολυετή παρουσία στην Αίγινα με την γκαλερί «Egina-Aigina Gallery», εγκαινίασε τον εικαστικό χώρο της, με την ίδια ιστορική ονομασία, σε υπόγειο της οδού Πετράκη 12 στο Σύνταγμα, που μαζεύει ήδη εικαστικούς και φιλότεχνους. Ακριβώς απέναντι στην ίδια υπόγεια στοά έχει τον χώρο της η κεραμίστρια Μαρία Λιναρδάκη.

Εκτός κέντρου, αξιοσημείωτη είναι η παρουσία του εικαστικού Νίκου Χιωτίνη, που έχει ανοίξει την γκαλερί «Arte Visione», στην οδό Πηλίου 5, κοντά στην πλατεία Κολιάτσου. Ενας χώρος μεγάλος που έχει διοργανώσει πολλές εκθέσεις οι οποίες φέρνουν τον κόσμο της τέχνης στη γειτονιά. Και μόλις πρόσφατα ένας χώρος εργαστηρίου, το «Submarine_05» (στην οδό Αλκαμένους 5), έχει ανοίξει την πόρτα του για το κοινό για λίγες ακόμη ημέρες για μια εικαστική διάδραση με πολλούς καλλιτέχνες. Είναι μια πρωτοβουλία των εικαστικών Στάθη Φώτη και Μαρίας Ανδρέου, σε ένα άνοιγμα προς την κοινωνία. Οι ζυμώσεις είναι πολλές και το κοινό μπορεί να διευρυνθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή