ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επένδυση 60 εκατ. ευρώ από τη «Λάμψα» παρά την πανδημία

Παρά την κρίση και τη χαμηλότατη πληρότητα της τάξης του 10% των τελευταίων μηνών, η «Λάμψα» προχώρησε αυτή την εβδομάδα στο άνοιγμα του Athens Capital – MGallery, του τρίτου πολυτελούς ξενοδοχείου της στο κέντρο της Αθήνας και του έκτου στο συνολικό της χαρτοφυλάκιο. Στόχος, λέει, η διεύρυνση των αγορών στις οποίες απευθύνονται οι αθηναϊκές της μονάδες, με έμφαση στην Ευρώπη, αλλά και το λανσάρισμα ενός νέου μοντέλου φιλοξενίας. Οι αγορές δείχνουν επί του παρόντος να εμπιστεύονται το business plan της, αν κρίνει κανείς από την τιμή της μετοχής της Εταιρείας Ελληνικών Ξενοδοχείων Λάμψα Α.Ε. στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, η οποία παραμένει κοντά στα υψηλά τελευταίας πενταετίας, διαμορφώνοντας την κεφαλαιοποίησή της άνωθεν των 400 εκατ. ευρώ.

Με την αξία των περιουσιακών της στοιχείων να υπολογίζεται στα 264 εκατ., τον δανεισμό της, μακροπρόθεσμος όλος, κάτω από τα 100 εκατ. ευρώ και το λειτουργικό περιθώριο κέρδους τουλάχιστον κατά την περυσινή χρήση στο 30% (κύκλος εργασιών 78 εκατ. και EBITDA 23,1 εκατ.), ο όμιλος συμφερόντων της οικογένειας Λασκαρίδη προχώρησε στην ολοκλήρωση της επένδυσης ύψους 25 εκατ., και άνωθεν των 36 εκατ. σε μισθώματα για την 30ετή παραχώρηση, που ανεβάζει την επένδυση στα 60 εκατ. ευρώ, και στα εγκαίνια της νέας μονάδας στο Σύνταγμα. Μία κίνηση που πολλοί θα χαρακτήριζαν επιεικώς τολμηρή, τουλάχιστον για τον χρόνο που επέλεξε να ανοίξει τις πύλες του νέου ξενοδοχείου Athens Capital – MGallery ακριβώς απέναντι από τα άλλα δύο εμβληματικά ξενοδοχεία του ομίλου, τη Μεγάλη Βρεταννία και το King George.

Για την ώρα, άλλωστε, και σε λειτουργικό επίπεδο, ο όμιλος παραμένει σε συναγερμό. Οπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της «Λάμψα», Τάσος Χωμενίδης, «αναμφίβολα, αν δεν αλλάξει κάτι θεαματικά, οι επόμενοι μήνες αναμένονται πολύ δύσκολοι». «Κανείς δεν μπορεί να προβεί σε ακριβείς εκτιμήσεις, ούτε να σχεδιάσει με ασφάλεια σε βάθος χρόνου, ακόμα και για την περίοδο των γιορτών. Στην Αθήνα, αν λάβουμε υπόψη τα σημερινά δεδομένα, με την πληρότητα του Σεπτεμβρίου, βάσει κρατήσεων, να κινείται πέριξ του 10%, είναι μάλλον απίθανο να δούμε κάτι αρκετά καλύτερο.

Η Χλόη Λασκαρίδη, senior director του ομίλου Λάμψα.

Ειδικά χωρίς τους σημαντικούς πόλους έλξης επισκεπτών, όπως οι μεγάλες εκθέσεις, τα πολλά συνέδρια και τα εταιρικά ή άλλα events που καθιερωμένα διοργανώνονταν το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου», εξηγεί.

Στο ερώτημα λοιπόν εάν είναι τελικά άσκοπη η απόκτηση και εκμετάλλευση μιας ακόμα ξενοδοχειακής μονάδας στο κέντρο της Αθήνας, η Χλόη Λασκαρίδη, Senior Director του ομίλου και εκπρόσωπος της οικογενείας του βασικού μετόχου, απαντά κάθετα: «Καθόλου». Και προσθέτει πως «αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η “Λάμψα” συμπλήρωσε 100 χρόνια από την ίδρυσή της και η “Μεγάλη Βρεταννία” μετράει κοντά 150 χρόνια λειτουργίας.

Επομένως, αυτή η εταιρεία έχει βιώσει πολέμους, σοβαρότατες πολιτικές και οικονομικές κρίσεις, περιόδους αναταραχών, διεθνείς και εθνικές έκτακτες καταστάσεις πάσης φύσεως. Αλίμονο αν έπρεπε κάθε φορά να ακυρώνει την κεντρική επενδυτική της στρατηγική, τη μακροπρόθεσμη επιχειρηματική της στόχευση, τη συνεισφορά της στην οικονομία και στην απασχόληση και, εντέλει, το όραμά της».

Η επένδυση των 25 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του Athens Capital – MGallery και πάνω από 36 εκατ. σε μισθώματα για την 30ετή παραχώρηση, που ανεβάζει την επένδυση στα 60 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μία «δήλωση», αναφέρει χαρακτηριστικά η Χλόη Λασκαρίδη, «αισιοδοξίας και εμπιστοσύνης στην πόλη και στο μέλλον της ως προορισμού». Την αισιοδοξία της αυτή φαίνεται πως μοιράζεται και ο γαλλικός πολυεθνικός ξενοδοχειακός κολοσσός Accor στον οποίο ανήκει η αλυσίδα MGallery. Ο Chief Operating Officer της Accor για τη Γαλλία και τη Νότια Ευρώπη, Jean-Charles Delgado, μιλώντας στην «Κ» για την άφιξη του Athens Capital Hotel – MGallery Collection στην καρδιά της Αθήνας, δηλώνει πως «μας γεμίζει με ιδιαίτερη χαρά καθώς αποτελεί σημείο αναφοράς στον ξενοδοχειακό χάρτη της Ελλάδας, συστήνοντας για πρώτη φορά την MGallery Collection στη χώρα, ενώ ενισχύει με τον πλέον ιδανικό τρόπο την παρουσία του Group σε μια σημαντική αγορά στο χαρτοφυλάκιό μας». H στρατηγική συνεργασία της Accor με τη «Λάμψα» και η επένδυση αυτή στον τομέα της φιλοξενίας φέρνουν, σύμφωνα με τον Jean-Charles Delgado, «μια νέα εποχή στον κλάδο, προσφέροντας στον επισκέπτη της πρωτεύουσας μια απαράμιλλη εμπειρία διαμονής, συνδυάζοντας τον αυθεντικό χαρακτήρα της πόλης με ένα υψηλό επίπεδο υπηρεσιών».

Στόχος, επισκέπτες από την ευρωπαϊκή αγορά

O chief operating officer της Accor για τη Γαλλία και τη Νότια Ευρώπη, Jean-Charles Delgado.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ανησυχούν πως ενδεχομένως το Athens Capital – MGallery προσθέτει πλεονάζουσα δυναμικότητα στην αγορά της πρωτεύουσας, σε μια περίοδο που η ζήτηση όχι μόνον έχει καταρρεύσει αλλά πιθανόν και να μεταλλαχθεί προοπτικά εξαιτίας της νέας πραγματικότητας που δημιούργησε η πανδημία. Ο όμιλος Λάμψα όμως ίσως έχει «μετρήσει» καλύτερα την αγορά και το μέλλον: «Η ‘‘Μεγάλη Βρεταννία’’ και το King George είναι εμβληματικά ξενοδοχεία, μοναδικά στο είδος τους και ειδικά το πρώτο, ως ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού, είναι σημείο αναφοράς και παγκοσμίως για την ιστορία του, την αίγλη του και το υψηλότατο επίπεδο των υπηρεσιών του. Λόγω και της πολυετούς συνεργασία με τον αμερικανικό όμιλο της Marriott, τα δύο ξενοδοχεία έχουν εδραιωθεί σε μία ειδική κατηγορία πελατών, η οποία τροφοδοτείται κυρίως από την αμερικανική αγορά», εξηγεί η Senior Director του ομίλου, Χλόη Λασκαρίδη. Ετσι, ο τρίτος πυλώνας της «Λάμψα» στην Αθήνα, και δη στην πλατεία Συντάγματος, έπρεπε να είναι ένα ξενοδοχείο ιδιαίτερου και ξεχωριστού χαρακτήρα, με ανάλογες ποιοτικές προδιαγραφές, με στόχο να παρουσιάσει στην Ελλάδα ένα διαφορετικό προϊόν και μία νέα φιλοσοφία φιλοξενίας. Αυτά είναι και τα βασικά στοιχεία που διακρίνουν τα ξενοδοχεία της MGallery Hotel Collection, του γαλλικού ομίλου Accor, με πρόσθετο χαρακτηριστικό τον συνδυασμό του μοντέρνου σχεδιασμού και των σύγχρονων ανέσεων με την κουλτούρα του προορισμού και την πολιτιστική του ταυτότητα. «Το Athens Capital – MGallery, επομένως, απευθύνεται σε ένα κοινό με διαφορετικές ανάγκες και αναζητήσεις και από άλλες αγορές προέλευσης, πρωτίστως από την Ευρώπη. «Τόσο για τη “Λάμψα” και για την οικογένεια Λασκαρίδη, όσο και για την Accor το πρώτο ελληνικό MGallery στο Σύνταγμα είναι μία ιδανική επιλογή, στρατηγικά αλλά και συμβολικά, θα μπορούσε να πει κανείς», σημειώνει η Senior Director.

Τοποθετημένο προνομιακά στη συμβολή Πανεπιστημίου και Κριεζώτου, στην πλατεία Συντάγματος, το Athens Capital – MGallery διαθέτει 177 δωμάτια και σουίτες, με εκλεπτυσμένη αισθητική και υπερσύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές και όλες τις ανέσεις και υπηρεσίες ενός ιδιαίτερου ξενοδοχείου πολυτελείας. Είναι σχεδιασμένα όλα να καλύπτουν τις ανάγκες και τις απαιτήσεις επισκεπτών που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους ή για αναψυχή και για city break. Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους και σε όλα τα δωμάτια και τις σουίτες εκτίθενται έργα αναγνωρισμένων και ανερχόμενων καλλιτεχνών. Παράλληλα, έχει δοθεί και ιδιαίτερη έμφαση στη γαστρονομία και στην αναψυχή, και το Athens Capital θα διεκδικήσει μία περίοπτη θέση στην κοινωνική και κοσμική ζωή του κέντρου της Αθήνας. Εχουν διαμορφωθεί τρεις χώροι για κάθε ώρα της ημέρας: Το Galerie Café, στο ισόγειο, που είναι διακοσμημένο με έργα τέχνης Ελλήνων δημιουργών, το εστιατόριο MFlavours, υπό τον chef Δημήτρη Μπούτσαλη, με ελληνική και μεσογειακή κουζίνα και το Mappemonde Bar & Lounge, στον δέκατο όροφο, με την πισίνα infinity που έχει θέα 360 μοιρών της Αθήνας και ολόκληρου του λεκανοπεδίου. Η επένδυση για τη ριζική ανάπλαση του κτιρίου και την αναγέννησή του ως Athens Capital Hotel – MGallery έφθασε τα 25 εκατ. ευρώ και ολοκληρώθηκε σε διάστημα δύο ετών. Εργο απαιτητικό, από πλευράς κατασκευαστικών και αρχιτεκτονικών προδιαγραφών, όπως ιδιαίτερα απαιτητικές ήταν και οι εργασίες διαμόρφωσης των εσωτερικών χώρων και της συντήρησης και ανάδειξης κάποιων χαρακτηριστικών του, όπως για παράδειγμα η εσωτερική μαρμάρινη σκάλα με το καμπύλο στηθαίο που διατρέχει τους 10 ορόφους του (ανάπλαση MTArchitects – Massouridis Theodoraki Architects, εσωτερική αρχιτεκτονική MKV Design). Το κτίριο σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’50 από τον Κώστα Κιτσίκη για να στεγάσει το ιστορικό ξενοδοχείο Kings Palace.

Στο ισόγειό του λειτούργησε τότε το φημισμένο καμπαρέ «Coronet», ενώ άλλοι χώροι του ξενοδοχείου αποτελούσαν δημοφιλείς αίθουσες κοινωνικών εκδηλώσεων της εποχής. Ηταν εκεί που στις 3 Σεπτεμβρίου του 1974 έγινε η συνάντηση κατά την οποία ιδρύθηκε το ΠΑΣΟΚ και παρουσιάστηκε η Διακήρυξη του Κινήματος από τον Ανδρέα Παπανδρέου. Η αίθουσα αυτή, πλήρως εκσυγχρονισμένη και ανακαινισμένη, λειτουργεί ξανά ως ο κύριος χώρος συναντήσεων και συνεδρίων του νέου ξενοδοχείου. Το ξενοδοχείο έχει εκμισθωθεί για 30 έτη από το Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Πρόνοιας Πρώην Εργαζομένων ΑΤΕ με ετήσιο μίσθωμα 1,2 εκατ. ευρώ (προσαυξανόμενο κατά ποσοστό ίσο με 25% επί της διαφοράς κύκλου εργασιών).

Προβλέπεται δυναμική ανάκαμψη του τουρισμού μετά την κρίση

Η «Λάμψα» εκτιμά πως «εφόσον προκύψουν γρήγορα κάποιες καταλυτικές θετικές ιατρικές εξελίξεις, όπως ένα αποτελεσματικό εμβόλιο και αρχίσουν να αίρονται οι ανά τον κόσμο περιορισμοί, είναι βέβαιο ότι ο τουρισμός θα είναι από τις πρώτες δραστηριότητες που θα ανακάμψουν και μάλιστα θα ανακάμψουν δυναμικά». Αυτό αναφέρουν στην «Κ» η senior director Χλόη Λασκαρίδη και ο διευθύνων σύμβουλος Τάσος Χωμενίδης. Ωστόσο, προσθέτουν πως «θα χρειαστεί κάποιος χρόνος μέχρι να φανούν τα πρώτα ουσιαστικά αποτελέσματα στην ίδια την αγορά, καθώς, ας μην το ξεχνάμε, το πλήγμα στις τουριστικές επιχειρήσεις ήταν συντριπτικό. Εν μέρει αυτό θα οφείλεται και στο γεγονός ότι οι ταξιδιωτικές συμπεριφορές έχουν μεταβληθεί σε ορισμένους σημαντικούς τομείς, όπως τα επαγγελματικά ταξίδια, τα μεγάλα συνέδρια αλλά και η κρουαζιέρα. Είναι και θέμα προγραμματισμού, αφού, για παράδειγμα, για ένα μεγάλο συνέδριο, ο προορισμός επιλέγεται 2-3 χρόνια πριν από τη διοργάνωσή του, ενώ αντιστοίχως οι εταιρείες κρουαζιέρας εκπονούν τα πλάνα τους σχεδόν ένα έως δύο χρόνια νωρίτερα».

Από πλευράς επενδύσεων, το τελευταίο διάστημα δόθηκε μεγαλύτερη βαρύτητα στην ολοκλήρωση της επένδυσης του Athens Capital-MGallery και στην προετοιμασία της έναρξης λειτουργίας του. Στα ξενοδοχεία «Μεγάλη Βρεταννία» και King George, προ πανδημίας, είχαν ολοκληρωθεί κάποιες πρώτες ήπιες παρεμβάσεις. Η υλοποίηση νέων σχεδίων σε αυτά θα γίνει, αλλά σε πιο εύθετο χρόνο, κυρίως για τεχνικούς και πρακτικούς λόγους, αναφέρει η διοίκηση του ομίλου. Πώς διαμορφώνεται όμως η εικόνα στα ξενοδοχεία του ομίλου εκτός Αθήνας και ειδικότερα στη Ρόδο και στο Βελιγράδι; Το εποχικής λειτουργίας Sheraton Rhodes είχε το καλοκαίρι πληρότητα κοντά στο 25%. Ο Σεπτέμβριος, αναφέρει ο κ. Χωμενίδης, κινείται με πληρότητα γύρω στο 20%, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο ακόμη το διάστημα που θα λειτουργήσει τον Οκτώβριο. Στη Σερβία, τα Hyatt Regency Belgrade και Mercure Belgrade Excelsior, «λόγω και της σοβαρότερης επιδημιολογικής κατάστασης στη Σερβία, έχουν χειρότερη εικόνα από την Αθήνα και την Ελλάδα». Για τη «Λάμψα», πάντως, τα αντανακλαστικά της ελληνικής πολιτείας στην πανδημία ήταν «γρήγορα και αποτελεσματικά».

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί και λαμβάνονται για τη στήριξη των επιχειρήσεων, των επαγγελματιών και των εργαζομένων «κινήθηκαν στη σωστή κατεύθυνση», εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλος. Αλλά, σημειώνει, για τον τομέα του τουρισμού, εκτός των οριζόντιων μέτρων που τον περιλαμβάνουν, αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία πάντα είναι «η δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής των όποιων μέτρων». Ο τουρισμός «έχει μεγάλες αντοχές, αλλά αυτό που δεν μπορεί να διαχειριστεί είναι ο αιφνιδιασμός ή κάποιες αντικρουόμενες καταστάσεις», λέει ο κ. Χωμενίδης. Και αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την πρόσφατη απόφαση του περιορισμού του αριθμού συμμετοχών σε συνέδρια στα 50 άτομα, την ώρα που λίγο καιρό πριν είχαν εκδοθεί υγειονομικά πρωτόκολλα για την επανεκκίνηση της συνεδριακής αγοράς με διαφορετικές προϋποθέσεις. Σε κάθε περίπτωση, «αυτό που προέχει για το μέλλον είναι η ετοιμότητα να προβληθεί η Ελλάδα ανά την υφήλιο σαρωτικά και δυναμικά αμέσως μόλις διαφανούν οι πρώτες σαφείς ενδείξεις εξόδου από την πανδημία», υπογραμμίζει.