ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το Πεκίνο βάζει «φρένο» σε τεχνολογικούς κολοσσούς

Οι κινεζικές αρχές υιοθετούν τακτικές που θα μπορούσαν να εμποδίσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό και από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Alibaba (που είναι και η μεγαλύτερη σε παγκόσμιο επίπεδο) ή η JD.com.

 Οι μονοπωλιακές τακτικές που μπορεί να επιστρατεύουν τεχνολογικοί κολοσσοί θορύβησαν το Πεκίνο και οι Αρχές αποφάσισαν να να ελέγξουν την ολοένα και αυξανόμενη κυριαρχία τους στην αγορά. Με την απόφαση αυτή, η Κίνα ουσιαστικά κινείται στα χνάρια των αμερικανικών και ευρωπαϊκών αρχών, οι οποίες τελευταία έχουν προβεί σε έρευνες αλλά και αγωγές εναντίον τεχνολογικών εταιρειών, όπως η Google ή το Facebook, για παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Σχετικά πρόσφατα το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, σε μία πρωτοφανή κίνηση, αποφάσισε να υποβάλει αγωγή κατά της Google, κατηγορώντας την εταιρεία για μονοπωλιακές πρακτικές και παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού. Με τη σειρά της, η Κομισιόν έχει επιβάλει και στο παρελθόν πρόστιμα εναντίον τεχνολογικών εταιρειών για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους στην αγορά, ενώ έχει εξαπολύσει κατηγορίες εναντίον αμερικανικών τεχνολογικών εταιρειών για παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού. Πλέον, οι δημοφιλείς τεχνολογικές εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν μια διμέτωπη επίθεση από τις αρχές ανταγωνισμού και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Τώρα ήρθε η σειρά της ρυθμιστικής αρχής της Κίνας να «ελέγξει» τους δικούς της τεχνολογικούς γίγαντες, προκειμένου να αποτρέψει την κυριαρχία τους στην αγορά με αθέμιτο τρόπο.

Σύμφωνα με το Reuters, η κινεζική ρυθμιστική αρχή δημοσίευσε χθες το προσχέδιο των κανόνων για την πρόληψη της μονοπωλιακής συμπεριφοράς από τις διαδικτυακές πλατφόρμες, στοχεύοντας να ενισχύσει τους ελέγχους στις υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου (marketplaces) και στις υπηρεσίες πληρωμών.Η Κρατική Διοίκηση για Κανονισμό Αγοράς (SAMR), η οποία δημοσίευσε το προσχέδιο των κανόνων, δήλωσε πως θέλει να αποτρέψει τις διαδικτυακές πλατφόρμες από το να κυριαρχήσουν στην αγορά ή να υιοθετήσουν τακτικές που θα μπορούσαν να εμποδίσουν τον θεμιτό ανταγωνισμό. Το δε προσχέδιο περιλαμβάνει κανόνες που εξετάζουν εάν μια συναλλαγή αντιμετωπίζει τους πελάτες με διαφορετικό τρόπο με βάση τα δεδομένα, την ικανότητα πληρωμής, τις καταναλωτικές τους συνήθειες ή τις συνήθειές τους κατά τη χρήση των υπηρεσιών. Το συγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο θα μπορούσε να εφαρμοστεί στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Alibaba ή η JD.com, ή στις πλατφόρμες που παρέχουν υπηρεσίες πληρωμής, όπως το Alipay του Ant Group και το Wechat του έτερου τεχνολογικού γίγαντα Tencent. Ισχύ μπορεί να έχει και στην ηλεκτρονική πλατφόρμα παραγγελίας φαγητού Meituan. Σύμφωνα με το Reuters, η κινεζική ρυθμιστική αρχή που είναι υπεύθυνη για θέματα ανταγωνισμού επιζητεί απάντηση για το προσχέδιο των κανόνων έως τις 30 Νοεμβρίου.

Στο μεταξύ, η κίνηση αυτή έρχεται σε συνέχεια σχετικής αναφοράς περί θεμιτού ανταγωνισμού από την επιτροπή χρηματοοικονομικής σταθερότητας και ανάπτυξης της Κίνας, με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο της κινεζικής κυβέρνησης, Λιου Χε. Η επιτροπή είχε επισημάνει την ανάγκη βελτίωσης των μηχανισμών για τη διασφάλιση του θεμιτού ανταγωνισμού, καθώς και την ενίσχυση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Πέρυσι, η SAMR ζήτησε από περισσότερες από 20 πλατφόρμες να σταματήσουν να απαιτούν από τους εμπόρους να υπογράφουν συμφωνίες αποκλειστικής συνεργασίας, με αφορμή και τις κατηγορίες που είχαν εξαπολύσει έμποροι κατά της Alibaba. Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο της Yahoo στην Κίνα, Ξι Γουέν, η Κίνα μέχρι πρότινος απέφευγε να λάβει σκληρά μέτρα για τον έλεγχο του τεχνολογικού τομέα, καθώς είχε στόχο να βοηθήσει τις εγχώριες τεχνολογικές εταιρείες να αναπτυχθούν και να ανταγωνιστούν τις αμερικανικές.

Kομισιόν εναντίον Amazon 

Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρέθηκε η Αmazon για τον τρόπο με τον οποίο μεταχειρίζεται ευρωπαϊκά προϊόντα που πωλούνται μέσω της πλατφόρμας της, κατηγορώντας την αμερικανική εταιρεία ότι παραβιάζει τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ε.Ε., στρεβλώνοντας τον ανταγωνισμό στις διαδικτυακές αγορές λιανικής. 

Σύμφωνα με τους Financial Times, ύστερα από τη διεξαγωγή έρευνας διάρκειας ενός χρόνου, η Κομισιόν κατηγορεί την Amazon ότι χρησιμοποιεί δεδομένα τρίτων πωλητών που κάνουν χρήση της πλατφόρμας της –τα οποία όμως δεν είναι δημόσια– προκειμένου να αποκτήσει πλεονέκτημα έναντι αυτών. 

Επιπλέον, η Επιτροπή έχει κινήσει και δεύτερη επίσημη έρευνα, σύμφωνα με την οποία εξετάζει εάν η εταιρεία έχει προχωρήσει σε μία πιο προνομιακή μεταχείριση των προϊόντων καθώς και των πωλητών που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες logistics της Amazon.
Οπως ανέφερε η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Επιτροπής αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, «πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι πλατφόρμες που έχουν διττό ρόλο και διαθέτουν ισχύ στην αγορά, όπως η Amazon, δεν στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό. Τα δεδομένα σχετικά με τη δραστηριότητα τρίτων πωλητών δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται προς όφελος της Amazon όταν αυτή ενεργεί ως ανταγωνιστής των εν λόγω πωλητών. Επιπλέον, οι συνθήκες του ανταγωνισμού στην πλατφόρμα Amazon πρέπει να είναι δίκαιοι».