ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατά 500 δισ. δολάρια μειώθηκε ο τζίρος των αερομεταφορέων

kata-500-dis-dolaria-meiothike-o-tziros-ton-aerometaforeon-561185197

Το πλήγμα που υπέστησαν οι αερομεταφορές εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού είναι πρωτοφανές, ενώ η παρασκευή εμβολίων και τα γρήγορα διαγνωστικά τεστ γεννούν ελπίδες ανάκαμψης. Ωστόσο, όπως σημειώνει η Deutsche Welle, δεν θα έχουν όλες οι αεροπορικές εταιρείες τις ίδιες προοπτικές ανάκαμψης. Κι όπως τονίζει ο Αλεξάντρ ντε Ζινιάκ, ο απερχόμενος γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών ΙΑΤΑ, «δεν μπορούμε να περιμένουμε το εμβόλιο». Εξ ου και εντείνει τις πιέσεις προκειμένου να επισπευσθεί η επανεκκίνηση των αερομεταφορών τους επόμενους μήνες, με τη βοήθεια μαζικών διαγνωστικών τεστ. Η πανδημία κατέφερε μεν βαρύ πλήγμα στον κλάδο τους τελευταίους μήνες, εντούτοις οι περισσότερες εταιρείες του κατάφεραν να επιβιώσουν. 

Το 2020 μετακινήθηκαν μόλις 1,8 δισ. επιβάτες από αέρος έναντι των 4,5 δισ. το 2019. Κατά την ΙΑΤΑ, η δραστική αυτή ελάττωση κατά 60,5% μείωσε τον συνολικό τζίρο κατά 500 δισ. δολάρια στα 328 δισ. δολάρια. Στα ποσά αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται οι απώλειες των επίσης βαριά δοκιμαζόμενων αεροδρομίων και της παροχής υπηρεσιών σε αυτά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ένωσης πολιτικής αεροπορίας ADV στη Γερμανία, το 2020 και το 2021 τα αεροδρόμια θα είναι αντιμέτωπα με συνολικές απώλειες ύψους 3 δισ. ευρώ, και θα διακυβεύεται άμεσα σχεδόν το 1/4 των 180.000 θέσεων εργασίας σε αυτά. Οι διαχειριστές του περιφερειακού αεροδρομίου Παντερμπόρν-Λίπσταντ, στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, ήταν από τους πρώτους που κήρυξαν πτώχευση και δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν κι άλλοι. 

H IATA αναμένει αύξηση της ζήτησης και σταδιακή ανάκαμψη από τα μέσα της επόμενης χρονιάς, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι θα μοιραστούν άμεσα και μαζικά τα νέα εμβόλια και ότι θα αρχίσουν να ταξιδεύουν και πάλι περισσότεροι άνθρωποι, αφού κάνουν χρήση των ταχέων διαγνωστικών τεστ. Ο εκτιμώμενος τζίρος για το 2021 ανέρχεται στα 459 δισ. δολάρια, ενώ οι ζημίες αναμένεται να περιοριστούν στα 39 δισ. δολάρια. Περίπου 12 δισ. δολάρια εκ των απωλειών θα τα επωμιστούν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες, εξαιτίας της σχετικά μικρής εσωτερικής αγοράς, εξαρτώνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις διεθνείς πτήσεις απ’ ό,τι οι Αμερικανοί, οι Ρώσοι ή οι Κινέζοι. 

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι ο τομέας των ταξιδιών μεσαίων αποστάσεων θα ανακάμψει γρηγορότερα από τα μακρινά ταξίδια, ενώ μεγαλύτερη ζήτηση θα έχουν κατ’ αρχάς τα τουριστικά και όχι τα επαγγελματικά πακέτα. Η πανδημία έχει επιφέρει τεράστια ώθηση στην ψηφιοποίηση, η οποία θα αχρηστεύσει τα χρονοβόρα και κοστοβόρα επαγγελματικά ταξίδια, όπως αναφέρει η DW. Τέλος, στήριγμα για τη βιομηχανία των αερομεταφορών ήταν και παραμένουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι εμπορευματικές πτήσεις, των οποίων οι προοπτικές είναι πολύ ευοίωνες ενόψει και της παγκόσμιας διανομής των εμβολίων.