ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

«Κατανάλωση»: φωτογραφίες, βραβείο Pictet και έκθεση στη Θεσσαλονίκη

19s13eikast1

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ. Στη σειρά «Yard Sale», o Nεοϋρκέζος Adam Bartos εστιάζει στις εκποιήσεις παλιών και άχρηστων αντικειμένων που πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια στις αυλές αμερικανικών σπιτιών. O γεννημένος στις Βρυξέλλες Βρετανός φωτογράφος Mishka Henner αποτυπώνει τοπία της Βορείου Αμερικής κατεστραμμένα από τη μαζική κτηνοτροφία και τις πετρελαιοβιομηχανίες, ενώ ο Juan Fernando Heran περιπλανιέται στα υποβαθμισμένα προάστια της Μεντελίν, της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Κολομβίας. Η «Κατανάλωση» αποτελεί τον θεματικό άξονα του φετινού βραβείου Pictet για τη φωτογραφία και τη βιωσιμότητα, που θεσμοθετήθηκε το 2008 από την ελβετική τράπεζα Pictet & Cie. Εργα των έντεκα φωτογράφων, που επιλέχθηκαν μεταξύ 700 υποψηφίων από όλο τον κόσμο, παρουσιάζονται στο ΝΟΗΣΙΣ – Κέντρο Διάδοσης Eπιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας, στη Θεσσαλονίκη έως τις 20 Σεπτεμβρίου. Καρπός της συνεργασίας του Μουσείου Φωτογραφίας με το ΝΟΗΣΙΣ, η έκθεση εντάσσεται στο παράλληλο πρόγραμμα της PhotoBiennale.

Αποδέκτης του βραβείου για το 2014 ήταν ο Γερμανός φωτογράφος Michael Schmidt, ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Μάιο, τρεις ημέρες μετά την ανακοίνωση της διάκρισής του. Η ενότητα έργων του με τίτλο «Τρόφιμα» απεικονίζει καλάθια με ψωμιά, κλουβιά ιχθυοτροφείων και εγκαταστάσεις επεξεργασίας μήλων.

Η έκθεση περιλαμβάνει, επίσης, τις σειρές «Τσάι Καφές Καπουτσίνο» του Boris Mikhailov, που αποτυπώνει τις δραματικές αλλαγές της τελευταίας δεκαετίας στην ουκρανική πόλη Χάρκοβο, και «Οικογενειακό πρότζεκτ» του Ιάπωνα Motoyuki Daifu. «Ιστορία πλοίου» τιτλοφορείται η ενότητα έργων του Allan Sekula, με θέμα τα εγκαταλελειμμένα ναυπηγεία του Λος Αντζελες και του Σαν Φρανσίσκο. Ακόμη, ο Hong Hao από το Πεκίνο καταγράφει την προσωπική του διαδρομή σκανάροντας καθημερινά αντικείμενα που έχει καταναλώσει.

Από τον αγώνα διεκδίκησης διαφημιστικού χώρου στους δρόμους και τους τοίχους του Λάγος, την εμπορική πρωτεύουσα της Νιγηρίας, εμπνέεται ο Abraham Oghobase, ενώ η «πρωταγωνίστρια» της Laurie Simmons είναι μια πλαστική «κούκλα του έρωτα» από την Ιαπωνία. Τέλος, η Rineke Dijkstra παρουσιάζει μία σειρά πορτρέτων της νεαρής Almerisa: το πρώτο τραβήχτηκε λίγο μετά την άφιξή της στην Ολλανδία, σε ηλικία πέντε ετών, και το παραδοσιακό βοσνιακό φόρεμά της μαρτυρά την καταγωγή της. Το τελευταίο την απεικονίζει ενήλικη να κρατά το παιδί της στην αγκαλιά, πλέον εμφανώς συμφιλιωμένη με τον εαυτό της έπειτα από μία σειρά στιλιστικών πειραματισμών.

Το βραβείο Pictet αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις της εποχής μας. Αποτελείται από χρηματικό έπαθλο της τάξεως των 100.000 ελβετικών φράγκων, καθώς και τη φωτογραφική αποστολή ενός εκ των τελικών υποψηφίων σε μια περιοχή όπου υλοποιείται ένα από τα προγράμματα βιωσιμότητας της τράπεζας. Οι εκθέσεις των τεσσάρων προηγούμενων κύκλων του βραβείου φιλοξενήθηκαν στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.