ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αντοχές επιδεικνύουν τα ελληνικά διυλιστήρια

Τα ΕΛΠΕ ανακοινώνουν σήμερα οικονομικά αποτελέσματα γ΄ τριμήνου και σύμφωνα με δημοσκόπηση του Reuters, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 49 εκατ. ευρώ.

Τα δύο ελληνικά διυλιστήρια επιδεικνύουν αντοχές στους ισχυρούς κραδασμούς που προκαλεί το δυσμενές περιβάλλον διύλισης που έχει διαμορφώσει πανευρωπαϊκά η πανδημία COVID-19. Ειδικότερα για τα ΕΛΠΕ, τα οποία θα είναι τα πρώτα που ανακοινώνουν σήμερα τα οικονομικά αποτελέσματα γ΄ τριμήνου, αναλυτές της αγοράς κάνουν λόγο για ισχυρό ισολογισμό και θετικά ΕΒΙTDA. Οπως αναφέρουν, παρά τη μειωμένη διαθεσιμότητα των μονάδων εξαιτίας του εκτενούς προγράμματος συντήρησης και αναβάθμισης στον Ασπρόπυργο, η παραγωγή διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα με αποτέλεσμα και την αύξηση των εξαγωγών. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Reuters, στην οποία συμμετείχαν πέντε Ελληνες και ξένοι αναλυτές που καλύπτουν τη μετοχή των ΕΛΠΕ, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA εκτιμάται ότι  θα ανέλθουν σε 49 εκατ. ευρώ, επηρεασμένα από το δυσμενέστατο περιβάλλον διύλισης και τις επιπτώσεις της COVID-19. Σημειώνεται ότι ο όμιλος, παρά το δυσμενές περιβάλλον, επισπεύδει τον ενεργειακό και ψηφιακό μετασχηματισμό του και προχωράει σε ταχεία υλοποίηση του πλάνου για την ανάπτυξη σημαντικού χαρτοφυλακίου έργων ΑΠΕ. Αλλωστε, είναι πρόσφατη η ανακοίνωση για την επιτυχή ολοκλήρωση της εξαγοράς του γιγαντιαίου πάρκου φωτοβολταϊκών στην Κοζάνη από την «ΕΛΠΕ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ», όπου σε αυτό το εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον ο όμιλος κατόρθωσε να διασφαλίσει από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές την αναγκαία χρηματοδότηση και μάλιστα με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους.

Ενδεικτικό του κλίματος που έχει διαμορφωθεί, εξαιτίας της παρατεταμένης κρίσης που προκάλεσε η πανδημία, είναι το γεγονός ότι τα διυλιστήρια στην Ευρώπη μειώνουν την απόδοσή τους, καθώς επιβάλλονται νέα περιοριστικά μέτρα σε ολόκληρη την ήπειρο, ενώ ορισμένα διυλιστήρια παραμένουν κλειστά «επ’ αόριστον». Οι εταιρείες διύλισης ανέφεραν χαμηλές επιδόσεις στο τρίτο τρίμηνο του έτους, με τις προβλέψεις για τους επόμενους μήνες να παραμένουν δυσοίωνες.

Πριν από λίγες ημέρες, η Total ανακοίνωσε απότομη μείωση των καθαρών κερδών της κατά 93% σε σχέση με πέρυσι, ενώ σημαντική ήταν η πτώση στα καθαρά κέρδη και της Shell που διαμορφώθηκαν στα 489 εκατ. δολ., από 5,88 δισ. δολ. ένα χρόνο νωρίτερα. Για τη Saudi Aramco η «βουτιά» στα κέρδη γ΄ τριμήνου έφτασε το 44,6%. Την ίδια ώρα, ζημίες για τρίτο διαδοχικό τρίμηνο ανακοίνωνε η Exxon Mobil, με τις απώλειες να ανέρχονται στα 680 εκατ. δολ., έναντι κερδών 3,17 δισ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Στην Ιταλία, η Eni γνωστοποίησε ότι τα επίπεδα παραγωγής στα διυλιστήριά της μειώθηκαν το τρίτο τρίμηνο κατά 35%, ενώ η συνολική παραγωγή στα γαλλικά διυλιστήρια της Total μειώθηκε κατά 47% σε ετήσια βάση. Στην Πορτογαλία, η Galp έκλεισε στις 10 Οκτωβρίου –για δεύτερη φορά εφέτος– τις μονάδες παραγωγής καυσίμων στα μικρότερα από τα δύο διυλιστήριά της στο Πόρτο, ενώ ανέφερε αρνητικό περιθώριο διύλισης, στα μείον 70 σεντς ανά βαρέλι. Το διυλιστήριο Sarroch της Ιταλίας ανακοίνωσε ότι θα λειτουργούσε σε ελάχιστα επίπεδα τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, προκειμένου να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις από τη μείωση των περιθωρίων διύλισης τους τελευταίους μήνες, ενώ ταυτόχρονα θα θέσει σε διαθεσιμότητα μεγάλο αριθμό των 1.400 υπαλλήλων του.

Στην Ισπανία, η La Rabida αποφάσισε να διατηρήσει κλειστές δύο μονάδες στο διυλιστήριό της, ακόμη και μετά τις εργασίες συντήρησης που τώρα πραγματοποιούνται. Οταν το «επιτρέψουν οι συνθήκες της αγοράς», θα επαναλειτουργήσει το διυλιστήριο της Repsol στο Μπιλμπάο, που έχει τεθεί εκτός παραγωγής από τις 9 Μαΐου.