Με μπλοκ και μαρκαδοράκι, η αποτύπωση μιας Αθήνας που άλλαζε

Με μπλοκ και μαρκαδοράκι, η αποτύπωση μιας Αθήνας που άλλαζε

O Ρουμάνος διπλωμάτης Ράντου Αριόν (1904-1991), ευεργέτης του ελληνικού λαού στη διάρκεια της Κατοχής, ζωγράφιζε τα παλιά σπίτια της πρωτεύουσας

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι περαστικοί στο Κολωνάκι, στη Δεξαμενή και σε άλλες γειτονιές της Αθήνας, έβλεπαν πριν από 50 και πλέον χρόνια έναν ευγενή κύριο με το μεγάλο μπλοκ της ζωγραφικής του να σχεδιάζει τα τελευταία παλιά σπίτια της Αθήνας. Την προσοχή και το ενδιαφέρον του τραβούσαν ως επί το πλείστον τα απλά, νεοκλασικά και συχνά ταπεινά σπίτια της παλιάς Αθήνας, όταν εκείνος, ένας Ρουμάνος μεγαλοαστός, διπλωμάτης και ευεργέτης του ελληνικού λαού στη διάρκεια της Κατοχής, είχε πλέον αφιερωθεί στη ζωγραφική και στη γλυπτική.

Η περίπτωση του Ράντου Αριόν (1904-1991) ήταν παλαιότερα γνωστή στον περίγυρό του μόνο και σε όσους είχαν ευεργετηθεί (όταν αυτός με κίνδυνο ακόμη και της ζωής του είχε επιτύχει να φέρει τόνους τροφίμων από τη Ρουμανία για τους χειμαζόμενους Αθηναίους). Αλλά, τον Ράντου Αριόν τον γνώρισαν περισσότεροι όταν οι εκδόσεις Γκοβόστη κυκλοφόρησαν προ ολίγων ετών ένα λεύκωμα («Σπίτια στο φως») αφιερωμένο στη ζωή και στο έργο του. Ο γιος του, Σκάρλατ Αριόν, είχε συμβάλει αποφασιστικά.

Τώρα, η έκθεση που λειτουργεί στο ξενοδοχείο St George Lycabettus, με τα σχέδια αθηναϊκών σπιτιών του Ράντου Αριόν, είναι μια νέα ευκαιρία γνωριμίας και επαφής με τη σπάνια προσωπικότητα αυτού του ξεχωριστού ανθρώπου. Η διευθύντρια του ξενοδοχείου, Ειρήνη Βασιλοπούλου, θέλησε με αφορμή την 50ή επέτειο της λειτουργίας του και στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που τρέχουν, να οργανώσει αυτήν την έκθεση φόρο τιμής σε αυτόν τον ξεχωριστό Ρουμάνο, που αποφάσισε να ζήσει το υπόλοιπο της ζωής του στην Αθήνα.

Είναι μια έκθεση στον κάτω χώρο του ξενοδοχείου, όπου πρόσφατα εγκαινιάστηκε σε μια συγκινητική εκδήλωση με την παρουσία του Σκάρλατ Αριόν, ο οποίος παρουσίασε το μαρκαδοράκι με εκείνο το καστανοκόκκινο χρώμα με το οποίο ο πατέρας του ζωγράφιζε τα σπίτια της Αθήνας. Στην έκθεση υπήρξε η ωραία ιδέα της αντιπαραβολής των σχεδίων του Ράντου Αριόν με σύγχρονες φωτογραφίες (του Στέλιου Νίκα) που δείχνουν τη σημερινή όψη των ίδιων σημείων.

Είναι μια κόγχη συγκίνησης που προκαλεί δέος. Ο Ράντου Αριόν πρωτοήρθε στην Αθήνα το 1938 ως διπλωμάτης και παρέμεινε ώς το τέλος της ζωής του. Το έργο του ήταν αντανάκλαση της ουμανιστικής παιδείας του, της πίστης στον άνθρωπο και στην άυλη αξία της ζωής.

Με μπλοκ και μαρκαδοράκι, η αποτύπωση μιας Αθήνας που άλλαζε-1
Η είσοδος της Χάρητος 42, στα αριστερά σε σχέδιο του 1967.

Αν δει κανείς τι κέντριζε το ενδιαφέρον του Ράντου Αριόν, αυτού του αριστοκράτη που έζησε τα αθηναϊκά του χρόνια στο Κολωνάκι, θα δει πως περισσότερο τον συγκινούσαν τα απλά αθηναϊκά σπίτια, συχνά ισόγεια με αυλές, χαγιάτια, μυριστικά φυτά, κεραμιδένιες στέγες. Ζωγράφιζε τα σπίτια μιας Αθήνας σε απόσυρση. Μικρά και μονάκριβα εικονοστάσια μιας γνήσιας απλότητας. Τα συναντούσε συχνά στη σκιά ψηλών πολυκατοικιών. Τα ζωγράφιζε in situ, έβγαζε το μπλοκ του και τα μολύβια του και γινόταν και ο ίδιος ένα κομμάτι της αθηναϊκής εφήμερης πραγματικότητας.

Η φιγούρα του καλλιτέχνη να ζωγραφίζει στον δρόμο είναι ίσως ό,τι πιο ποιητικό μπορεί κανείς να συναντήσει σε μια βόλτα στην πόλη. Είναι ένα θέαμα σπάνιο και μπορούμε να φανταστούμε το ενδιαφέρον και την έκπληξη των περαστικών Αθηναίων όταν έβλεπαν αυτόν τον ώριμο τζέντλεμαν να σκιτσάρει τα παλιά σπίτια της πόλης.

Τα σχέδια του Αριόν είναι η κληρονομιά που άφησε στην αγαπημένη του Αθήνα. Και σε όλους εμάς. Θραύσματα της δικής του ματιάς, ενός βλέμματος που μέσα από την πλατιά παιδεία του και τη βαθιά καλλιέργεια που τον χαρακτήριζε, μπορούσε να κατανοήσει και να απομονώσει το μεγαλείο και την ευγένεια ενός νεοκλασικού ερειπίου σε μια Αθήνα που προχωρούσε στην αντίθεση κατεύθυνση.

Η έκθεση είναι επισκέψιμη με ραντεβού έως τις 25 Μαΐου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT