ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δυναμική είσοδο στην ελληνική αγορά επιδιώκει η Primark

Η διεθνής αλυσίδα ενδιαφέρεται να αναπτύξει κατάστημα 10.000 τ.μ. στο Ελληνικό

dynamiki-eisodo-stin-elliniki-agora-epidiokei-i-primark-561276103

Την ελληνική αγορά «κοιτάζει», σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Primark, μία από τις μεγαλύτερες ξένες λιανεμπορικές αλυσίδες, η οποία δραστηριοποιείται κυρίως στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης χαμηλού κόστους. 

Μάλιστα, η Primark έχει ενδιαφερθεί να αναπτύξει κατάστημα χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων στο Ελληνικό –οι πληροφορίες λένε ότι ζήτησε χώρο 10.000 τ.μ.– και συγκεκριμένα στο ένα εκ των δύο εμπορικών κέντρων που σχεδιάζεται να αναπτυχθεί εκεί ή στον περιβάλλοντα χώρο του, σε αυτό που θα βρίσκεται επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης.

Αρμόδιες πηγές υποστηρίζουν ότι τόσο με την Primark όσο και με άλλες μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες που έχουν ενδιαφερθεί να αναπτύξουν κατάστημα στο Ελληνικό δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη κάποια συμφωνία, καθώς θα πρέπει να προηγηθεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής για την παραχώρηση του Ελληνικού στη Lamda Development. 

Αναταράξεις

Το βέβαιο είναι ότι η είσοδος της Primark στην ελληνική αγορά θα φέρει σοβαρές αναταράξεις στον επιχειρηματικό χάρτη της χώρας, ανταγωνιζόμενη κυρίως αλυσίδες όπως η ελληνική Jumbo, καθώς και ξένες όπως η H&M ή τα σήματα του ομίλου Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius κ.ά.). Και αυτό διότι η Primark πουλάει ευρεία ποικιλία προϊόντων, από βρεφικά και παιδικά είδη, γυναικεία και ανδρικά είδη ένδυσης και υπόδησης, καλλυντικά, αξεσουάρ, είδη σπιτιού, διακοσμητικά, ακόμη και κάποια γλυκά σνακ σε πολύ χαμηλές τιμές, κάτω του κόστους σε αρκετές περιπτώσεις. Δεν είναι λίγοι στην Ελλάδα που τη χαρακτηρίζουν ως την αγγλική –ξεκίνησε βεβαίως από την Ιρλανδία– Jumbo.

H Primark είναι μία από τις μεγαλύτερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις ένδυσης στην Ευρώπη και ο μεγαλύτερος λιανέμπορος ειδών ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πρόκειται για θυγατρική του βρετανικού ομίλου ABF (Associated British Foods), εισηγμένου στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, γνωστού κυρίως από τη δραστηριότητά του στην παραγωγή ζάχαρης. 

Το πρώτο κατάστημα της Primark, το οποίο μάλιστα συνεχίζει να λειτουργεί, άνοιξε το 1969 στο Δουβλίνο. Ιδρυτής ήταν ο Αρθουρ Ράιαν, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2019. Η εταιρεία γρήγορα επεκτάθηκε και στη Βόρεια Ιρλανδία, με το πρώτο κατάστημα στο Μπέλφαστ να ανοίγει το 1971 για να ακολουθήσει η είσοδος στην αγγλική αγορά το 1973. Σημειώνεται ότι τα καταστήματα στην Ιρλανδία λειτουργούσαν με το όνομα «Penneys», το οποίο όμως δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκτός Ιρλανδίας (καθώς είχε ήδη κατοχυρωθεί από άλλον) και γι’ αυτό επελέγη για τα υπόλοιπα καταστήματα το όνομα Primark.

Η δεκαετία του 2000 ήταν αυτή κατά την οποία η εταιρεία επεκτάθηκε πολύ γρήγορα στην Αγγλία και εκτός αυτής. Το 2006 άνοιξε το πρώτο κατάστημα στην ηπειρωτική Ευρώπη και δη στην Ισπανία, για να ακολουθήσει η είσοδος της εταιρείας στην Ολλανδία, στην Πορτογαλία, στη Γερμανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ το 2015 άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στις ΗΠΑ. Σήμερα διαθέτει 384 καταστήματα σε 13 χώρες (Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Αυστρία, Γαλλία, Ιταλία, Σλοβενία, Πολωνία και ΗΠΑ). Το 2020 (η οικονομική χρήση ξεκίνησε στις 15 Σεπτεμβρίου 2019 και ολοκληρώθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου 2020) πραγματοποίησε πωλήσεις 5,89 δισ. στερλινών, επηρεασμένη φυσικά από την πανδημία, καθώς στην προηγούμενη χρήση οι πωλήσεις της ήταν 7,79 δισ. στερλινών. Τα λειτουργικά της κέρδη στην τελευταία χρήση διαμορφώθηκαν σε 362 εκατ. στερλίνες έναντι 913 εκατ. στερλινών στη χρήση 2018-2019. 

Και ελληνικό «κλαμπ»

Εάν, πάντως, τα σχέδια της Primark για είσοδο στην ελληνική αγορά ευοδωθούν, τότε θα ικανοποιηθεί το αίτημα και των ήδη εν Ελλάδι οπαδών της. Στο Facebook υπάρχει ομάδα με την ονομασία «Θέλουμε Primark στην Ελλάδα/We want Primark in Greece» με 2.159 οπαδούς.