ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χαμηλότερο κόστος δανεισμού με εταιρικά «πράσινα» ομόλογα

chamilotero-kostos-daneismoy-me-etairika-prasina-omologa-561083680

Ενα είδος προστίμου για την έκδοση «ρυπογόνου χρέους» είναι η νέα τάση που αναπτύσσεται στις αγορές εταιρικών ομολόγων, με τα «πράσινα» ομόλογα να αποτελούν πολύ πιο συμφέρουσα επιλογή για όσες εταιρείες ενδιαφέρονται να δανειστούν. Το συμπέρασμα προκύπτει από όσα αποκαλύπτει σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg και εντυπωσιάζει πολύ περισσότερο από την κοινή πεποίθηση ότι τα «πράσινα» ομόλογα κερδίζουν διαρκώς έδαφος.

Οι εταιρείες που εξέδωσαν τις τελευταίες ημέρες «πράσινα» ομόλογα, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών βιομηχανικών ομίλων Volkswagen, Daimler και Orange, επωφελούνται σημαντικά, καθώς έχουν σαφώς μικρότερο κόστος από το υφιστάμενο χρέος τους. 

Ζήτηση 

Στο  μεταξύ, αυξάνεται διαρκώς η ζήτηση για τίτλους που σύμφωνα με την επικρατούσα αντίληψη, «κάνουν καλό». Το αποτέλεσμα είναι, έτσι, να είναι ακριβότερες οι εκδόσεις συμβατικού χρέους, δηλαδή να έχουν μεγαλύτερο κόστος για όποιον επιλέξει να εκδώσει τίτλους που δεν είναι «πράσινοι».

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg, η Volkswagen θα εξοικονομεί σχεδόν 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. H εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας άντλησε 2 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω δύο εκδόσεων «πράσινων» τίτλων που θα έχουν αποδόσεις μικρότερες κατά 15,4 και 13,6 μονάδες βάσης από τις αντίστοιχες των συμβατικών ομολόγων της 8ετούς και 12ετούς ωρίμανσης.

Οπως τονίζει ο Αρθουρ Κρέμπερς, επικεφαλής του τομέα βιώσιμων εταιρικών ομολόγων στην επενδυτική NatWest Markets, η διαφορά τιμής αποτελεί «πολύ πιο πραγματικό παράγοντα στην πρωτογενή αγορά κατά τρόπον που δεν συνέβαινε πριν από λίγα χρόνια». Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τον γαλλικό όμιλο τηλεπικοινωνιών Orange που εξέδωσε βιώσιμα ομόλογα με τα οποία σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει κοινωνικά προγράμματα αλλά και πρωτοβουλίες «πράσινης» ανάπτυξης. Η απόδοσή τους ήταν κατά 15,5 μονάδες βάσης χαμηλότερη από τις αντίστοιχες του υφιστάμενου χρέους της εταιρείας όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί τις τελευταίες ημέρες.

Την τάση ακολούθησαν κατά το μάλλον ή ήττον οι αποδόσεις των περισσότερων «πράσινων» και βιώσιμων ομολόγων που εξέδωσαν μέσα στον Σεπτέμβριο εταιρείες εκτός του χρηματοπιστωτικού τομέα. Απλώς οι Volkswagen και Orange ήταν αυτές που είχαν το μεγαλύτερο όφελος. Η διαπίστωση οδήγησε τους αναλυτές της αγοράς να διερευνήσουν διεξοδικότερα  το κόστος των εκδόσεων ομολόγων από εταιρείες με λιγότερα περιβαλλοντικά και κοινωνικά εχέγγυα. Αναζήτησαν, εν ολίγοις, περαιτέρω ενδείξεις περί της «ποινής» ή του «επασφάλιστρου ρύπανσης».

Ο Σαναουάζ Μπιμτζί, στρατηγικός αναλυτής της ΑΒΝ Amro Bank, επιβεβαίωσε πλήρως την εκτίμηση ότι υφίσταται αυτή η ποινή. Μιλώντας στο Bloomberg τόνισε πως όσες εταιρείες δεν εμφανίζουν ικανοποιητικά «πράσινο» και κοινωνικά ευαίσθητο προφίλ «καλούνται να καταβάλουν το τίμημα όταν τις πιάσει το ραντάρ των επενδυτών στην επόμενη έκδοση χρέους».

Κοινωνική ευαισθησία

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg, οι πωλήσεις των λεγόμενων βιώ-σιμων ομολόγων, δηλαδή τα «πράσινα» ομόλογα, τα ομόλογα κοινωνικής ευαισθησίας και τα ομόλογα που είναι συνδεδεμένα με την καλή εταιρική διακυβέρνηση, αντιπροσωπεύουν αυτή τη στιγμή περίπου το 8% των κοινοπρακτικών εκδόσεων εταιρικών ομολόγων σε ευρώ.
Ο Κρις Μάπουι, στέλεχος της επενδυτικής TwentyFour Asset Management, επισημαίνει ότι καταγράφεται η διαφορά στο κόστος των εκδόσεων και εκτιμά πως από μόνη της αυτή η διαφορά θα στρέψει όλο και περισσότερες εταιρείες στην έκδοση «πράσινων» τίτλων απομακρύνοντάς τες από τα συμβατικά ομόλογα. «Αυτή η κατηγορία τίτλων είναι πολύ ευνοϊκή για όσους τα εκδίδουν», τονίζει ο ίδιος.