ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΕΛΚΑ: Σε συνήθειες του πρώτου lockdown επιστρέφουν οι καταναλωτές

Φωτ. Intime

Σε συνήθειες που είχαν υιοθετήσει την περίοδο του πρώτου lockdown, την περασμένη άνοιξη, επιστρέφουν οι καταναλωτές, όπως προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η οποία διενεργήθηκε σε δείγμα 850 ατόμων την περίοδο 2 έως 3 Νοεμβρίου 2020, οι καταναλωτές στρέφονται στη μαγειρική στο σπίτι, καθώς και στην παρασκευή γλυκών και καφέ, στη γενικότερη φροντίδα του σπιτιού (καθαρισμός, επισκευές, κηπουρική κλπ.) αλλά και στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

ielka-se-synitheies-toy-protoy-lockdown-epistrefoyn-oi-katanalotes0

Μεγάλη κάμψη ως προς τις αγοραστικές συνήθειες καταγράφεται στην εστίαση (ένα μεγάλο ποσοστό ήδη και πριν το κλείσιμο της εστίασης δεν την επέλεγε), ενώ με τα νέα μέτρα επηρεάζονται και η κατ’ οίκον παράδοση-κατανάλωση, αλλά και η παραλαβή take-away από το κατάστημα.

Σε αντίθεση με την άνοιξη φαίνεται ότι οι αγοραστικές και καταναλωτικές συνήθειες δεν συνοδεύονται από αντίστοιχη αύξηση της δαπάνης για τα νοικοκυριά, είτε γιατί σε κάποια είδη η δαπάνη είναι ήδη επαρκώς υψηλή, είτε λόγω οικονομικών δυνατοτήτων. Ειδικότερα, οι καταναλωτές εκτιμούν ότι δεν θα επηρεαστούν καθόλου οι δαπάνες σε τρόφιμα, ενώ θα μειωθούν σε ένα μικρό βαθμό οι συνολικές δαπάνες τους σε αγορές από το σουπερμάρκετ. Εκτιμάται επομένως ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλη αύξηση αυτής δαπάνη, η οποία παρέμενε άλλωστε ήδη αυξημένη, ενώ καταγράφεται και η κόπωση του αγοραστικού κοινού.

Αύξηση δαπανών για μάσκες, αντισηπτικά

Με αυξητική τάση φαίνεται ότι θα κινηθούν τα προϊόντα για την προστασία των καταναλωτών όπως μάσκες, αντισηπτικά, γάντια κλπ., καθώς η αναμενόμενη διατήρηση των μέτρων προστασίας, αλλά και η έξαρση της πανδημίας φαίνεται ότι προκαλούν ανησυχία στους καταναλωτές. Επιπλέον, όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, δεν υπάρχει ορίζοντας για άμεση άρση των μέτρων προστασίας, κάτι που επίσης επηρεάζει τις εξελίξεις. Αυξητικά αναμένεται να κινηθούν και τα είδη οικιακής φροντίδας, λόγω του μεγαλύτερου χρόνου παραμονής στο σπίτι του κοινού και της τάσης που αναφέρθηκε παραπάνω.

Αντίθετα πτωτικά αναμένεται να κινηθεί η δαπάνη σε είδη ζαχαροπλαστείου, λόγω της υιοθέτησης των μέτρων social distancing (σημειώνεται ότι ακολουθεί η περίοδος των εορτών), αλλά και τα είδη προσωπικής περιποίησης για τους ίδιους λόγους. Η κατανάλωση έτοιμου φαγητού και καφέ επίσης φαίνεται ότι θα παρουσιάσει κάμψη, κάτι που οφείλεται στην παραμονή στο σπίτι, στην τηλεργασία, αλλά και στο γενικότερο καταναλωτικό κλίμα.