ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλος οι άδειες άντλησης πετρελαίου στη Δανία

telos-oi-adeies-antlisis-petrelaioy-sti-dania-561185212

Με ορίζοντα το 2050, χρονιά-ορόσημο για την Ευρώπη, μιας και επιδιώκει να έχει μηδενίσει τους ρύπους της συνολικά, η Δανία, η μεγαλύτερη χώρα στην παραγωγή πετρελαίου στη Γηραιά Ηπειρο, έλαβε μια ιστορική απόφαση. Παύει να εκδίδει νέες άδειες για εργασίες έρευνας και άντλησης πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα, ενώ σταδιακά θα διακόψει πλήρως την παραγωγή του έως και το 2050, στοιχηματίζοντας πλέον σε ένα πράσινο μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα. Οπως δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Δανός υπουργός Κλίματος και Ενέργειας Νταν Γιόργκενσεν, «προσδοκώ η απόφασή μας να έχει απήχηση και στον υπόλοιπο κόσμο». Η απόφαση αυτή επήλθε μετά τη συμφωνία που εξασφάλισε η κυβέρνηση των Σοσιαλδημοκρατών με την πλειοψηφία των βουλευτών της χώρας. Κι αυτό σημαίνει πως δεν πρόκειται να προχωρήσει ο σχεδιαζόμενος 8ος γύρος αδειοδότησης εργασιών στη Βόρεια Θάλασσα, όπως το ίδιο θα συμβεί με μελλοντικές δραστηριότητες ανίχνευσης και εντοπισμού «μαύρου χρυσού».

Οπως διευκρίνισε ο κ. Γιόργκενσεν, με απλά λόγια, σχεδόν 150 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και των ισοδυνάμων του, τα οποία θα αντλούνταν έως το 2050, θα παραμείνουν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. «Ελπίζουμε πως με την κίνησή μας αυτή θα αποτελέσουμε έμπνευση και για άλλους», είπε χθες ο Δανός υπουργός σε τηλεφωνική του συνέντευξη στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg. «Αυτή τη στιγμή είμαστε η πρώτη χώρα με υψηλή παραγωγή σε “μαύρο χρυσό”, που λαμβάνει την απόφαση να κάνει το βήμα της διακοπής της. Σκεφτόμαστε πως κι άλλοι θα πούνε “αφού το έκανε η Δανία, μπορούμε κι εμείς”». Πάντως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου οι οποίες έχουν παρουσία στα ύδατα της Δανίας δεν θα δουν αλλαγές στους όρους και στις υφιστάμενες συνθήκες τους έως το 2050.

Η αλλαγή πλεύσης θα κοστίσει στη Δανία σχεδόν 13 δισ. κορώνες, δηλαδή 2,1 δισ. δολάρια, όπως υπολογίζει το υπουργείο Κλίματος και Ενέργειας της χώρας. Για την Ιστορία, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η δραστηριότητα της Δανίας στη Βόρεια Θάλασσα ξεκίνησε πριν από περίπου εξήντα χρόνια. Τότε η κυβέρνηση είχε εκχωρήσει αποκλειστικά δικαιώματα ανίχνευσης και εξόρυξης στον κολοσσό A.P. Moller – Maersk. Στη συνέχεια ο όμιλος αυτός, ο οποίος είναι κορυφαίος στα δεξαμενόπλοια παγκοσμίως, μοιράστηκε τα εν λόγω δικαιώματα με ευάριθμες εταιρείες, όπως οι Royal Dutch Shell και Chevron. Πριν από τρία χρόνια η Maersk συμφώνησε με τον γαλλικό πετρελαϊκό κολοσσό Total να του διαθέσει το σύνολο των δραστηριοτήτων της στον «μαύρο χρυσό» και στο φυσικό αέριο. Εκτοτε, επικεντρώνεται μόνον στις μεταφορές και στη διαχείριση συστημάτων εφοδιαστικής αλυσίδας. 

Υπενθυμίζεται πως για τη Δανία η απόφαση να θέσει τέλος στα έργα ανίχνευσης και εντοπισμού πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα εναρμονίζεται με την ευρύτερη ατζέντα της, όπου ύψιστη προτεραιότητα είναι η προστασία του περιβάλλοντος και η αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής με τον περιορισμό των εκπομπών αερίων ρύπων. Στόχος της Κοπεγχάγης είναι έως το 2030 να ελαττώσει δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 70% εν συγκρίσει με τα επίπεδα του 1990. Εν κατακλείδι, όπως υπογράμμισε ο Δανός υπουργός Κλίματος και Ενέργειας Νταν Γιόργκενσεν, «η Ευρώπη στοχεύει σε μηδενικούς ρύπους έως το 2050, όπερ σημαίνει πως πρέπει να παύσει να εξαρτάται από τα ορυκτά καύσιμα, και η δική μας απόφαση αυτό θα το επισπεύσει».