ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ερευνα για τον πρώην CEO της Volkswagen

Oι εισαγγελικές αρχές έχουν στόχο να διαπιστώσουν εάν ο Μάρτιν Βίντερκορν είναι ένοχος για χειραγώγηση της αγοράς.

Διαδικασία έρευνας ξεκινά δικαστήριο στο Μπράουνσβαϊχ της Γερμανίας για τα πεπραγμένα του πρώην διευθύνοντος συμβούλου του γερμανικού κολοσσού της Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν και τον ρόλο του στο διαβόητο dieselgate – το σκάνδαλο εξαπάτησης των ευρωπαϊκών και των αμερικανικών αρχών ως προς τα επίπεδα εκπομπών ρύπων από τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα της Volkswagen. Oι εισαγγελικές αρχές στόχο έχουν να διαπιστώσουν, εάν ο Μάρτιν Βίντερκορν είναι ένοχος για χειραγώγηση της αγοράς  στο πλαίσιο του σκανδάλου αυτού. Τόσο ο τελευταίος όσο και άλλα υψηλόβαθμα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιμετωπίζουν κατηγορίες για την ανάμειξή τους στην υπόθεση. Οι προαναφερθέντες όχι μόνο επέτρεπαν σε αυτοκίνητα με παράνομες εκπομπές ρύπων να κυκλοφορούν, αλλά δεν φρόντισαν να ενημερώσουν και τους επενδυτές για την έκταση του σκανδάλου και τα πιθανά πρόστιμα. Το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε ακριβώς πριν από 5 χρόνια, τον Σεπτέμβριο του 2015. Ο δικηγόρος του Βίντερκορν ανέφερε πως ο πελάτης του αρνείται τις κατηγορίες ότι αμέλησε τα καθήκοντά του και δεν ενημέρωσε τους μετόχους.

Πρόστιμα

Η Volkswagen έκτοτε, από το 2015, έχει πληρώσει πάνω από 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα για την απάτη, που αποκαλύφθηκε από τις αμερικανικές αρχές και σχετιζόταν με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά της. Τα ύποπτα οχήματα έφεραν ένα λεγόμενο «έξυπνο λογισμικό». Η δουλειά του ήταν να αντιλαμβάνεται πότε διεξάγεται έλεγχος για τα επίπεδα εκπομπής αερίων ρύπων και να «δείχνει» ότι το εκάστοτε όχημα της Volkswagen συμβαδίζει με τα επιτρεπόμενα όρια. Οταν, όμως, κυκλοφορούσε κανονικά στους αυτοκινητοδρόμους, εξέπεμπε ρύπους πολύ παραπάνω από το προβλεπόμενο από την αμερικανική περιβαλλοντική νομοθεσία (και συγκεκριμένα της πολιτείας της Καλιφόρνιας). Κι ενώ οι αρμόδιες αρχές είχαν αρκετά νωρίτερα κρούσει στην Volkswagen τον κώδωνα κινδύνου για τις παρατυπίες της, εκείνη αρχικά τις αγνόησε και τελικά αντέδρασε πολύ καθυστερημένα. Κι όταν αντέδρασε, παραδέχθηκε ότι εξαπατούσε τις Αρχές, αναφέροντας ότι το «έξυπνο λογισμικό» είχε τοποθετηθεί σε σχεδόν 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην παγκόσμια αγορά.

Τις πρώτες ημέρες μετά την αποκάλυψη των τεραστίων διαστάσεων σκανδάλου ο Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος βρισκόταν αρκετά χρόνια ήδη στο πηδάλιο της Volkswagen, ενόσω χρησιμοποιείτο το ‘ένοχο’ λογισμικό στα πετρελαιοκίνητα της εταιρείας, παρέμενε στη θέση του. Αλλά πλέον οι αποκαλύψεις έρχονταν με ρυθμό χιονοστιβάδας. Οκτώ ημέρες μετά τη δημοσιοποίηση του σκανδάλου, στις 23 Σεπτεμβρίου 2015, ο Βίντερκορν παραιτήθηκε, ανέλαβε πλήρως την ευθύνη για τη χειραγώγηση των στοιχείων των εκπομπών ρύπων και προσέθεσε πως η απόφασή του κινείται προς το συμφέρον της Volkswagen. «Η διαδικασία διαλεύκανσης της υπόθεσης πρέπει να συνεχιστεί με διαφάνεια», είπε, διευκρινίζοντας ότι μόνο έτσι η εταιρεία θα ανακτήσει την απολεσθείσα αξιοπιστία της. Ενας αδιαμφισβήτητος αντίκτυπος του σκανδάλου ήταν η δραστική στροφή της VW στην ηλεκτροκίνηση, την οποία μέχρι τότε δεν είχε αξιολογήσει επαρκώς.

Οπως ήταν αναμενόμενο, πάμπολλοι κινήθηκαν δικαστικά κατά της γερμανικής εταιρείας, από τις αμερικανικές και τις ευρωπαϊκές αρχές, που τις εξαπάτησε, μέχρι τους επενδυτές, τους μετόχους και τους οδηγούς των πετρελαιοκίνητων αυτοκίνητων της, φυσικά. Μία σχετικά πρόσφατη υπόθεση ήταν αυτή, που εκδικάστηκε τον Μάιο στη Γερμανία και την κίνησε οδηγός εις βάρος της Volkswagen. Είχε αγοράσει ένα μεταχειρισμένο VW Sharan, θεώρησε ότι εξαπατήθηκε από την εταιρεία λόγω του σκανδάλου και ζήτησε να του επιστρέψει το πλήρες αντίτιμο του οχήματος. Το δικαστήριο τον δικαίωσε, δημιουργώντας δεδικασμένο για τις εκκρεμείς σχεδόν 60.000 προσφυγές, που έχουν καταθέσει στη Γερμανία κάτοχοι αυτοκινήτων της Volkswagen. Η τελευταία, όπως απεφάνθη το δικαστήριο, οφείλει να καταβάλει αποζημίωση στους πελάτες της, οι οποίοι εθίγησαν από το σκάνδαλο, το ύψος της οποίας θα εξαρτηθεί από τα διανυθέντα χιλιόμετρα.