ΑΝΑΛΥΣΗ

Αλλαγή επιχειρηματικής πλεύσης εν μέσω πανδημίας

allagi-epicheirimatikis-pleysis-en-meso-pandimias-561195439

Το να διοικείς μια ταξιδιωτική επιχείρηση το 2020 είναι αρκετά δύσκολο, αλλά για τον Βρετανό Τζόναθαν Μπέιλις το πρόβλημα ήταν τριπλό, όταν ξέσπασε το πρώτο κύμα της πανδημίας. Εκείνο που προσέφερε η επτά ετών εταιρεία του ήταν πακέτα θρησκευτικού τουρισμού σε πιστούς, εκ των οποίων το 70% ενδιαφερόταν για το προσκύνημα στην περιοχή Μεντζουτζόρτζε στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, όπου φέρεται να εμφανίστηκε η Παρθένος Μαρία τη δεκαετία του 1980. Η συγκεκριμένη χώρα ποτέ δεν εντάχθηκε στον κατάλογο των χωρών με τις οποίες είχε οριστεί ταξιδιωτικός διάδρομος με τη Βρετανία, ενώ οι περισσότεροι πελάτες του ανήκαν στην ευπαθή ομάδα των άνω των 65 ετών. «Φαινόταν αδύνατον να επιβιώσουμε φέτος, διότι δεν ήταν πως οργανώναμε ταξίδια στα Κανάρια και μπορούσαμε να επιλέξουμε εναλλακτικούς προορισμούς», σημειώνει ο κ. Μπέιλις – και ο συγκεκριμένος έχει μία μικρή κόρη δύο ετών και ένα γιο, ο οποίος γεννήθηκε μόλις τον Ιούνιο, και πρέπει να τους φροντίσει. 

Η εταιρεία του, Aglow Pilgrimages, δεν έφερνε καθόλου χρήματα πλέον, αν και τους πρώτους δύο μήνες του 2020 είχε 200 κρατήσεις – αυτές εξαφανίστηκαν με την πανδημία. «Βασικά απλώς ήλπιζα πως τα ταξίδια θα αποκαθίσταντο το ταχύτερο δυνατόν, εξ ου και έκανα αναπρογραμματισμό των κρατήσεων για το φθινόπωρο, θεωρώντας πως όλη η δυσκολία μέχρι τότε θα είχε τελειώσει πια», παρατηρεί. Στο πίσω μέρος του μυαλού του, ωστόσο, υπήρχε και η δύσκολα αποδεκτή προοπτική, ότι τα ταξίδια δεν θα ανέκαμπταν τόσο γρήγορα. Βέβαια, η δική του εταιρεία ήταν απλώς ένα μικρό κομμάτι ενός τεράστιου κλάδου, ο οποίος γονάτισε λόγω πανδημίας. Οι αερομεταφορές προβλέπεται πως το 2020 θα έχουν μεταφέρει 1,8 δισ. επιβάτες, σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), δηλαδή όσους και το 2003. Σε σύγκριση με το 2019 η μείωση είναι της τάξεως του 60%, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ετησίως απολέσει έσοδα άνω των 400 δισ. δολαρίων. Το δε 2021, οι επιβάτες αναμένεται απλώς να αυξηθούν στα 2,8 δισ., δηλαδή κατά 1,7 δισ. λιγότεροι από τα επίπεδα προ πανδημίας. 

«Βλέπαμε απλώς τις κρατήσεις να ακυρώνονται η μία μετά την άλλη», λέει ο κ. Μπέιλις, ο οποίος αποφάσισε να στραφεί σε εναλλακτική δραστηριότητα. Κι έτσι ξεκίνησε να προμηθεύει καυσόξυλα τους ανθρώπους, συστήνοντας τον εταιρικό ιστότοπο LogsNearMe.co.uk. «Πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη αγορά και δεν δοκιμάζεται από την πανδημία», επεξηγεί. «Με καραντίνα εν μέσω χειμώνα, οι άνθρωποι θα περνούσαν πιο πολύ καιρό στο σπίτι και θα χρειάζονταν περισσότερα ξύλα». Οταν έληξε η πρώτη καραντίνα στη Βρετανία, μετέβη στη Λιθουανία για να συναντήσει προμηθευτές και να κλείσει συμφωνίες. Με πολύ προσεκτικά βήματα ακολούθησε το επιχειρηματικό του σχέδιο, παράγγειλε δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με καυσόξυλα αρχικά και δεν θέλησε να επενδύσει σε απόθεμα, που φυλασσόταν σε ακριβές αποθήκες. 

Τον Σεπτέμβριο ξεκίνησε ο ιστότοπος και οι πελάτες του μέσα σε ένα μήνα είχαν αγοράσει το σύνολο των ξύλων του. Εκτοτε, ο Τζόναθαν Μπέιλις παρήγγειλε έξι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου ήταν και η επικερδέστερη στη βραχύβια παρουσία της εταιρείας του. Η αίσθηση του ιδρυτή του LogsNearMe.co.uk πως η εν λόγω δραστηριότητα είναι απρόσβλητη από τον ιό επαληθεύθηκε. «Με το που έρχεται η προμήθεια, φεύγει», λέει. Τα πράγματα βέβαια δεν ήταν εύκολα, μιας και στις συναντήσεις που είχε στην ανατολική Ευρώπη βρέθηκε ενώπιον ορισμένων απατεώνων, και με έναν έκλεισε συμφωνία, την οποία ακόμη δεν έχει παραλάβει. Μέχρι στιγμής η Aglow Pilgrimages έχει «παγώσει». «Ελπίζω, αμέσως μόλις αποκατασταθούν τα πράγματα, να τη θέσω σε κίνηση ξανά, αλλά δεν θα εκπλαγώ εάν η πώληση ξύλων την παραγκωνίσει σε μερικά χρόνια», καταλήγει ο Τζόναθαν Μπέιλις.