ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στήριξη στον τουριστικό κλάδο από την Ε.Ε.

Από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούνιο η παροχή τουριστικών υπηρεσιών στις χώρες-μέλη εμφάνισε δραματική μείωση της τάξης του 75%.

Ηταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για τον ευρωπαϊκό τουρισμό η φετινή εξαιτίας της πανδημίας, αλλά ίσως να μπορεί να ιδωθεί και ως ευκαιρία για αναδιοργάνωση και ενδυνάμωσή του. Σε σχετικό άρθρο του το Euronews αναφέρει τα σοβαρά ερωτήματα που απασχόλησαν τον κλάδο, αλλά και τις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που στόχο έχουν να του προσφέρουν στήριξη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει να διασφαλίσει τη ρευστότητα των τουριστικών επιχειρήσεων και πιο συγκεκριμένα των μικρομεσαίων μονάδων, δίνοντας ευελιξία στην παροχή κρατικής βοήθειας, αλλά και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Ειδικότερα, παρέχεται άμεση ρευστότητα σε πληγείσες επιχειρήσεις, η οποία τελεί υπό κοινή διαχείριση με τα κράτη-μέλη.  

Μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων, δίδεται κεφάλαιο 8 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη χρηματοδότηση 100.000 μικρών επιχειρήσεων. Οι θέσεις εργασίας υποστηρίζονται στο πλαίσιο του προγράμματος SURE, που συνδράμει τα κράτη-μέλη να καλύψουν το κόστος των εθνικών προγραμμάτων μερικής απασχόλησης και των αντίστοιχων μέτρων, που βοηθούν τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν θέσεις εργασίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει τη συνεργασία μεταξύ υπηρεσιών απασχόλησης, κοινωνικών εταίρων και εταιρειών για τη διευκόλυνση της επανακατάρτισης, ειδικότερα όσων εντάσσονται σε καθεστώς εποχικής εργασίας.

Στη Λυών, η Αν Προστ εδώ και 20 χρόνια οργανώνει εξειδικευμένες ξεναγήσεις στο παλιό τμήμα της πόλης και σε σημεία γαστρονομικού ενδιαφέροντος. Μέχρι πριν από την πανδημία τα πήγαινε περίφημα. Ωστόσο, ο ιός έθεσε μείζονα ερωτήματα βιωσιμότητας και η Αν Προστ κλήθηκε να λάβει επώδυνες αποφάσεις. Και εξομολογείται στο Euronews: «Δυστυχώς, έπρεπε να απολύσω τους συμβασιούχους που απασχολούσα. Στη συνέχεια, έπρεπε να καθησυχάσω τους πελάτες που με είχαν ήδη πληρώσει, ότι θα τους επιστρέψω τα χρήματα ή θα τα βάλω στην άκρη για την επόμενη δουλειά που θα κάνουμε. Μετά έπρεπε να επικοινωνήσω με όλους για να τους πω ότι είμαι ακόμη εδώ, τώρα που τελείωσε η δύσκολη περίοδος. Οτι μπορώ να τους προσφέρω νέες, ακόμη καλύτερες υπηρεσίες». 

Μετά την πανδημία το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας της προσαρμόστηκε, οι επισκέπτες καθησυχάζονταν ότι είναι ασφαλείς στους εξωτερικούς χώρους και οδηγούνταν σε σημεία όπου δεν υπήρχε συνωστισμός. «Εχουμε οργανώσει ολιγομελείς ομάδας, ακόμη και αν αυτό μεταφράζεται σε πολλές τέτοιες ομάδες», προσθέτει η κ. Προστ. «Εχω ολόκληρη ομάδα ξεναγών. Οπότε προσαρμοζόμαστε. Ολα έχουν να κάνουν με την προσαρμογή και την ηρεμία του κόσμου».

Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει το 10% του ΑΕΠ της Ε.Ε. και αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο νούμερο. Από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούνιο η παροχή τουριστικών υπηρεσιών στις χώρες-μέλη εμφάνισε δραματική πτώση της τάξης του 75%. Πάντως, ειδήμονες και αναλυτές της τουριστικής βιομηχανίας σχολιάζουν θετικά τις πρωτοβουλίες της Κομισιόν για την ενδυνάμωση του κλάδου στη δυσχερέστατη αυτή συγκυρία, ενώ επισημαίνουν πόσο σημαντική είναι η πρωτοβουλία της για κοινά κριτήρια, όταν κάποιο κράτος-μέλος θέλει να επιβάλει ταξιδιωτικούς περιορισμούς. 

«Για να ταξιδέψουν οι πολίτες ξανά, είναι αναγκαίο οι ευρωπαϊκές χώρες να συντονίσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Να έχουν κοινά κριτήρια καθορισμού των επικίνδυνων περιοχών βάσει επιστημονικών αποδείξεων και να διαμορφώνουν πρωτόκολλα για τη διεξαγωγή τεστ στα ταξίδια», επισημαίνει ο Εμανουέλ Μινιέ, γενικός γραμματέας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Travel Tech. «Υστερα από αυτή την κρίση, ο κόσμος θα θέλει να γνωρίζει περισσότερα. Θα θέλει να ξέρει ποιο είναι το καλύτερο πακέτο που μπορεί να πάρει, αλλά και αν η επιλογή του είναι πιο βιώσιμη. Αρα οι υπεύθυνοι ταξιδιών πρέπει να ακολουθούν πολιτικές με μεγαλύτερη διαφάνεια», προσθέτει.