ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρονιά διακυμάνσεων για Uber και Lyft

Χρονιά διακυμάνσεων για Uber και Lyft

Σε μια περίοδο έντονης αναστάτωσης λόγω της πανδημίας, η δουλειά του Ρόμπερτ Μορένο, οδηγού σε υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών στο Σαν Ντιέγκο, αποτελεί δείγμα για το μέλλον των εταιρειών για τις οποίες πρόσφερε τις υπηρεσίες του. Τον Μάρτιο, αρκετοί ανησυχούσαν μήπως αρρωστήσουν παρά μήπως χάσουν χρήματα. Ετσι, ο κ. Μορένο σταμάτησε να μεταφέρει επιβάτες. Tον Ιούνιο, καθώς η πανδημία στην Καλιφόρνια υποχωρούσε, αποφάσισε να επιστρέψει στη δουλειά του. Ωστόσο, καθώς τα κρούσματα κορωνοϊού άρχισαν να ανεβαίνουν ξανά, για άλλη μία φορά σταμάτησε να εργάζεται. 

Αυτή την εβδομάδα, οι εταιρείες τεχνολογίας, Lyft και Uber, που συνδέουν πελάτες και οδηγούς μέσα από πλατφόρμες διασύνδεσης, αναμένεται να ανακοινώσουν τις οικονομικές τους καταστάσεις όπως αυτές διαμορφώθηκαν την προηγούμενη χρονιά. Μάλιστα, αναμένεται αυτές να εμφανίσουν διακυμάνσεις που θυμίζουν λίγο την εμπειρία που βίωσε τους προηγούμενους μήνες ο κ. Μορένο. Οι επενδυτές εκτιμάται ότι θα επικεντρωθούν περισσότερο στα σημάδια βελτίωσης της τρέχουσας χρονιάς και θα εξετάσουν εάν η Uber ή η Lyft –που πραγματοποίησε ένα από τα μεγαλύτερα IPO των τελευταίων ετών– θα αποτελέσει παράδειγμα για την εξέλιξη όλης της τουριστικής βιομηχανίας.

«Οι εταιρείες διαμοιρασμού είναι στο μάτι του κυκλώνα», επισημαίνει ο Ντάνιελ Ιβς, επικεφαλής στη Wedbush Securities. «Ακόμη και εάν τα πράγματα πάνε καλύτερα από το αναμενόμενο, η ταξιδιωτική βιομηχανία συνεχίζει να παρουσιάζει πτώση της τάξεως του 50% με 60% εξαιτίας των συνεχόμενων περιοριστικών μέτρων που επιβάλλονται στις πόλεις και στις πολιτείες». Η εικόνα για δεύτερη απώλεια εσόδων από την πλευρά των εταιρειών προς τα τέλη του προηγούμενου έτους έχει αρχίσει να γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρη. Υπάρχουν πάντως και ορισμένα καλά νέα: τα αποτελέσματα δεν ήταν τόσο κακά όσο την πρώτη φορά. Οι άνθρωποι συνέχισαν να ταξιδεύουν παρά τα lockdowns. Επίσης, η πρόσφατη εξαγορά από την Uber της νεοφυούς online delivery υπηρεσίας φαγητού Postmates έναντι 2,65 δισ. δολ. φαίνεται να αποδίδει. Tον Απρίλιο, η βασική επιχειρηματική δραστηριότητα της Uber σημείωσε πτώση 80% και περίπου 53% το τρίτο τρίμηνο του 2020, περίοδο που υπάρχουν πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία. 

Προκειμένου να περιορίσει τις απώλειες, η Uber θέλησε να διπλασιάσει την υπηρεσία διανομής φαγητού Uber Eats και εξαγόρασε την ανταγωνίστρια εταιρεία Postmates. Ετσι, σύμφωνα με την τεχνολογική εταιρεία, τα έσοδά της από την υπηρεσία διανομής φαγητού αυξήθηκαν 125% το τρίτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Επίσης, πρόσφατα, η εταιρεία εξαγόρασε έναντι 1,1 δισ. δολ. την εταιρεία διανομής αλκοόλ Drizly. Την ίδια στιγμή, η Uber μείωσε το κόστος περιορίζοντας τη μονάδα αυτόνομης οδήγησης μέσω της οποίας θα μπορούσε να αναπτύξει αυτόνομα οχήματα. Αναλυτές μάλιστα εκτιμούν πως τα έσοδα της εταιρείας κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2020 θα σημειώσουν πτώση της τάξεως του 12% σε σύγκριση με τη χρονιά που προηγήθηκε.

Οσον αφορά την ανταγωνίστρια της Uber, τη Lyft, αναλυτές εκτιμούν πως τα έσοδά της για το τέταρτο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς θα υποχωρήσουν περίπου 44% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα το 2019. Τον Δεκέμβριο η εταιρεία ανακοίνωσε πως θα απολέσει λιγότερα από 190-200 εκατ. δολ. που αρχικά είχε προβλέψει, εκτιμώντας πως οι απώλειες εσόδων θα είναι περισσότερες από 185 εκατ. δολ. Δεύτερη πτώση κατέγραψε και η έτερη τεχνολογική εταιρεία, η Airbnb, η οποία εισήχθη στο Χρηματιστήριο τον Δεκέμβριο. Μάλιστα, την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου, που αποτελεί συνήθως περίοδο διακοπών, οι κρατήσεις μέσω της πλατφόρμας μειώθηκαν σε όλη την επικράτεια κατά 18%, όπως επισήμανε η εταιρεία Transparent, με την Airbnb να μην προβαίνει σε κάποιο σχόλιο.