ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καθηλώνονται τα Boeing 777 για έλεγχο των κινητήρων τους

Καθηλώνονται τα Boeing 777 για έλεγχο των κινητήρων τους

Την ώρα κατά την οποία η Boeing επαναφέρει σταδιακά στους αιθέρες το αεροσκάφος 737 MAX, αφότου έχει επισκευάσει το λογισμικό του, το μοντέλο 777 της δημιουργεί νέα προβλήματα. Συγκεκριμένα, η αμερικανική αεροπορική εταιρεία United Airlines αποφάσισε να καθηλώσει 24 παλαιότερα αεροσκάφη Boeing με κινητήρα της Pratt & Whitney τύπου PW4077, έπειτα από το ατύχημα που συνέβη το περασμένο Σάββατο, όταν κινητήρας πήρε φωτιά. Αν και η πτήση από το Ντένβερ προς τη Χονολουλού με 231 άτομα επιβάτες και 10 πλήρωμα προσγειώθηκε με ασφάλεια και δεν τραυματίστηκε κανείς, το πρόβλημα είναι σοβαρό. Αντιδρώντας άμεσα οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές έδωσαν εντολή για κατεπείγουσα επιθεώρηση στα αεροσκάφη και τους κινητήρες τους και ειδικά στους ανεμιστήρες των τελευταίων. Το δε υπουργείο Μεταφορών της Ιαπωνίας έδωσε χθες εντολή για την προσγείωση αεροσκαφών, τα οποία φέρουν μία παραλλαγή του προαναφερθέντος κινητήρα, ενώ και αερομεταφορείς, όπως οι Korean Air Lines και Asiana Airlines έκαναν το ίδιο. Οπως ήταν αναμενόμενο οι τιμές των μετοχών της Boeing και της Raytheon Technologies, η οποία έχει στην ιδιοκτησία της την Pratt & Whitney, υποχώρησαν στις συναλλαγές πριν από το άνοιγμα της αμερικανικής αγοράς χθες κατά 3,9% και 2,9% αντιστοίχως.
Φόβος και ανησυχία

Το Boeing 777 προσγειώθηκε με ασφάλεια στο Ντένβερ και κανείς δεν τραυματίστηκε από τα συντρίμμια, που έπεφταν στο έδαφος, ενώ φλεγόταν ο κινητήρας. Πλάνα από το συμβάν γυρίστηκαν από επιβάτη αλλά και από ανθρώπους στο έδαφος, που κατέγραψαν  συντρίμμια διάσπαρτα σε διάφορα σημεία και ορισμένα πλησίον κατοικιών. Ο φόβος, που δημιουργεί το ατύχημα, γεννιέται σε μία ιδιάζουσα στιγμή για την πορεία του παγκοσμίου κλάδου των αερομεταφορών αλλά και της αεροναυπηγικής γενικότερα. Μετά έναν χρόνο πανδημίας και δραστικά περιοριστικών μέτρων για τη συγκράτησή της, ο κλάδος προσπαθεί να εξέλθει και να ανακάμψει, παρά τις εγγενείς δυσκολίες – σε μεγάλο βαθμό τα εμπόδια στις μετακινήσεις παραμένουν. Tην ίδια ημέρα που συνέβη το ατύχημα στο Ντένβερ, ακόμα ένα περιστατικό κατεγράφη στην Ολλανδία με αεροσκάφος μεταφοράς εμπορευμάτων, το οποίο έφερε κινητήρα από την ίδια οικογένεια του PW4077 και έκανε αναγκαστική προσγείωση λίγο μετά την απογείωση από το Μάαστριχτ. Οι αρμόδιες αρχές για την αεροπλοΐα ένθεν κακείθεν του Ατλαντικού διερεύνησαν ενδελεχώς την Boeing μετά τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα προ διετίας στην Αιθιοπία και την Ινδονησία με αεροσκάφη 737 ΜΑΧ.

Στην τωρινή περίσταση κατά την πτήση της United, στην οποία εμφανίστηκε η βλάβη λίγο μετά την απογείωση, δύο πτερύγια του ανεμιστήρα έσπασαν, όπως ανέφερε στην έκθεσή του το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών. Το μεγαλύτερο μέρος της βλάβης εντοπίστηκε στον κινητήρα και το αεροπλάνο υπέστη μόνο μικρές ζημιές. Ενώ το συμβάν του Ντένβερ δεν συνδέεται με ευρύτερα προβλήματα του Boeing 777, ενός αεροσκάφους δικινητήριου και ευρείας ατράκτου για διηπειρωτικές πτήσεις, έρχεται να επιβαρύνει με ένα ακόμα ζήτημα την αμερικανική αεροναυπηγική. Η Boeing διέκοψε επίσης τις πωλήσεις των 787 Dreamliner για να ελέγξει τυχόν κατασκευαστικά λάθη. Σε δήλωσή της για τα συμβάντα του Σαββατοκύριακου η αμερικανική αεροναυπηγική εταιρεία ανέφερε, τέλος, τα εξής: «Προτείναμε την αναστολή λειτουργίας των 69 εν χρήσει αεροσκαφών και των 59 αποθηκευμένων Boeing 777, τα οποία φέρουν κινητήρες Pratt & Whitney 4000-112 έως ότου η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας καθορίσει το κατάλληλο πρωτόκολλο επιθεώρησης». Οι κινητήρες Pratt χρησιμοποιήθηκαν στις παλαιότερες εκδόσεις του Boeing 777, ενώ στην περίπτωση της United το εν λόγω αεροσκάφος έκανε το ντεμπούτο του το 1995. Η κατασκευάστρια εταιρεία δεν φτιάχνει πλέον κινητήρες για νεότερα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, αποκομίζει έσοδα από υπηρεσίες και ανταλλακτικά.