Φιλοποίμενας Φίνος: Αποκαλυπτήρια προτομής του «πατριάρχη» του ελληνικού κινηματογράφου

Φιλοποίμενας Φίνος: Αποκαλυπτήρια προτομής του «πατριάρχη» του ελληνικού κινηματογράφου

Τα αποκαλυπτήρια της προτομής έγιναν σήμερα από την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα, στο πάρκο του σταθμού Λαρίσης

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα αποκαλυπτήρια της προτομής του «πατριάρχη» του ελληνικού κινηματογράφου, του κορυφαίου Ελληνα κινηματογραφικού παραγωγού και ιδρυτή της Finos Film, Φιλοποίμενος Φίνου, έγιναν σήμερα από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα, στο πάρκο του σταθμού Λαρίσης. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και φιλοτέχνησε ο γλύπτης Βαγγέλης Ηλίας.

Στον χαιρετισμό της, η υπουργός Πολιτισμού, αφού παρατήρησε ότι σήμερα αποδίδεται καθυστερημένα η τιμή στον Φιλοποίμενα Φίνο, εξήρε το πάθος του για τον κινηματογράφο, καταγράφοντας τους σταθμούς της τριαντάχρονης δημιουργικής διαδρομής του η οποία συμπορεύεται με την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

«Είναι πραγματικά εξαιρετικά δύσκολο να συνοψίσει κανείς, σε λίγες γραμμές, την πορεία του Φιλοποίμενα Φίνου. Να επανατοποθετήσει την προσφορά και την επιρροή του στις πραγματικές τους διαστάσεις, στη συγχρονία και μεταγενέστερα. Οι ταινίες του Φίνου επιδρούν καθοριστικά στον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουμε σήμερα την Ελλάδα του 1950, του 1960 και του 1970. Ατάκες από αυτές τις ταινίες αποτελούν, ακόμη και σήμερα, σημείο αναφοράς στις συζητήσεις όλων μας, φιλικές και επισημότερες. Από την άλλη, επιβάλλεται να τιμηθεί το έργο του ψύχραιμα και δίκαια, μακριά από αναπόφευκτες νοσταλγικές διαθέσεις και εξιδανικεύσεις μιας Ελλάδας που δεν υπάρχει πια, αυτής που αιχμαλώτισαν για πάντα τα καρέ των ταινιών του. Πόσοι, στα αλήθεια, άνθρωποι είχαν τόσο μεγάλη και μακρόχρονη επιρροή στην ελληνική κοινωνία, χωρίς να βρίσκονται, παρά σπανιότατα, μπροστά στα φώτα της δημοσιότητας;», είπε η υπουργός. 

Φιλοποίμενας Φίνος: Αποκαλυπτήρια προτομής του «πατριάρχη» του ελληνικού κινηματογράφου-1

Ο Φιλοποίμην Φίνος γεννήθηκε στην Κάτω Τιθορέα Λοκρίδας το 1908. Ο πατέρας του γιατρός, εξελίχθηκε σε αιθουσάρχη, μετατρέποντας θεατρικές αίθουσες σε κινηματογραφικές. Ο νεαρός Φιλοποίμην λατρεύει τις «μηχανές» και την τεχνική του κινηματογράφου. Σπουδάζει Νομικά στην Αθήνα, πολιτικές επιστήμες στη Γερμανία, αλλά ο κινηματογράφος τον κερδίζει για πάντα.

«Το 1939», σημειώνει η Λίνα Μενδώνη, «γυρίζει “Το τραγούδι του χωρισμού”, την πρώτη και τελευταία ταινία που σκηνοθέτησε.

Η απόφασή του να είναι αυτή η τελευταία του ταινία, αποδεικνύει την ωριμότητά του. Είχε συνειδητοποιήσει νωρίς, ποιες ήταν οι κλίσεις του, η δημιουργική του δύναμη, τα χαρίσματά του. Ισως το μεγάλο μυστικό της επιτυχίας του Φίνου να έγκειται ακριβώς σε αυτό: Αντιλήφθηκε, αυτός ο μεγάλος λάτρης του σινεμά, ότι δεν έκανε για σκηνοθέτης και αποφάσισε να υπηρετήσει τη μεγάλη του αγάπη από άλλο θέση και να αναδειχθεί –και να παραμένει μέχρι σήμερα– ο μεγαλύτερος Ελληνας παραγωγός όλων των εποχών, ένα φαινόμενο μάλλον ανεπανάληπτο. Ο Φιλοποίμην Φίνος, μέσα σε τρεις δεκαετίες έστησε μια αυτοκρατορία. Αναδεικνύει πλήθος ηθοποιών, σκηνοθετών, σεναριογράφων, τεχνικών που θα διαγράψουν μετεωρική πορεία, έχοντας περάσει από το “σχολείο” της Φίνος Φιλμ». «Σφραγίζει», σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού, «όσο κανείς άλλος τη χρυσή εποχή του ελληνικού μαζικού κινηματογράφου, που ουσιαστικά γεννιέται και πεθαίνει με τον ίδιο».

Φιλοποίμενας Φίνος: Αποκαλυπτήρια προτομής του «πατριάρχη» του ελληνικού κινηματογράφου-2

Μίλησαν για τον Φίνο ο ηθοποιός Γιάννης Βογιατζής και ο διευθυντής φωτογραφίας Νίκος Καβουκίδης, που εργάστηκαν στα κινηματογραφικά στούντιο της Finos Film, και πολλοί άλλοι άνθρωποι του κινηματογράφου.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ακόμα ο υφυπουργός Πολιτισμού Χρίστος Δήμας, ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, ο πρώην δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης με τη συνεργασία του οποίου είχε αναληφθεί η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, και εκπρόσωποι του κινηματογραφικού κόσμου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή