Προπομποί της Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι

Προπομποί της Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι

Ιδιαίτερα ελκυστικό και ανοικτό σε πολλές προσεγγίσεις είναι το αφιέρωμα στην ιστορία των μεγάλων πολυκαταστημάτων που παρουσιάζει αυτήν την περίοδο το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών στο Παρίσι. Η έκθεση έχει τίτλο «Η γένεση των πολυκαταστημάτων, μόδα, ντιζάιν, παιχνίδια και διαφήμιση, 1852-1925» και θα παραμείνει ανοικτή έως τις 13 Οκτωβρίου

3' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ιδιαίτερα ελκυστικό και ανοικτό σε πολλές προσεγγίσεις είναι το αφιέρωμα στην ιστορία των μεγάλων πολυκαταστημάτων που παρουσιάζει αυτήν την περίοδο το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών στο Παρίσι. Η έκθεση έχει τίτλο «Η γένεση των πολυκαταστημάτων, μόδα, ντιζάιν, παιχνίδια και διαφήμιση, 1852-1925» και θα παραμείνει ανοικτή έως τις 13 Οκτωβρίου. Πρόκειται επί της ουσίας για μια διαδρομή στην ιστορία του μοντέρνου εμπορίου, από τότε που το Παρίσι αναδύθηκε ως πρωτεύουσα του κόσμου που είχε ανατείλει στα μέσα του 19ου αιώνα με ανταγωνίστρια πόλη το Λονδίνο. Ο αυτοκράτωρ Ναπολέων Γ΄ είχε τη φιλοδοξία να εξασφαλίσει και να στερεώσει την αδιαφιλονίκητη διεθνή πρωτοκαθεδρία των Παρισίων στη διάρκεια της Β΄ Αυτοκρατορίας, περιόδου πομπώδους διακόσμησης, εξωστρέφειας, αλλά και νεωτερισμών. Η ανάπτυξη του εμπορίου στο Παρίσι τον 19ο αιώνα με τα πρώτα πολυκαταστήματα (με το Au Bon Marché αρχικά) συνδέεται άμεσα με την εισαγωγή νεωτερικών αντιλήψεων για το εμπόριο, που διευκολύνθηκαν από τις μεγάλες πολεοδομικές επεμβάσεις στον παλαιό αστικό ιστό της γαλλικής πρωτεύουσας. Είναι, με άλλα λόγια, μια σταδιακή επικράτηση ενός νέου τρόπου ζωής που βασίζεται σε νέα δίκτυα παραγωγής, μεταφοράς, μεταποίησης, επικοινωνίας και διάθεσης των προϊόντων. Το Παρίσι μεταμορφώθηκε στις δεκαετίες του 1850 και 1850 (με τις περίφημες πολεοδομικές κοσμογονικές παρεμβάσεις του Οσμάν, που ακολουθούσε τις οδηγίες του Ναπολέοντος Γ΄). Το Παρίσι της συλλογικής φαντασίωσης είναι το Παρίσι που γεννήθηκε τότε στη θέση των ανθυγιεινών λαβυρίνθων της μεσαιωνικής πόλης και των μετέπειτα επεκτάσεων. Το νεωτερικό Παρίσι των μέσων του 19ου αιώνα (λίγο πριν από την ταπεινωτική ήττα από τους Πρώσους το 1870-71 και την κατάρρευση της Β΄ Αυτοκρατορίας) γέννησε έναν θαυμαστό καινούργιο κόσμο τεχνολογίας, κατανάλωσης και τέχνης. Για την κατανάλωση ιδρύθηκαν οι «καθεδρικοί ναοί» του εμπορίου, τα πολυκαταστήματα, σταδιακά μέχρι το 1900. Τα πολύ γνωστά και σήμερα Γκαλερί Λαφαγιέτ και Au Printemps γεννήθηκαν μέσα από αυτό το κλίμα. Θαυμάσια αποδίδει αυτόν τον κόσμο ο Εμίλ Ζολά στο κλασικό βιβλίο του «Ο παράδεισος των κυριών», που στα ελληνικά κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Στερέωμα σε μετάφραση Ιφιγένειας Μποτουροπούλου. Η έκθεση μας οδηγεί έως το 1925, όταν έγινε η περίφημη Διεθνής Εκθεση των Παρισίων, συνδεδεμένη και με την επικράτηση της αρ ντεκό.

ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΣΑΝ ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ

Η Σάρον Στόουν ζωγράφος

Προπομποί της Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι-1
[AGENCY MOANALANY JEFFREY]

Εκθεση 18 έργων ζωγραφικής της Σάρον Στόουν παρουσιάζεται σε γκαλερί του Σαν Φρανσίσκο (Gallery 181, 69ος όροφος). Η Σάρον Στόουν, 66 ετών, ζει τα τελευταία έξι χρόνια στο Σαν Φρανσίσκο, και αυτή είναι η τέταρτη έκθεση που κάνει τον τελευταίο χρόνο καθώς έχει αφιερωθεί στην τέχνη. Η διάσημη ηθοποιός είναι πλέον κομμάτι της καλλιτεχνικής ζωής της πόλης. Αναφέρεται στο τραυματικό ατύχημα του 2001, που αποτέλεσε ορόσημο για να αναθεωρήσει τη ζωή της.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Σερπαντάιν

Προπομποί της Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι-2
[2024, GERHARD RICHTER, PRUDENCE CUMING ASSOCIATES]

Ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ είναι ο καλλιτέχνης που εκθέτει φέτος στο περίπτερο της Σερπαντάιν στους Κήπους του Κένσινγκτον στο Λονδίνο. Είναι ο ετήσιος θεσμός της γκαλερί Σερπαντάιν και των Βασιλικών Κήπων, μια διασπορά τέχνης μέσα στο πυκνό βρετανικό πράσινο. Ο θεσμός συνεχίζεται από το 1970. Το έργο του Γκέρχαρντ Ρίχτερ, κατασκευής του 2023 με τίτλο «Strip-Tower», θα βρίσκεται στο λονδρέζικο πάρκο έως τις 27 Οκτωβρίου. Αποτελεί μέρος μιας σειράς ζωγραφικής και γλυπτικής με το ίδιο θέμα.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Λεωνίδας Καβάκος

Προπομποί της Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι-3
[MARCO BORGGREVE]

Οι εμφανίσεις του Λεωνίδα Καβάκου, παντού στον κόσμο, έχουν εξασφαλισμένη απήχηση και υποδοχή. Στις 2 και 3 Μαΐου έδωσε δύο ρεσιτάλ στο Μπάρμπικαν Σέντερ ερμηνεύοντας τις έξι σονάτες και παρτίτες για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (κάθε μία ένα ξεχωριστό αριστούργημα). Τα εισιτήρια κυμαίνονταν από 15 έως 65 στερλίνες. Ο Καβάκος έχει κερδίσει την παγκόσμια αποδοχή ως ιδανικός ερμηνευτής (και) του Μπαχ, με τον δικό του ιδιαίτερο, ιδιοσυγκρασιακό τρόπο.

ΙΝΣΜΠΡΟΥΚ

Κεραμικές θερμάστρες

Προπομποί της Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι-4
[SCHLOSS AMBRAS]

Στον Πύργο Αμπρας του Ινσμπρουκ, από τα δημοφιλή αξιοθέατα της περιοχής, υπάρχει μια εξαιρετική συλλογή από κεραμικές θερμάστρες, από τον 16ο έως τον 19ο αιώνα, διάσπαρτες σε διάφορες αίθουσες. Είναι όλες αριστουργήματα κεραμικής τέχνης. Υπάρχουν και σόμπες επενδεδυμένες με πλακίδια. Από τον Μάιο 2022 και με την υποστήριξη του κρατικού ιδρύματος για τον πολιτισμό του Τιρόλου, όλος αυτός ο θησαυρός αποκαθίσταται σχολαστικά και συντηρείται.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Γερμανική αποικιοκρατία

Προπομποί της Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι-5
[DPA]

Ο Οίκος των Πολιτισμών της Οικουμένης στο Βερολίνο υποδέχτηκε εκδήλωση για την έναρξη μιας δράσης που σκοπό έχει να συμφιλιώσει τους Γερμανούς με όσα διαδραματίστηκαν επί αποικιοκρατίας. Λίγοι σύγχρονοι Γερμανοί γνωρίζουν όσα συνέβησαν ανάμεσα στο 1880 και στο 1919, όταν (και) η Γερμανία ήταν αποικιοκρατική δύναμη στην Αφρική. Μια νέα εποχή αυτογνωσίας και μελέτης είναι αναγκαία με ζητούμενο μια αυξημένη ορατότητα. Η αποικιοκρατία είναι μέρος μιας κληρονομιάς που βαρύνει όλους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT