ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η κινηματογραφική αφίσα του ενός εκατομμυρίου δολαρίων

Στο σφυρί η αφίσα της κλασικής «Μούμιας» με τον Μπόρις Κάρλοφ

i-kinimatografiki-afisa-toy-enos-ekatommyrioy-dolarion-2278244

Να αποκαθηλώσει από την πρώτη θέση της ακριβότερης κινηματογραφικής αφίσας όλων των εποχών τη μία από τις τέσσερις εναπομείνασες αυθεντικές εκτυπώσεις της «διεθνούς εκδοχής» του πόστερ του «Metropolis», απειλεί μία πρωτότυπη αφίσα της «Μούμιας» του 1932, της κλασικής ταινίας τρόμου του κινηματογραφικού οίκου της Universal με τον εμβληματικό ηθοποιό του φανταστικού κινηματογράφου Μπόρις Κάρλοφ.

H αφίσα, η οποία βγήκε στο σφυρί από τον οίκο δημοπρασιών Sotheby’s, είναι μόλις μία από τις τρεις αφίσες της ταινίας που διασώζονται, και σύμφωνα με την ιστοσελίδα του οίκου, η μοναδική που δεν έχει ποτέ κορνιζαριστεί, καθότι επί δεκαετίες παρέμενε διπλωμένη. Η δημοπρασία γίνεται διαδικτυακά από τον οίκο και έχει διάρκεια είκοσι μέρες, με ημερομηνία εκκίνησης την 11η Οκτωβρίου και ημερομηνία ολοκλήρωσης την 31η του ίδιου μήνα, διόλου τυχαία ανήμερα του εορτασμού του Halloween. H τιμή εκτίμησης των Sotheby’s είναι 1 με 1.5 εκατ. δολάρια, ενώ η αρχική τιμή ανέρχεται στο ποσό των 950.000 δολαρίων.

Αυτή τη στιγμή, την πρώτη θέση στη λίστα με τις ακριβότερες κινηματογραφικές αφίσες όλων των εποχών κατέχει η προαναφερθείσα αφίσα του «Metropolis», της θρυλικής ταινίας επιστημονικής φαντασίας του Φριτς Λανγκ από το 1927, η οποία πουλήθηκε προς 690.000 δολάρια από τη Reel Poster Gallery του Λονδίνου το 2005.

i-kinimatografiki-afisa-toy-enos-ekatommyrioy-dolarion0
H κλασική αφίσα του «Metropolis», δημιούργημα του Χάινζ Σουλτς-Νέουνταμ. (Φωτ: REUTERS)

Γενικότερα, τα είδη του τρόμου και του ευρύτερου φανταστικού κυριαρχούν στη λίστα με τα ακριβότερα κινηματογραφικά πόστερ, με τις κλασικές ταινίες τρόμου και τεράτων της Universal από τη δεκαετία του ’30 να καταλαμβάνουν τις περισσότερες θέσεις. Συγκεκριμένα, η μία από τις μόλις δύο σωζόμενες αφίσες του «Δράκουλα» του Τοντ Μπράουνινγκ με τον Μπέλα Λουγκόσι από το 1931, είναι μέχρι σήμερα η ακριβότερη αφίσα που έχει πουληθεί ποτέ σε δημοπρασία, με το «ποντάρισμα» για την απόκτηση της να σταματά στα 525.800 δολάρια. Άλλες κινηματογραφικές αφίσες που έχουν δημοπρατηθεί για εντυπωσιακά μεγάλα ποσά είναι αυτές των ταινιών «London After Midnight» (ελλ. τίτλος: «Λονδίνο Μετά τα Μεσάνυχτα») του 1927 (478.000 δολάρια), «The Black Cat» (ελλ. τίτλος: «Ο Πύργος του Μυστηρίου») του 1934 (286.800 και 334.600 δολάρια), «The Bride of Frankenstein» (ελλ. τίτλος: «Η Μνηστή του Φρανκενστάιν») του 1935 (334.600 δολάρια) και «Κινγκ Κονγκ» του 1933 (244.500), όλες τους εμβληματικές ταινίες των προαναφερθέντων κινηματογραφικών ειδών.

Πέρα από τη μεγάλη καλλιτεχνική και ιστορική αξία τους, τα τρομακτικά ποσά που «πιάνουν» οι συγκεκριμένες αφίσες έχουν να κάνουν κυρίως με το γεγονός ότι αποτελούν αντικείμενα της ποπ κουλτούρας που δεν κυκλοφόρησαν ποτέ μαζικά στο ευρύ κοινό, σε αντίθεση με άλλα δημοφιλή και ακριβά συλλεκτικά είδη, όπως τα αμερικάνικα κόμικς της χρυσής («Golden Age») και ασημένιας («Silver Age») εποχής. Η παραγωγή τους είχε να κάνει αποκλειστικά με τη διαφημιστική καμπάνια της κάθε ταινίας, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος τους να μην λάβει την αρμόζουσα αντιμετώπιση και να πεταχτεί, με μόνο έναν μικρό αριθμό τους να καταφέρνει να επιβιώσει στο βάθος των δεκαετιών.

Η ίδια αφίσα της «Μούμιας» έχει ξαναδημοπρατηθεί από τους Sotheby’s το 1997, φτάνοντας το ποσό των 435.500 δολαρίων και καταλαμβάνοντας τη θέση του πιο ακριβοπληρωμένου κινηματογραφικού πόστερ της ιστορίας. Τη θέση αυτή κατείχε μέχρι το 2005, όταν και «εκθρονίστηκε» από την προαναφερθείσα αφίσα του «Metropolis». Δεκατρία χρόνια μετά, ετοιμάζεται να πάρει τη «ρεβάνς» της και μάλιστα με θεαματικό τρόπο.

i-kinimatografiki-afisa-toy-enos-ekatommyrioy-dolarion2
Η πολυπόθητη αφίσα της «Μούμιας», ένα από τα «ιερά δισκοπότηρα» για τους συλλέκτες κινηματογραφικών αφισών.

Τέλος, η αφίσα αποτελεί δημιούργημα του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή της Universal Κάρολι Γκρος, δημιουργού των περισσότερων αφισών των κλασικών ταινιών τρόμου του ιστορικού κινηματογραφικού οίκου, οι οποίες με τα έντονα χρώματα και τις σύνθετες συνθέσεις τους δημιουργούσαν μία έγχρωμη εικόνα των ασπρόμαυρων ταινιών που προμόταραν, μαγεύοντας τους θεατές ακόμη και πριν την είσοδο τους στις σκοτεινές αίθουσες.